Lyxturistbussen från 1948 på långfärd, del 2 (av 2)

Startat av Staffan Sävenfjord, 28 maj 2014, 20:00:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Från Skövde blev det väg 49 och vid avtagsvägen till Hjo stannade bussen för att webbmaster skulle kunna åka med mig i bilen och få lite linjebilder på bussen. Sådant är svårt när man sitter i bussen.

Bussen fortsätter under Karlsborgsbanan, som dock är nedlagd sedan många år.

Utanför Tibro.

Strax efter Tibro ringde de från bussen och sa att de kört in i samhället för att försöka fixa ett igensatt bränslefilter. Vi bestämde oss därför att vända för att se om vi kunde hjälpa till med något men vi hade mer än hunnit göra det förrän vi mötte bussen. De hade fått fixat filtret. Dock kom vi inte så långt: på en parkeringsficka stod bussen och nu hade filtret krånglat igen. Vi bestämde oss därför att köra in till Tibro och försöka få tag i ett nytt, men det var inte så lätt eftersom alla biltillbehörsaffärer hade lunchstängt. Till sist lyckades det dock och när vi kom tillbaka var bussen försvunnen. De hade återigen kommit i gång och det var ju bara att hänga på.

Anders kryper under bussen för att ta loss ventilen och webbmaster lägger sig på marken för att kunna fotografera processen.

Vi kom inte i kapp bussen före Askersund och då hade den fortsatt mot Örebro. Kerstin väntade dock i den andra följebilen och körde webbmaster till Örebro. Själv hade jag bara en tanke i huvudet: "Lunch!!!". Sedan fortsatte jag mot Örebro och fick veta att de hade kommit för sent till den planerade lunchen (matstället hade stängt) men att de i stället skulle äta på Max vid Eurostop. Där hittade jag bussen och även Mats som skulle köra resten av vägen till Tällberg.

Sticker emellan med en interiörbild. Lyxiga stolar som synes.

Och så tre bilder från väg 50 mellan Örebro och Lindesberg.

bilomnibussen

Hela historien från de första tagen i renoveringen till den här långfärden är en verklig bedrift! Årets veteranbusshändelse.
Mvh Jan G

Staffan Sävenfjord

Citat från: bilomnibussen skrivet 28 maj 2014, 22:37:46 PM
Hela historien från de första tagen i renoveringen till den här långfärden är en verklig bedrift! Årets veteranbusshändelse.
Mvh Jan G

Ja, det kan man inte annat än att hålla med om. Anders köpte bussen 2006 och det har alltså tagit åtta år att få den så klar att den kan visas upp. 2011 besiktigades den första gången och kunde alltså rulla för egen maskin men den var då inte lackerad.

Anders har skyndat långsamt och det tror jag är skälet till att projektet har kunnat genomföras.

Björn Forslund

Fantastiskt jobb. Vilken kontrast att se bussen bland moderna bilar i dagens trafik.

Railmaster

"NORRLAND", vilken härligt diffus men ändå saklig destination! Finns månne "GÖTALAND" och "SVEALAND" med på rullen? :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Railmaster skrivet 29 maj 2014, 13:04:03 PM
"NORRLAND", vilken härligt diffus men ändå saklig destination! Finns månne "GÖTALAND" och "SVEALAND" med på rullen? :)

Ja, 1948 för en hallänning var Norrland närmast exotiskt. Götaland och Svealand finns inte med på rullen. I sin helhet ser den ut så här. Fast man bytte visst rulle i Tällberg i går så det kanske är andra destinationer nu.

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 maj 2014, 14:47:30 PM
Ja, 1948 för en hallänning var Norrland närmast exotiskt. Götaland och Svealand finns inte med på rullen. I sin helhet ser den ut så här. Fast man bytte visst rulle i Tällberg i går så det kanske är andra destinationer nu.

Jo, det blev en rulle med de för tillfället aktuella destinationerna Green Hotell, Hotell Siljanstrand och Paris. De två första använde vi i Tällberg och den sista när vi for hem.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 01 juni 2014, 15:50:23 PM
Jo, det blev en rulle med de för tillfället aktuella destinationerna Green Hotell, Hotell Siljanstrand och Paris. De två första använde vi i Tällberg och den sista när vi for hem.

Det är alltså tänkt att den gamla rullen från Ernst Carlssons tid normalt skall sitta i bussen, men denna användas (och kanske kompletteras) vid speciella arrangemang. Smart i så fall!

Finns "Skenninge" med på den nya rullen?

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 juni 2014, 16:02:35 PM
Det är alltså tänkt att den gamla rullen från Ernst Carlssons tid normalt skall sitta i bussen, men denna användas (och kanske kompletteras) vid speciella arrangemang. Smart i så fall!

Finns "Skenninge" med på den nya rullen?
Du får nog fråga Anders om detta, för det var bara dessa tre destinationer jag såg och hörde talas om. Vem vet, kanske finns det en Skeninge-destination också att användas 5-6 juni!?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 01 juni 2014, 17:31:35 PM
Du får nog fråga Anders om detta, för det var bara dessa tre destinationer jag såg och hörde talas om. Vem vet, kanske finns det en Skeninge-destination också att användas 5-6 juni!?

Jag lovar att utreda saken med Anders.

Välkomna till Skänninge för resten den 6 juni då det lär bli möjlighet att få se bussen där. På kvällen den 5 juni kan man titta på den när den rullar i cruisingen.

Och Skeninge skall det vara precis som du skriver men inte jag skrev. Fabriken hette Skeningeverken. Det står alltså fel i mina bildtexter. Något "Skenninge" har väl aldrig funnits utan då skrevs det "Skänninge".