Huvudmeny

Strejkbussar i Hyllie

Startat av Cyklisten, 04 juni 2014, 20:59:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Det finns mängder med tågersättningsbussar vid stationen i Hyllie, detta på grund av Veolias tågstrejk

Setra och Mercedes från Larsen

Schmidt

Såg även två bussar som vanligtvis går på stadslinje 5A i Köpenhamn, dessa hade övertäckta Movia-loggor.

Setra generation 4 och 5

Ännu en Setra

Var rullar sådana här Irisbussar normalt? Minns inte att jag har sett dessa i Köpenhamn

Rosa/lila Setra

Alltid kul att se en Drögmöller (används det namnet fortfarande?). Jag fick klättra upp för att få en lite bättre bild.

En till rosa buss, fast nu en MAN

Mattias Petersson

Skulle ha åkt till Hyllie idag ändå att jag inte gjort det.
Stolt ägare av Canon EOS 500D - Xiaomi Poco M3.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Jo

Är det mest danska bussar som kör? Annars brukar ju Sundspärlan vara ute på tågersättningarna.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 04 juni 2014, 21:34:28 PM
Är det mest danska bussar som kör? Annars brukar ju Sundspärlan vara ute på tågersättningarna.

Det är DSB som beställt och betalar för bussarna så därför blir det väl danska bussbolag.

Cyklisten

Har enbart sett danska bussar, men väldigt blandade bolag och som syns även riktiga stadsbussar.

almeli

Var rullar sådana här Irisbussar normalt? Minns inte att jag har sett dessa i Köpenhamn

Lokalbus, Køge - 4414 (CW89184)
http://www.danskebusser.dk/bus/vognlister/vis_vognliste_soeg.php?int=4414
http://www.danskebusser.dk/bus/billeder/vis_billede.php?ID=20352

Merikarhu

Strejkbryteri är vad detta är! Jag är medveten om att de är för att ersätta på danska sidan. Men när de går in i Sverige så visar de på dålig respekt mot den strejkande personalen, jag skulle säga att det är ett angrepp på hela arbetarrörelsen!

/Merikarhu

Walter

Citat från: Merikarhu skrivet 04 juni 2014, 21:58:44 PM
Strejkbryteri är vad detta är! Jag är medveten om att de är för att ersätta på danska sidan. Men när de går in i Sverige så visar de på dålig respekt mot den strejkande personalen, jag skulle säga att det är ett angrepp på hela arbetarrörelsen!

/Merikarhu

Tja man kan ju tycka så men bussarna kör endast till tågens första station på svensk mark och det är ju normalt också danska förare som kör många av tågen fram till Malmö C och dessa är ju inte omfattade av strejken.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Cyklisten

Det de ersätter är en sträcka som Veolia inte har något med att göra, sedan är Öresundstågen de enda tågen som går över bron, hade det inte funnits ersättningstrafik då är det kört för många som arbetspendlar, inte alla som har bil ju. Almeli: tack för upplysningen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 04 juni 2014, 22:06:16 PM
Tja man kan ju tycka så men bussarna kör endast till tågens första station på svensk mark och det är ju normalt också danska förare som kör många av tågen fram till Malmö C och dessa är ju inte omfattade av strejken.

Från 1 juni kör inte danska lokförare längre än till Kastrup. Sedan tar svenska förare över. Eller skulle gjort. Däremot är DSB operatör för tågen ända till Hyllie. Seko har för övrigt uttalat att de inte har något att invända mot att ersättningsbussar sätts in.

Punkt 9, sid 3:
http://seko.se/Global/PDF%27er/Avtal%202013%20PDF-er/Sp%c3%a5rtrafik/FAQ_extern_sp%c3%a5r_maj2014_06_01.pdf

Merikarhu

Citat från: Walter skrivet 04 juni 2014, 22:06:16 PM

Det var mer än jag visste, då är det mer förståeligt, men med tanke på hur Veolia tidigare försökt att utöka avgångar på exempelvis Krösatågen för att mildra "skadorna" så hade jag inte för stora förhoppningar.

/Merikarhu

Bergenga

Interessante bilder! :)

Citat från: Cyklisten skrivet 04 juni 2014, 20:59:14 PM
Alltid kul att se en Drögmöller (används det namnet fortfarande?).

Man endret navn fra Drögmöller Karosserien GmbH til Volvo Busse Deutshland GmbH så langt tilbake som i 1995, da de kjøptes opp av Volvo. Men man satte likevel på tekst med "Made by Drögmöller" på bussene helt til produksjonen ble lagt ned i 2005 (2006?). Så det er helt OK å kalle det for en Drögmöller. :)
Mvh.
Øyvind Berg

Cyklisten

Denna modell kommer jag nog kalla för Drögmöller så länge den har teatergolv ;)

Niclas Rosenius

Mycket trevliga bilder.

Tråkigt att man bor i fel ända av landet vid detta tillfälle  ;)

//Niclas

Bussmicke

Citat från: Merikarhu skrivet 04 juni 2014, 21:58:44 PM

/Merikarhu

Ska folk GÅ till kastrup??
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.