Lyxturistbussen från 1948 på långfärd, del 1 (av 2)

Startat av Staffan Sävenfjord, 28 maj 2014, 19:08:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

I går var det dags för N200 från 1948 att ge sig ut på  en rejäl långfärd: från Väröbacka i Halland till Tällberg i Dalarna. Bussen skall vara med när Hotell Siljanstrand invigs i morgon. Ägaren, Hans Börjeson, är 87 år men det hindrar honom inte. Anledningen till att han vill ha upp bussen är att han jobbade som guide och reseledare på denna i början av 1950-talet i Paris.

På fredag körs bussen ned till en plats utanför Vadstena, där den kommer att ställas upp väl skyddad i väntan på cruisingen lördagen den 5 juni och Skänninge Motormässa dagen efter. Ett lysande tillfälle att se den alltså för den om inte tycker att det är alltför långt till Skänninge.

Jag hängde på under gårdagen upp till Lindesberg och det blev många bilder. Ett urval följer här och i ett senare avsnitt. Klockan 08.15 kom bussen till Borås och svängde in till Statoil Hedvigsborg för att tanka.

Sedan hängde jag på med bilen och körde förbi bussen där det var lämplig så jag skulle hitta en bra fotoposition innan den kom förbi. Färden gick Borås-Ulricehamn-Falköping-Skövde-Karlsborg-Askersund-Örebro-Lindesberg. Sedan antar jag att de körde närmsta vägen till Tällberg, men då var jag på väg hem igen.

Vid Basta kvarn i Blidsberg tog vi en kafferast.

Där fick bussen många som ville stiga på ...

Men det visade sig bara att de sett fel på buss och det var dubbeldäckaren till vänster de skulle åka med. Turistbussföraren ställde gärna upp på en fotopostering.

Den gamla bussen kom i väg först men var förstås snart omkörd.

Så två bilder från riksväg 46 mellan Blidsberg och Falköping.

Därefter samma väg men mellan Falköping och Skövde.

Mer om resan finns på bussens blogg.
http://turistbussn200.blogspot.se/

Johnny

Jag har för mig att GS hade rundtursbussar med likadan kaross på 50- och 60-talen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johnny skrivet 14 juni 2014, 19:08:06 PM
Jag har för mig att GS hade rundtursbussar med likadan kaross på 50- och 60-talen.

GS (Göteborgs Spårvägar) hade tre rundtursbussar 1948-1964 med Scania Vabis-chassi och Hägglunds-kaross. Några Skeninge-bussar kan jag inte hitta hos GS.

Ernst Carlssons buss var för övrigt den enda i sitt slag och det gäller såväl interiör som exteriör. Bland annat är de högt placerade sidofönstren unika. Men det byggdes naturligtvis många liknande bussar.

Johnny

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 juni 2014, 19:43:07 PM
GS (Göteborgs Spårvägar) hade tre rundtursbussar 1948-1964 med Scania Vabis-chassi och Hägglunds-kaross. Några Skeninge-bussar kan jag inte hitta hos GS.

Ernst Carlssons buss var för övrigt den enda i sitt slag och det gäller såväl interiör som exteriör. Bland annat är de högt placerade sidofönstren unika. Men det byggdes naturligtvis många liknande bussar.

Aha, där ser man. Jag har bara minnen av GS-bussarna från barndomen, det var den översta fönsterraden som fick mig att ana en likhet.