Ska det gå åt skogen, så kan det likväl göra det ordentligt...

Startat av Mikey, 28 maj 2014, 19:48:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Naturligtvis syftar rubriken på tågtrafiken, vilket de flesta nog har läst på nyheterna idag. Har jag förstått det rätt så började det hela med ett växelfel mellan Märsta och Knivsta, vilket stoppade SJ's Uppsalapendel och krävde några ersättningsbussar. Men ett problem kommer ju aldrig ensamt, så straxt därpå rev man ned en kontaktledning i Rosersberg, vilket krävde ytterligare ersättningsbussar för att ersätta SL's pendeltåg mellan Märsta och Rosersberg. Och som grädde på moset så brann sedan ett elskåp ned i Knivsta vilket släckte hela Knivstas järnvägsnät samt Arlanda station. Nu stod alltså det mesta av tågtrafiken från Stockholm och norrut still. Jippie... Hur man skulle lösa detta en stressig vardag när det sällan finns lediga bussar tyckte jag skulle bli kul att se, så när jag fick tid under eftermiddagen tog jag mig ut. Se och njut :D

Först ut ett par av bussarna som körde åt SL. Av det jag kunde se så rullade det två vagnar från Junior & Co, och sedan en hel drös av Volvo B9S från Nobina. Här är några av dem:

Nobina 6463 i Rosersberg. Som ofta med Nobinas SL-bussar så såg den väldigt trött ut. Dessutom med vad som ser ut som kulhål i pannan. Hmm...

Nobina 6594 på samma plats. Denna var dock nylackerad och inte skjuten i huvudet ;)

Junior & Co SES280. Fortfarande i gammal Kronobergslack, men vad gör det när den är så trevlig? :)

Junior & Co EPA883 uppställd vid Märsta Station medan föraren hade rast. Även detta är en trevlig gamling som har kämpat i många år :)

Och så en del av bussarna som körde åt SJ:

Lidingö Buss XPZ741 i Uppsala

Asperheims Resor XBM340. Inte en så bra bild, men jag tyckte bara att logotypen var så kul, när björnen blängde på mig sådär mystiskt elakt  ;)

EB Class Buss Sweden UBJ387

Björks Buss APP049, även denna i Uppsala

Buss Petros UFZ765 vid Arlanda

Efter ett tag så kan det bli svårt att hitta nya fina turistbussar som är lediga i rusningen. Så då får man gå för något äldre...

Som denna Setra, DWH314...

Eller denna gamla Godsbuss-dubbeldäckare som var väldigt trött. Vid Uppsala Centralstation släpade den hela bakpartiet i marken vilket gjorde ont att titta på. Bilden är dock tagen vid AR-terminalen i Knivsta

... Och så något ännu äldre...

Edlunds Trafik 7703, en vacker Carrus Star  :D

... Och till sist något som närmast är en antikvitet!

En Van Hool Alizée från 1990! Det är verkligen inte ofta man ser sådana idag, och dessutom i sådant skick... Fantastiskt! Jag blir alltid glad när man ser sådana välvårdade pärlor. Tack även för den glada vinken! :D

Och sedan måste turistbussarna helt ha tagit slut, för GUB hjälpte till med minst 4 av sina stadsbuss-ledvagnar på sträckan Uppsala-Knivsta-Arlanda-Upplands Väsby. Kanske inte optimalt på 5 mil motorväg, men bättre än inget antar jag väl...

GUB 231 - Knivsta, AR-terminalen

Och så avslutar jag med en buss som inte gick i ersättningen, men som ändå passerade när jag fotade. Åldern på bussen passar också in bra med de övriga i denna tråd.

Arlanda Hotellbys Scania Maxci på en av sina mååånga dagliga rundor på Arlanda.

/ :)

Bjorkm

Tack för trevliga bilder. Inte ofta man får se så här mycket olika bussar.

Joakim Wahlberg

Tack för bilderna! :) Verkligen synd att se 6463 sådär sliten... När den/dem kom till Södertälje var dem riktigt fina och fräscha. Och känns ju läskigt att det är kulhål där... Hoppas inget allvarligt hänt.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Patrik

Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan

www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Ulf Berlin

Citat från: Mikey skrivet 28 maj 2014, 19:48:03 PM
Naturligtvis syftar rubriken på tågtrafiken,,,

Nobina 6594 på samma plats. Denna var dock nylackerad och inte skjuten i huvudet ;)

Intressant skyltning med"J"et

Lidingö Buss XPZ741 i Uppsala

Har aldrig sett detta bolag tidigare

Eller denna gamla Godsbuss-dubbeldäckare som var väldigt trött. Vid Uppsala Centralstation släpade den hela bakpartiet i marken vilket gjorde ont att titta på. Bilden är dock tagen vid AR-terminalen i Knivsta

Vilken f d är detta?

Arlanda Hotellbys Scania Maxci på en av sina mååånga dagliga rundor på Arlanda.

Den är ute varje dag 4.30-23

Trafiken Rosersberg-Märsta och till Arlanda återöppnades nu i kväll vid 20-tiden för SL pendeln i a f/Ulf

Johan Hansson

Trevligt bildsvep ifrån tågersättningen.
När jag promenerade förbi Märsta station kl.20.50 så ropade det ut att trafiken åter var igång.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Tommy E

Även jag tycker att bilderna var mycket trevliga! ;)

Citat från: Joakim Wahlberg skrivet 28 maj 2014, 20:30:44 PM
Verkligen synd att se 6463 sådär sliten... När den/dem kom till Södertälje var dem riktigt fina och fräscha. Och känns ju läskigt att det är kulhål där... Hoppas inget allvarligt hänt.

Även om det kan se ut som att bussen har blivit beskjuten är det nog knappast så. :P På bussens vänstersida ser man två bultskallar vars placering motsvarar de två centrala "kulhålen" på högersidan, så det är nog hål för bultar och inget annat. Man kan även jämföra med bilden på 6594.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Oskar A

Och sedan måste turistbussarna helt ha tagit slut, för GUB hjälpte till med minst 4 av sina stadsbuss-ledvagnar på sträckan Uppsala-Knivsta-Arlanda-Upplands Väsby. Kanske inte optimalt på 5 mil motorväg, men bättre än inget antar jag väl...

GUB 231 - Knivsta, AR-terminalen

Verkligen trevliga bilder! 229, 281 och 282 var de ledvagnar jag noterade den stund jag var ute. Även beställningsvagnen 701 syntes.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Ulf Berlin

Har gått på Norrlandskusten sedan 2002 så...
F d LB,CON,VEO 3026/Ulf

Mikey

Kul att bilderna uppskattades! :D

Citat från: Joakim Wahlberg skrivet 28 maj 2014, 20:30:44 PM
Hoppas inget allvarligt hänt.

Antagligen så är Tommy inne på rätt spår. Riktiga skotthål är det nog knappast.

Citat från: Ulf Berlin skrivet 28 maj 2014, 21:10:09 PM
(Om Scania Maxci)

Den är ute varje dag 4.30-23

Ibland har jag sett den även efter 23, den rullar väl när behovet finns.

Citat från: Ulf Berlin skrivet 28 maj 2014, 21:10:09 PM
Trafiken Rosersberg-Märsta och till Arlanda återöppnades nu i kväll vid 20-tiden för SL pendeln i a f/Ulf

Men Uppsala-Knivsta-Arlanda ersätts fortfarande med buss än idag.

Citat från: Oskar A skrivet 29 maj 2014, 01:08:44 AM
Verkligen trevliga bilder! 229, 281 och 282 var de ledvagnar jag noterade den stund jag var ute. Även beställningsvagnen 701 syntes.

Troligen måste man ha bytt ut vagnarna under dagen, för jag såg även 238 och en eller två i 290-serien, dock ingen av de du skriver upp. :)

Bussmicke

Knivsta AR?  Trodde Ersättningstrafiken kördes via Knivsta station
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

groenis

Så Junior & Co's dubbeldäckare fick lufta sig lite det kan den behöva.

/Lennart

Mikey

Citat från: Bussmicke skrivet 30 maj 2014, 01:05:53 AM
Knivsta AR?  Trodde Ersättningstrafiken kördes via Knivsta station

Det gjorde den, och jag var nere vid station till en början. Men av 4 ersättningsbussar som kom under den tiden så hittade de på 4 helt olika vägar att köra. En ställde sig vid regionbusskurerna en bit bort, en utanför ICA-butiken och en tredje dök helt och hållet upp på andra sidan järnvägen. Så jag gav snabbt upp och ställde mig vid AR, där alla bussar ändå passerade när de hade svängt av motorvägen...

Nico

Ett problem är att det inte finns några lägen för ersättningstrafik vid Knivsta station. Det är meddelat till UL, men det har inte hunnit komma upp något än. Under tiden så får bussarna angöra de befintliga lägena, men det är lätt att det då blir lite förvirrat. Turligt nog är trafiken genomgående vilket underlättar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jacob

Igår åkte jag Nobina 0032 på 801, skyltad 801 Extrabuss. Föraren berättade att det var ett antal Norrtäljebussar som körde mellan Arlanda och Knivsta men sedan fick Nobina Uppsala problem att klara 801 själva, så då hade 0032 fått rycka in. När jag sedan åkte hem från Arlanda var det dubbeltur på 801. 7533 fick sällskap av 6818.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!