Molins noslängder

Startat av Greger Larsson, 15 juni 2014, 11:11:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Postdiligens 765 - Volvo B627x med normalt lång nos:



Postdiligens 768 - Volvo B627x med längre nos:



Postdiligens G73 - Volvo B627x med groteskt lång nos:


Björn Forslund

På de två första bilderna är det ju avståndet vindruta-ratt som skiljer. Men den tredje är  svårförklariligt långnäst. Fanns det någon extra utrustning som motiveradee denna rejäla front? Ur kollisionssynpunkt är det förstås en fördel, kanske gick bussen i trakter där det fanns gott om storvilt/renar?

Mats Karlsson

Kan långnosen ha något med att göra att skvadern är försedd med HIAB-kran? Kanske något kraftuttag framtill för hydrauliken??

Greger Larsson

Citat från: Mats Karlsson skrivet 15 juni 2014, 19:23:08 PM
Kan långnosen ha något med att göra att skvadern är försedd med HIAB-kran? Kanske något kraftuttag framtill för hydrauliken??

Ja, det är ju en tänkbar anledning till utseendet. Vad gäller de två första bussarna; kan det möjligen ha varit att man var nära maximalt framaxeltryck på bussen med halvturistinredning och därför flyttade förarplatsen något bakåt jämfört med godsrumsbussen där man kanske räknade med att lasten skulle motverka för högt framaxeltryck?

Ulf Fernestad

Min eviga fråga vad hade 768 för något reg.nr samt chassinr. Ytterligare en fråga kan 43+4pl stämma på godsbussen 765

Greger Larsson

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 15 juni 2014, 21:25:35 PM
Min eviga fråga vad hade 768 för något reg.nr samt chassinr. Ytterligare en fråga kan 43+4pl stämma på godsbussen 765

768 S217 / 625-130 och gick till GDG 1954, 33+0 pass(liksom övriga i serien 767-771=halvturistare)
765 Z288 / 625-127 (saknar hela historiken på den och 766, men åtminstone den senare fick 43/4 el troligare 39+4 fast då var den nog ombyggd utan godsrum)

BengaB40

Hej! Tack Greger för de intressanta bilderna på långnosarna! Har en känsla av att vi diskuterat detta ämne tidigare! Volvos buss typ B625 introducerades 1949, var egentligen en B510 men med den långa och kraftigare VDB förkammardieseln vilket kan förklara förlängningen av chassiet i fronten. De senare B625:orna fick den kortare VDF motorn, men kanske ändå chassiet var detsamma innan B725-typen blev "normal" som efterföljare 1953! Hälsn. BengaB40

Greger Larsson

Citat från: BengaB40 skrivet 25 juni 2014, 22:03:12 PM
Hej! Tack Greger för de intressanta bilderna på långnosarna! Har en känsla av att vi diskuterat detta ämne tidigare! Volvos buss typ B625 introducerades 1949, var egentligen en B510 men med den långa och kraftigare VDB förkammardieseln vilket kan förklara förlängningen av chassiet i fronten. De senare B625:orna fick den kortare VDF motorn, men kanske ändå chassiet var detsamma innan B725-typen blev "normal" som efterföljare 1953! Hälsn. BengaB40

Ja, visst är det här det ett återkommande ämne, men kanske är det nu möjligt att vi här närmar oss pudelns kärna s a s? Frågan är när den nyare motorgenarationen sattes in? Enligt registerkortet för skvadern ovan ska den ha haft VDF-motorn. Bussarna ovan hade ju också alla "x" i modellbeteckningen vilket kanske skulle betyda att de hade den nyare motorn för just x-et i hos Volvo brukade väl betyda att chassit var uppgraderat på ett eller annat sätt? I så fall stämmer ju inte teorin om att det var den längre VDB-motorn som medförde utstickande front. Men, jag vet inte helt enkelt.. Volvo B625 var f ö en ganska kortlivad modell, med endast 205 chassin tillverkade.

BengaB40

Hej! Det är mycket att fundera över när det gäller B625-typen! Själv har jag inte mycket att komma med, men VDF-motorn började tillverkas 1951 och borde väl ha satts in i dessa chassier det året? Har en instruktionsbok från oktober 1952 där båda motortyperna är beskrivna. Kanske gick det att välja mellan dem tillverkningstiden ut för en köpare av bussmodellen?  Hälsn. BengaB40