Skum 50-talsbuss

Startat av robergh, 06 juni 2014, 12:57:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

robergh

Hej!

Någon som vet något mer om denna i mitt tycke udda buss? Volvo 1952 B616. Knivsta Golv o Bygg i Uppsala anges som ägare i
Svensk busshistoria.Tidigare reg.nr C856 avställd 71-09-22. Vad kan den ha för historik och finns den kvar? Fronten påminner ju en del om tidigare militärbuss men när bilden togs orkesterbuss.

Björn Forslund

Skulle nog också gissa på ett militärt förflutet. Har du fler bilder? Fanns det dörrar på bakgaveln?

robergh

Hej!

Nej det är den enda bilden jag har men jag har också ställt frågan till fotots ägare om dörrar bak. I så fall är det
ju knappast någon tvekan.

Mr H

Björn Forslund

Det var väl bara militären som hade skäl att inte skylta med vart de skulle, därav avsaknad av skyltskåp.
Kolla även de små fyrkanterna på stötfångaren, är det inte militärens typiska vita reflexer som blivit övermålade?

NHK

Jag hittade 615-968 som militärbuss med nummer 20669, vilket torde innebära att den eftefrågade bussens ursprung ligger i samma militära serie

BengaB40

Hej! Intressant att se en Volvo i B615-serien med en sådan till utseendet gammalmodig H&S- kaross! Hur många sådana militärbussar fanns det? Undrar BengaB40

Björn Forslund

Citat från: BengaB40 skrivet 06 juni 2014, 18:31:35 PM
Hej! Intressant att se en Volvo i B615-serien med en sådan till utseendet gammalmodig H&S- kaross! Hur många sådana militärbussar fanns det? Undrar BengaB40

Militären är inte särskilt trendkänslig, däremot gillar de standardisering så jag kan mycket väl tänka mig att Hägglunds fick bygga en äldre karossmodell enbart för att militären ville ha det så. Reservdelshållning mm blir ju enklare med en o samma modell under en längre period.

bilomnibussen

På A9 hade man en Scania 4:a av årsmodell 1955 med samma kaross som den avbildade. Jag har själv åkt i den och läst på faktaplåt inne i bussen. Militären kunde alltså beställa det äldre utförandet långt efter introduktionen av det efterföljande 1949.
Mvh Jan G

HasseH

Jag turnerade runt i Sverige 1976-78 en exakt likadan buss från 1952, B 615, regnr AHM 167. Motorn var en D 67 på 100 hkr. Var bl a i Polen med den på turné. Den var inte ombyggd för högertrafik och den hade öppningsbara dörrar bak där vi byggt ett lastutrymme för instrumenten. Vi hade 6 sängar och 7 sittplatser. Bussen var allmänt sliten och väldigt trögstyrd samt att man fick dubbeltrampa på vissa växlar. Taket rasade in en gång pga det var genomruttet och vi fick tillverka identiska delar i trä för att få det på plats igen. På detta la vi sedan en presenning som vi spikade fast.  De vakuumhydrauliska bromsarna var en historia för sig!  Den rullade väl fram till 1984 och då hade den 1979, tror jag det var, varit i dåvarande Sovjetunionen på en resa till Moskva och Odessa och på 1980-talet kördes den till Portugal tor. Sedan stod en länge på ett indområde på Hisingen i Göteborg. Nu lär den stå i Kvarnabo vid AGJ.