H15 på 64:an

Startat av Gunnar D, 31 maj 2014, 21:08:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Vid Långsjö Torg inväntar avgångstid för färd mot Hornsplan/Varvsgatan.

Mvh Gunnar

Ingwar Åfeldt

Wow!! Den bilden knuffade tillbaka mig ca 60 år i tiden! Jag åkte ofta 64:an till och från Skanstull och kommer ihåg 'höghusen" med konduktör och allt. Kommer också ihåg den informationsdrive SS hade inför övergången till Metropolbussar och enmansbetjäning på 64:an samt min första resa i en Metropol just till Skanstull. Mycket trevlig bild!

M v h
Ingwar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 31 maj 2014, 21:08:49 PM
Vid Långsjö Torg inväntar avgångstid för färd mot Hornsplan/Varvsgatan.

Mvh Gunnar
Jag får säga som Ingwar: Wow!
Lägger märke till att destinationen är Hornsplan. Vill minnas att jag för något/några år sedan, fick backa, när jag påstod att hållplats Hornstull, före T-banans tillkomst (bana 2), hette Hornsplan.
Lägg märke till den standardkiosk, som var så vanlig förr.

HJP

Björn Forslund

Efter att TUB 2 öppnat blev linjen avkortad i båda ändar till Fruängen respektive Gullmarsplan, och omdöpt till 144, som den heter än idag. Jag säger också WOW!

Mr G

Fanns det inte VARVSGATAN eller KRISTINEHOVSGATAN på rullen? Eller kanske var tur 17 en ingående vagn? Eller så var det en utfärd med SSS?  ;D

Tror inte att HORNSPLAN har varit ändhållplats för 64:an, åtminstone inte under H15-perioden.
吉先生

Björn Forslund

Citat från: Mr G skrivet 01 juni 2014, 09:37:42 AM
Fanns det inte VARVSGATAN eller KRISTINEHOVSGATAN på rullen? Eller kanske var tur 17 en ingående vagn? Eller så var det en utfärd med SSS?  ;D

Tror inte att HORNSPLAN har varit ändhållplats för 64:an, åtminstone inte under H15-perioden.

64 gick väl till Fridhemsplan på den tiden?

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 31 maj 2014, 23:37:16 PM
Efter att TUB 2 öppnat blev linjen avkortad i båda ändar till Fruängen respektive Gullmarsplan, och omdöpt till 144, som den heter än idag. Jag säger också WOW!
Linje 144 avkortades till Gullmarsplan först vid Dagen H.

Citat från: Björn Forslund skrivet 01 juni 2014, 10:37:37 AM
64 gick väl till Fridhemsplan på den tiden?
Under H15-epoken på 64:an vände den vid Varvsgatan och Kristinehovsgatan.

/Gunnar

Björn Forslund

Citat från: Gunnar D skrivet 01 juni 2014, 11:14:29 AM
Linje 144 avkortades till Gullmarsplan först vid Dagen H.
Under H15-epoken på 64:an vände den vid Varvsgatan och Kristinehovsgatan.

/Gunnar

Under vilken period gick 64 Skanstull - Fridhemsplan?

Leyland

Citat från: Björn Forslund skrivet 01 juni 2014, 23:41:05 PM
Under vilken period gick 64 Skanstull - Fridhemsplan?

1943-1946??

Och efter 1957 (november)

Bussmicke

Citat från: Peter Rost skrivet 02 juni 2014, 07:49:06 AM
Hela historiken kring 64:an:

http://media.sparvagsmuseet.se/Skannade_texter/ss_busslinje_64.pdf

/Peter

Verkar finnas hur många texter som helst om man byter ut linjenumret. På vilken sida på museet hittade du detta?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 03 juni 2014, 10:15:33 AM
Verkar finnas hur många texter som helst om man byter ut linjenumret. På vilken sida på museet hittade du detta?

Du kan t.o.m. gå till katalogen själv och hitta massa godis där:

http://media.sparvagsmuseet.se/Skannade_texter/

Bussmicke

Det gjorde jag sedan men ville se först om jag kunde hitta det på sidan vilket jag inte gjorde.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Björn Forslund

Alltså gick 64 till Fridhemsplan från -57 fram till nedläggningen våren 1964 då den ersattes av 144 i samband med att TUB 2 öppnade..

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 juni 2014, 11:36:42 AM
Alltså gick 64 till Fridhemsplan från -57 fram till nedläggningen våren 1964 då den ersattes av 144 i samband med att TUB 2 öppnade..

...eller egentligen till Kungsholmsgatan tillsammans med linje 68 medan linje 67 vände vid Kronobergsparken. Linje 70 var den av de sydvästra förortsbusslinjerna som vände vid Fridhemsplan (utom i högtrafik då den fortsatte till Hornsberg). Skälet till utspridningen var väl hållplatskapaciteten.

/Gunnar