H15 på 79:an

Startat av Gunnar D, 06 juni 2014, 13:28:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

...eller 79H egentligen eller...? :)
Är inte helt säker på exakt var bilden är tagen, men någon kanske vet? F.ö. tycker jag det var lite konstigt att linje 79 inte blev trådbusslinje med ledningar till Hammarbyhallen och ett stort trafikunderlag.

Mvh Gunnar

HJP

Wow-bild igen!
Jag vet inte heller var bilden är tagen, men blev lite tagen av den.....  ;)

HJP

Björn Forslund

Korsningen Petrejusvägen / Johan Prinz väg bör det vara. Höghuset har just gjort en högersväng in på sistnämnda väg.

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 06 juni 2014, 14:47:19 PM
Korsningen Petrejusvägen / Johan Prinz väg bör det vara. Höghuset har just gjort en högersväng in på sistnämnda väg.

Tack, men har det isf inte gjort en vänstersväng?

/Gunnar

Björn Forslund

Citat från: Gunnar D skrivet 06 juni 2014, 16:12:57 PM
Tack, men har det isf inte gjort en vänstersväng?

/Gunnar

Helt rätt! Jag tänkte fel. I andra riktningen körde man Petrejusvägen rakt igenom korsningen.

robergh

Hm varför skyltade vi den inte Brunkebergstorg? Har för mig att den hade en innerstadsrulle och där fanns nog inte "Brunkan" med.
Visst fanns det en innerstadsrulle och en ytterstadsrulle? Själv så har jag en ytterstadsrulle hemma med ett 60-tal "klassiska" ändhållplatsnamn däribland Brunkebergstorg.

Kanske 1075 inte hade någon linjenummerrulle heller? Eller också så tyckte vi att det var pampigare eller något sådant med en påhängsskylt? Har hört att det främst var Söderhallen som hade linjenummerrullar, men det fanns andra rullar också. Den linjenummerrulle jag har kan man av innehållet sluta sig till att den är en söderrulle, där finns bl.a "79" och "79H". Avvikande är att man senare sytt in "53" och "53E" i rullen.

Någon som kan utveckla detta till en doktorsavhandling eller snarlikt?

Mr H

K R

Citat från: Mr H skrivet 06 juni 2014, 21:04:27 PM
Kanske 1075 inte hade någon linjenummerrulle heller?
Mr H

Hej!

Jag har sett andra bilder på H15 1075, sannolikt tagna vid samma utfärdstillfälle,
där vagnen har skyltats med linjenumren 62, 64 och 65.
Av dessa linjenummer var 64 skyltat på rulle, de övriga var påhängsskyltar.

1075 hade den stora "INGÅNG BAK"-skylten på vänstra framhörnet bortriven, som även framgår av bilden i startinlägget.
Dessutom hade vagnen som synes en avvikande placering av den s k hållplatslampan snett nedanför den vänstra strålkastaren.
Vanligen satt den ju strax under den vänstra vindrutan, rakt ovanför den vänstra strålkastaren.

mvh K R

robergh

Citat från: K R skrivet 06 juni 2014, 22:04:23 PM
Hej!

Jag har sett andra bilder på H15 1075, sannolikt tagna vid samma utfärdstillfälle,
där vagnen har skyltats med linjenumren 62, 64 och 65.
Av dessa linjenummer var 64 skyltat på rulle, de övriga var påhängsskyltar.

1075 hade den stora "INGÅNG BAK"-skylten på vänstra framhörnet bortriven, som även framgår av bilden i startinlägget.
Dessutom hade vagnen som synes en avvikande placering av den s k hållplatslampan snett nedanför den vänstra strålkastaren.
Vanligen satt den ju strax under den vänstra vindrutan, rakt ovanför den vänstra strålkastaren.

mvh K R

33, 51, 53, 53E. 55, 59, 64, 73, 78, 79, 79H, 90, 91, 100 och 102 är de nummer jag kommer ihåg från min linjenummerrulle som jag tolkar som en söderrulle. Men jag har sett bilder på H15 skyltade exempelvis 58. Alla H16 verkar däremot ha linjenummerrullar.

Den störande blaffan "INGÅNG BAK" hjälpte tvättarna till att befria bussarna ifrån. Hjälpstrålkastaren flyttade SS/SL ner på bussarna mot slutet oklart varför. Så var det också på SSS 1074 men den lampan åkte snabbt upp igen!

Hur var H15 och H16 egentligen placerade på olika hallar under sin storhetstid? Någon som har koll?

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 06 juni 2014, 22:34:44 PM
33, 51, 53, 53E. 55, 59, 64, 73, 78, 79, 79H, 90, 91, 100 och 102 är de nummer jag kommer ihåg från min linjenummerrulle som jag tolkar som en söderrulle. Men jag har sett bilder på H15 skyltade exempelvis 58. Alla H16 verkar däremot ha linjenummerrullar.

Jag har sett bilder på H15 med linjenummerrullar visande 30, 52, 60, 67, 75, 103, 104 och 184 samt H16 med påhängslinjenummer.

/Gunnar

Kaj

Citat från: Björn Forslund skrivet 06 juni 2014, 16:38:16 PM
Helt rätt! Jag tänkte fel. I andra riktningen körde man Petrejusvägen rakt igenom korsningen.

Den gick tidigare åt båda håll på denna gata. Snett emot bussen fanns en klassisk Pressbyråkiosk, som alltså låg på hemkomstsidan i motsats till den vid hållplats Hammarbybacken.

Kaj
Kaj

AGR

Detta är en H15 rulle då A25 inte gick att skylta 104 utan endast 104 med E nedanför 104.
                                                                                                         E
Mvh AGR