Huvudmeny

Sambuss i dalarna

Startat av j-a, 30 maj 2014, 23:14:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

j-a

Vad kommer dom olika Sambuss företagen att köra med för fordon från och med i sommar?? En del av de nuvarande 20xx vagnarna blir väl kvar? Men resten då? Nyleveranserna kommer väl under hösten?

Mussebuss

Siljan buss har meddelat att det blir VDL Futura (i nån lite lägre variant än birkabussarna) på stråktrafiken + landsbygd, och säkert en hel del Citea i övrigt. Det finns ju en ganska klar koppling mellan VDL coaches och sambus...  ;)

1896

Dalatrafik kommer att äga ett antal bussar, (Scania var den enda som kunde leverera på kort tid,) som Keolis kommer att köra med på de nya stomlinjerna, dessa bussar blir det övertagande krav på i kommande upphandling.

(Inget svar på frågan, men säkert intressant i sammanhanget.)  :)

Bussmicke

Citat från: Kung Vasa skrivet 31 maj 2014, 18:46:43 PM
Dalatrafik kommer att äga ett antal bussar, (Scania var den enda som kunde leverera på kort tid,) som Keolis kommer att köra med på de nya stomlinjerna, dessa bussar blir det övertagande krav på i kommande upphandling.

(Inget svar på frågan, men säkert intressant i sammanhanget.)  :)

BRA!!!!!! Då blev det Äntligen Inte MAN denna gång.. :)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fikman

Kommer att bli mycket VDL bland sambussbolagen, leverans under hösten och det kommer vara övertagandekrav på samtliga fordon, buss/taxi.
För att klara uppstart så har 20 serien köpts in, får se hur långt det räcker.
Vad Keolis kommer att köra med vet jag dock ej, har gått rykten om att dom har ett gäng scanior som gör i ordning bla.

j-a

Citat från: Fikman skrivet 03 juni 2014, 21:35:41 PM
Kommer att bli mycket VDL bland sambussbolagen, leverans under hösten och det kommer vara övertagandekrav på samtliga fordon, buss/taxi.
För att klara uppstart så har 20 serien köpts in, får se hur långt det räcker.
Vad Keolis kommer att köra med vet jag dock ej, har gått rykten om att dom har ett gäng scanior som gör i ordning bla.
Ja det verkar börja falla på plats nu med fordonen :)

Esbjörn

Citat från: Fikman skrivet 03 juni 2014, 21:35:41 PM

Jag har inte koll på vilka individer som ska flyttas från Sundsvall, men de serier man lackat om flertalet i vitt är:

1207-1212 8500LE boggi
1220-1230 8700LE boggi
3260-3263, 3275, 3279-80, 3284-3286 8500LE boggi
8101-8126 OmniLink 12m
8301-8309 OmniLink led
8401, 8403-8406 VW Kutsenits 2005

Av busstyperna Lahti Scala och OmniLink boggi har inga bussar alls lackats om...har iaf inte sett någon.