Resa till Göteborg. Jag vill ha tips och råd!

Startat av Jona, 13 november 2007, 11:24:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

Hej

Ska tillbringa Jul och Nyår i Göteborg. Nu skulle jag vilja ha lite tips och råd om Göteborg.

Som turistande resenär vill jag veta:

Har alla bussar och spårvagnar på alla linjer hållplatsutrop genom text (inom G främst)
Kan någon ge tips på biljetter och dylikt. Har kollat igenom västtrafiks hemsida men dom har ju en prisdjungel.
Finns det TEX periodkort som gäller kortare tid, TEX 2 veckor?
Vilket kort/ biljetttyp borde funka bäst för mig?
Vart köper jag biljetterna. Baslogi på 5000 meter finns i Angered.

Som amatörfotograf vill jag gärna veta:

Vart hittar jag bäst dom 3-delade Ledbussarna?
Kan man få lite övriga tips för fotoplatser?

Vill någon träffas och guida mig någon dag så skulle jag bli väldigt glad för den hjälpen. Funderar på och fara till Borås som exempel, far jag dit hoppas jag att någon/några där vill ställa upp och följa med på fotorunda. Far jag till Borås köper jag nog dagskortet.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Ersa

Vad jag minns från min resa till Götet för 10 år sedan är Nordstan och spårvagnsslingan framför Centralstationen (Drottningtorget) bra tips när det gäller att se bussar och spårvagnar.

Staffan Sävenfjord

Nordstan är ännu bättre i dag än förut när det gäller att fotografera bussar och spårvagnar. Här passerar också de dubelledade bussarna förbi.
Andra bra platser är Nils Ericsonsterminalen, också den invid Centralen, och Brunnsparken. En annan bra plats är Hjalmar Brantingsplatsen (eller Backaplan som den kallas utanför kollektivtrafiken). Och så inte förglömma Korsvägen intill Liseberg.
För resor inom Göteborg finns rött dagskort för 50 kronor http://www.vasttrafik.se/sv/Priser--kort/Dag--Dygnskort/Rott-Dagkort/. Västtrafiks Regionen runt 24 timmar tycks du redan känna till.
Hållplatsutrop genom text finns på alla spårvagnar. När det gäller bussar har jag rätt begränsad erfarenhet men jag har i alla fall sett samma system där som på spårvagnarna.
Hör gärna av dig innan du kommer till Borås så får jag se om jag kan ordna en guidning.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Neko

Bara två av våra bussar i Majorna har hpl'utrop' i textformat. Fast jag tvivlar på att de där skyltarna funkar . . . Iofs plingar det till när man skyltar om, men jag tror inte det är så mkt mer. Tyvärr. Hur det är på de nya bussarna vet jag inte, för de får vi från Majorna inte köra . . . Men våra vanliga hplutrop brukar fungera. Så länge C90n fungerar som den ska alltså . . .

Om du känner för det så kan du åka med mig nån dag. Jag kommer med stor sannolikhet jobba 26/12 - 30/12 samt 1/1-4/1. Dock bara tidiga tjänster iofs.

Hoppas du hittar nåt trevligt att fota här i stan! Frölunda kan få en skön blandning av bussar emellanåt. :)

Stefan Lindberg

Göta Älvbron som ligger alldeles bredvid Nordstan och Centralen kan vara
ganska bra att fota både bussar och spårvagnar på.
Även dubbelledbussarna kör denna vägen.


Axel

Citat från: Neko skrivet 13 november 2007, 23:23:39 PM
Bara två av våra bussar i Majorna har hpl'utrop' i textformat. Fast jag tvivlar på att de där skyltarna funkar . . . Iofs plingar det till när man skyltar om, men jag tror inte det är så mkt mer. Tyvärr. Hur det är på de nya bussarna vet jag inte, för de får vi från Majorna inte köra . . . Men våra vanliga hplutrop brukar fungera. Så länge C90n fungerar som den ska alltså . . .

Hur det är idag vet jag inte, men för femsex år sedan åkte jag med en ledbuss på linje 89 från Frölunda mot Billdal.
Linjen gör ju en liten konstig sväng runt Lyckhem (som linje 80 slipper).
Bussen svänger alltså vänster under motortrafikleden, angör hållplatsläge A vid Lyckhem (det är väl A, för det finns bara en enda hållplats. Sedan brukar bussarna köra in på Årekärrsvägen, vänster in i slingan och tillbaka samma väg man kom till Sandås.
Denna gång glömde föraren att vända i slingan, (kanske blandade ihop destinationen) utan började köra upp på rampen till motortrafikleden mot Frölunda igen. Jag satt längst bak, för det ska pälsdjur göra, men jag kände på accelerationen att föraren insett sitt misstag, men inte kunde göra mycket åt det. Hon körde ganska långsamt , som om hon funderade på att göra en U-sväng, men till slut blev det att åka ända till Båtsmanstorpet och göra en rundpall. Åtta minuter försenade var vi på rätt väg.

Näväl, en bit upp på leden tjöt den röda lådan till och kungjorde Nästa Bassås. Den fortsatte efter lagom vägsträcka fullgjorts med Uggledal och så vidare. När vi väl kom till Bassås hade den döpt om hållplatsen till Billdals kyrka eller nåt liknande.
När maskinen var framme i Snipen, i tidtabellsenlig tid, hade vi bara kommit till Skintebo. Jag missade bytet till 767, men hade fått ytterligare ett kul minne.

S Svensson

Vanligt 30 dagars kort kostar 400 kr. Om Du skall vara i Göteborg två veckor. Foto kan också göras vid Korsvägen,Backaplan och Frölunda (vid F sjukhus). SGS Studenthem har korttidsboende,se tfn katalog.Om inte hotell behövs.

Bussmicke

Angered centrum är också ett bra fotoställe.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jona

Citat från: Bussmicke skrivet 15 november 2007, 01:56:56 AM
Angered centrum är också ett bra fotoställe.

Får tacka för era tips och råd. Angered C ligger 5 min med L73 bort från baslogit. Räknade på månadskortet för 400:- själv men tror inte jag lär åka 8 dagar. Det kort Staffan tipsade om kostar 50:- och det plus ett och annat region runt lär vara vad jag åker på. Men ändå. Tack för tipset.

Följdfråga, var det Frölunda jag hittade dom gamla Skelleftebuss 295 - 299 på?

/J
MVH Filosofen Jona

Mr G

Ett gott råd om du åker till Götet är att ta med en skottsäker väst.
吉先生

Brollan


Följdfråga, var det Frölunda jag hittade dom gamla Skelleftebuss 295 - 299 på?

/J
[/quote]

Är det de bussarna som Orusttrafiken köpte, i så fall är de placerade på Kvillegaraget på Hisingen, dock lär synas bäst i Brunnsparken eller Korsvägen eftersom de trafikerar linjerna 603 och 604, Lilla Torget/Brunnsparken-Mölnlycke på morgonen och eftermiddagen.
Orust 323:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/O/Orusttrafiken/0300/slides/Orusttrafiken_323_Korsvagen_Goteborg_040830a.html

Jona

Citat från: Mr G skrivet 15 november 2007, 11:46:24 AM
Ett gott råd om du åker till Götet är att ta med en skottsäker väst.

Är det där fullt allvarligt menat? Är kriminalitet så pass därnere eller?

/Jona
MVH Filosofen Jona

IngemarJ

Hej Jona!

Desvärre har det alldeles i dagarna varit några fall av uppbubblande gängkriminalitet och uppgörelser i undre världen men vi räknar inte med att detta kommer att fortsätta någon längre tid.

Hälsar

Ingemar