Flera linjer får utökad trafik i samband med Östersjöfestivalen i Blekinge!

Startat av ichessy, 10 juni 2014, 09:48:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ichessy

Jag har sett att det är flera linjer i år som får utökad trafik samband med Östersjöfestivalen i Karlshamn.

Linjerna som får utökad trafik och en annan tidtabell under dessa dagar är:

250 (Karlshamn- Ronneby) 

310 (Svängsta-Asarum-Karlshamn)

311 (Kreativum- Stenhagen- Resecentrum)

312 Rosenkällan - Resecentrum)

313 Matvik - Resecentrum (badbussen*)

314 Långasjönäs - Resecentrum (badbussen*)

330 Mörrum - (Svängsta) - Karlshamn

350 Sölvesborg - (Olofström) - Karlshamn (som även får extra turer vid Killebomsfestivalen) 

370, 204, 840 Växjö - Karlshamn (kallas numera gemensamt för linje 840 i Kronobergstidtabellen)

630 Olofström - Karlshamn

635 Olofström - Mörrum - Karlshamn

Med reservation för eventuellt fel.

*Badbussen går direkt till stranden från Centrum. Vet inte om andra länstrafikbolag har ett sådant "badbuss" koncept? I sådan fall skulle det vara unikt för Blekingetrafiken.

Några frågor jag ställer mig är: Vad har hänt med (badbussen) linje 315 mellan Resecentrum- Sternö, har den lagts ner? Jag hittade nämligen inte tidtabellen för linjen på Blekingetrafikens hemsida.

Software Developer

virtual1

Säkert nedlagd - hittade dessa rätt negativa siffror om 2012 års utnyttjande av bussen på karlshamn.se

Linje 315 Centrum-Sternö Havsbad:

Antalet resande: 31
Nettokostnad c:a 25 000 kr
Nettkostnad per resande: 806 kr
Antalet resande per tur: <0,1

---------------------------------------------

Ingen kommun vill nog skjuta sig i foten och betala 806:- per resande, då kan de likagärna bjuda på taxi istället...

ichessy

Citat från: virtual1 skrivet 10 juni 2014, 10:10:54 AM
Säkert nedlagd - hittade dessa rätt negativa siffror om 2012 års utnyttjande av bussen på karlshamn.se

Linje 315 Centrum-Sternö Havsbad:

Antalet resande: 31
Nettokostnad c:a 25 000 kr
Nettkostnad per resande: 806 kr
Antalet resande per tur: <0,1

---------------------------------------------

Ingen kommun vill nog skjuta sig i foten och betala 806:- per resande, då kan de likagärna bjuda på taxi istället...

Här står det lite annat, sid 46-47 , http://www.karlshamn.se/Global/Karlshamn/Politik/Kommunstyrelse/Protokoll/2013/KSprotokoll2013-03-19.pdf

Det var mycket alger blomstring under 2011, 2012 vid Sternö och kan förklara det låga resandet med badbussen. Förra året så fanns hållplatserna kvar med badbollskyltningen, men ingen badbuss syntes till. En gång såg jag linje 314 göra uppehåll vid Sternö under Östersjöfestivalen. Så antagligen är det den som kör förbi där med enstaka avgångar eller så var det felnavigering.
Software Developer