Hur funkar er linjeutbildning?

Startat av buskörare, 08 juni 2014, 11:22:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henke

Jag gick min linjeutbildning på Nacka/värmdö vintern 2010-2011.  Det var när Nobina hade trafiken på N/V.

5 dagar linjeutbildning på Nacka, 5 dagar linjeutbildning på Värmdö samt 2 dagar kassautbildning/linjekörning med handledare.

Jag har sen dess kört samtliga linjer i Nacka/Värmdö, undantag linje 454 som är relativt ny. Men den körde jag innan den fick nytt linjenummer. Har varit på samtliga hållplatser i trafikområdet efter linjeutbildningen utom nya vändslingan på Älgö. Dit längtar jag inte direkt heller.

Tycker utbildningen var mycket bra, har aldrig varit tveksam eller kört fel efter den.

Numera blir det mest 433-434, men eftersom jag är dagkommenderad så kan det bli vad som helst.

Tycker om variation, men föredrar långa linjer.

/ Henrik

M. Larsson

Citat från: igel skrivet 08 juni 2014, 17:06:56 PM
hans Engelska var väldigt bra medans hans svenska var så dålig att han hade svårt att förstå vart han skulle om man sa det på svenska.
Hur klarade han anställningsintervjun då?

Lars-Håkan_E

Antar att problemet accentueras om man saknar busskortsutbildning "i huset"

Har man det så har ju eleverna mycket gratis eftersom utbildningen kan ske i det område man sedan ska arbeta i, nöta in linjer etc redan under kursen. 

Min erfarenhet från några olika bolag/depåer är väl inte riktigt rättvisande men ändå :-) Nu skippar jag allt utanför SL området....

När jag började på Söderhallen tidigt -80 tal (som busskortsinnehavare) var det två veckor i Hornsberg med blandat taxa, kundbemötande och linjekännedom, sedan ca 1 vecka i trafik med handledare, anpassades efter varje enskilds behov.

Då jag snart satte upp mig för att bli utlånad så gjorde jag på egen hand en genomåkning av Hornsberg, Hammarby och Nybodas vanligaste linjer, att som Söderförare bli utlånad till Bromma o Tappström var så ovanligt så det fick vara.

I Råsta var det cirkus 10 dagar Solna/Sumpan/Sollentuna 1984, i Åkerby ungefär lika länge 1985 + några dagar med handledare, då gick man igenom alla Vallentuna, Täby o Danderydslinjer, Nattlinjerna, dåvarande 621, 625, 626, 631, 632, 635, 636, 637, 639 o 641 och dessutom några Bergalinjer som Åkerby körde frekvent, jag tyckte aldrig att det var några problem och var man osäker kikade man i beskrivningen o i kartan eller frågade en kollega.

1996? på Lidingö, 2 dagar tror jag vi åkte linjer, 1998? i Tyresö, 1 1/4 dag linjeåkning, 2002? Nacka/Värmdö 2 dagar på egen hand tillsammans med en kollega (känd från forumet) och då körde vi igenom alla linjer utom 408 o 432, 2002 Huddinge/Botkyrka 0 dagar, körde efter karta/beskrivning och i några fall blev det en tur med bil dagen innan.

Antalet felkörningar kan jag nog påstå är färre än 5 totalt och då kom jag ändå ner till Stockholm som inflyttad norrlänning.

Fördelen då var att de flesta hade ett intresse för yrket och en vilja att göra ett bra jobb, den typen av folk får man inte tag i nu i tillräcklig omfattning, har man någotsånär kunnande och kundbemötande söker man sig vidare till andra arbetsgivare även om arbetstiderna är avsevärt sämre.

Redan sista åren jag körde i Stockholm (innan jag började på kontorssidan) började problemen med nyanställda som inte kunde backa ut från rampen utan behövde hjälp, sådana som rensats ut direkt 10 år tidigare, trafikledarna blev överbelastade så om det verkligen inträffade något som vi andra behövde kontakt om så fanns ingen tid, man fick lösa det själv mha av kollegor och mobiltelefon.

Niclas Rosenius

Vi på GUB håller i utbildningen själva sedan flera år tillbaka. Ett tag så tog in folk som arbetsförmedlingen skickade på utbildning men det blev som det blev...

Nu som då jag började på GUB så utbildas dom nya förarna på linjenätet samtidigt som man övningkör och kvalitén har blivit mycket bättre. Man kan ha en helt annan standard och visst kostar det men det får man igen i slutändan med mindre felkörningar och även vagnskador och man kan fånga upp dom som har lite svårare att hitta man inte är från trakten lättare.

Man får nog se på helheten i detta fall och inte bara stirra sig blind på att tjäna pengar på kort sikt. Det handlar även om att vi förare är människor inte en robot och kanske mår dåligt av att det bli tvingad av tex AF att ta detta jobb fast det inte är nåt som riktigt passar för en viss person.

//Niclas

igel

Citat från: M. Larsson skrivet 09 juni 2014, 19:42:59 PM
Hur klarade han anställningsintervjun då?
Det beror väl på hur lågt man lägger ribban. Är det så att han har blivit satt på körkortsutbildning av AF sedan har kanske Arriva kontrakt att ta emot de som är utbildade genom AF "win-win-situation". Då är kanske en anställningsintervju en ren formsak.
  Jag skulle snarare fråga hur han klarade en uppkörning, när jag tog busskörkort blev andra underkända för mindre än detta

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 juni 2014, 20:22:38 PM
Antar att problemet accentueras om man saknar busskortsutbildning "i huset"
En annan aspect av att sakna utbildningen "i huset" är att Linjeutbildare och andra som håller små utbildningar på garagen saknar support. Keolis har ju Keolis Academy och Nobina har Nobina Education? som kan stötta linjeutbildarna men vad har Arriva Norrort.

buskörare

Absolut vore det bättre om man kunde stå för körkortsutbildningen också, tyvärr är det en kostnadsfråga. Enligt rykten kommer Keolis att sluta med det också av kostnadsskäl. Vet dock ej sanningshalten i det.

ichessy

Citat från: igel skrivet 10 juni 2014, 07:52:23 AM
Det beror väl på hur lågt man lägger ribban. Är det så att han har blivit satt på körkortsutbildning av AF sedan har kanske Arriva kontrakt att ta emot de som är utbildade genom AF "win-win-situation". Då är kanske en anställningsintervju en ren formsak.
  Jag skulle snarare fråga hur han klarade en uppkörning, när jag tog busskörkort blev andra underkända för mindre än detta
En annan aspect av att sakna utbildningen "i huset" är att Linjeutbildare och andra som håller små utbildningar på garagen saknar support. Keolis har ju Keolis Academy och Nobina har Nobina Education? som kan stötta linjeutbildarna men vad har Arriva Norrort.

Jag undrar också vad de har? Fick hösten 2013 hjälpa en ny förare som var osäker hur han skulle köra linje 516 mot Viby och han stannade vid några hållplatser som 516 inte ens gör upphåll vid, tex Haga Norra. Efter Kummelbly började han hitta, utom att han vara nära att missa högersvängen efter Kummlebyvägens hållplats. Sedan gick jag av så fick en annan stam passagerare hjälpa honom.
Software Developer

Niclas Rosenius

Glömde att nämna när man börjar utbildningen på GUB så får man skriva kontrakt att man förbinder sig att stanna kvar på företaget viss tid, tror att det är 24 månader annars får man betala en del av av utbildning själv.

Vi har också själva hand våran YKB-utbildning med.

//Niclas

Martin Maltkvist

I juni 2010 fick jag introutbildning på dåv. BUsslink, första veckan i Hornsberg med företagets struktur, brand, HLR, taxa m.m följt av två veckor på Söderhallen med utbildning på linjer, ledbuss, boggibuss, gasdriften och så själva depån förstås.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

M. Larsson

Citat från: igel skrivet 10 juni 2014, 07:52:23 AM
Då är kanske en anställningsintervju en ren formsak.
Det är sorligt om det är så här. De som redan har D-körkort (som de kanske bekostat själva) och erfarenhet måste gå igenom intervju, lämna referenser... Alltså har mindre chanser än de som kommer via AF.

hudikbo

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 10 juni 2014, 10:05:54 AM
   Glömde att nämna när man börjar utbildningen på GUB så får man skriva kontrakt att man förbinder sig att stanna kvar på företaget viss tid, tror att det är 24 månader annars får man betala en del av av utbildning själv.

Vi har också själva hand våran YKB-utbildning med.

//Niclas

När jag började på GUB 07 blev jag förvånad att dom hade en sån gedigen utbildning. Efter några kortare anställningar på några garage där man man helst skulle ut själv efter några  dagar. Jag var inte van vid det, jag började köra 77 och då fick man sina 14 dagar. Det var lika på GUB då fick man god tid för både praktik och teori. En detalj kommer jag också ihåg och det var ett teoretisk körschema med olika taxavarianter man skulle köra på biljettmaskinen och helst skulle min behållning sluta på ett visst belopp.