I Nesset i dag för sju år sedan

Startat av Staffan Sävenfjord, 02 juni 2014, 09:46:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Om man kör mellan Sunndalsøra och Molde kommer man förbi den vackra utsikten vid Nesset. Om någon inför min ankomst är vänlig nog att placera ut en veteranbuss så blir ju inte saken direkt sämre. Jag garanterar: den bara stod där. Jag hade inte en aning om att den skulle göra det. Bussen är tillverkad av Torstein Alstads Karosserifabrik men ser i allt väsentligt ut som en Repstad och det sitter till och med ett Repstad-märke i fronten. Alstad köpte mycket riktigt delar från Repstad-fabriken i allra sydligaste Norge.

Observera att den här högerstyrd. Det var inte ovanligt att norska bussägare sparade in några tusenlappar på att köpa ett högerstyrt svensktillverkat chassi jämfört med att få det vänsterstyrt. På de smala norska vägarna spelade ju detta ingen större roll.  :) Trots sitt lyxiga yttre med takfönster är det faktiskt en linjebuss (rutevogn). Bussen byggdes för Eira-Eidsvåg Billag, som ägdes av Alstad. Ett 10-tal bussar skall ha byggts av Alstad, de flesta till det egna bolaget.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

almeli

Jeg begynte som bussjåfør i 1969, og nettopp med Scania-Vabis B-75, høyreratt og uten servo.
Andre årsaker til valg av høyreratt var at på de den gang enda smalere og enda mer svingete norske grusveier,
så var det veldig enkelt å greit å holde oversikten på høyre veiskulder/grøftekant når en møtte andre biler og
måtte til tider så langt ut at halve hjulet var i løse lufta.
En annen fordel med høyreratt var at vi hadde mye postlevering til enkeltstående postkasser, og da disse var plassert
i veikanten og i høyde med skyvevinduet på sjåførplassen, så ble både brev og dagens aviser enkelt lempet inn i kassa.