Incident Bergkvarabuss

Startat av Jan, 13 november 2007, 10:19:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

I dagens pappersedition Helsingborgs Dagblad kan man läsa att en Bergkvara Buss kört in en parkerad personbil. Flera av passagerarna har vittnat om att anledningen till incidenten, var att när bussen kom till avgångsplatsen var den helt nerisad. När isen försvann blev det mer imma på vindrutan vilket medförde dålig sikt. Enligt driftledaren på Bergkvarabuss Bengt Nilsson så var det inte därför föraren körde i häcken på den personbilen som var parkerad, utan bristande uppmärksamhet från densamme. Bussen trafikerade Skånetrafikens linje 10 Örkelljunga-Helsingborg

Tyvärr så finns inte denna artikel i digitalversion.
I branschen i 40 år

yngrot

Man borde ju inte köra ut bussar med is på rutan. Men tyvärr händer det för ofta.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Andreas Ljungqvist

Trafikerar man inte denna linje med MB Integro?? Om dessa har lika lätt att imma igen som våra S 319 UL (samma klimatsystem) så kan det va ett h*****e, rätt som du kör så immar allt igen...

bjalle

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 13 november 2007, 22:52:30 PM
Trafikerar man inte denna linje med MB Integro?? Om dessa har lika lätt att imma igen som våra S 319 UL (samma klimatsystem) så kan det va ett h*****e, rätt som du kör så immar allt igen...

Så rätt så

Clabbe

Full värme på rutan och tryck på 'imknappen' så brukar det försvinna fort.

Jesper Nilsson

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 13 november 2007, 22:52:30 PM
Trafikerar man inte denna linje med MB Integro?? Om dessa har lika lätt att imma igen som våra S 319 UL (samma klimatsystem) så kan det va ett h*****e, rätt som du kör så immar allt igen...

Våra MB Citaro immar också igen hela tiden vid visst väder och vissa tidpunkter på dagen. Visst... man kan starta fläkten och välja mot rutan men det låter så mycket att man knappt hör vad passagerarna säger när de går på.

Andreas Ljungqvist

Citat från: Clabbe skrivet 14 november 2007, 11:43:45 AM
Full värme på rutan och tryck på 'imknappen' så brukar det försvinna fort.

Visst men om klimatdatorn funkar si o så, så.... Men de brukar komma snabbt och kör man då så kan de ju va lite farligt.. 

Lars

"När ja va ung o körde buss så gnuggade vi framrutan med ispåsen när det immade igen"

Detta svar fick vi alltid förr på GDG i Arvika av chefen om vi anmärkte på att defrostern krånglade!