Danskregistrerade Röda bussar i Stockholm

Startat av Bussmicke, 27 maj 2014, 11:27:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Vems bussar är dessa? Trodde först att det var Strömma buss men nu tvivlar jag då jag inte hittar något på SBH. Strömma 50+51 på SBH är något annat än dessa.
Någon som kan bringa klarhet?

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Ser man på. Då har man numrerat om de Ayats man flyttade ner till København?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

S Svensson

Göteborg har fått en turistlinje med danskregistrerade bussar.

Marc

En buss i Stockholm är nu även norskregistrerad!

Bergenga

Citat från: Bussmicke skrivet 27 maj 2014, 13:51:01 PM
Ser man på. Då har man numrerat om de Ayats man flyttade ner till København?

Det kan se ut som at de har fått nummer i 900-serien. De to siste sifrene er de samme.

Citat från: Marc skrivet 03 juni 2014, 06:23:22 AM
En buss i Stockholm är nu även norskregistrerad!

Hvilken?
Mvh.
Øyvind Berg

Marc

Jag ber att få återkomma, någon i 40 serien som nu har norska plåtar (DP......).

Bergenga

Citat från: Marc skrivet 03 juni 2014, 19:08:53 PM
Jag ber att få återkomma, någon i 40 serien som nu har norska plåtar (DP......).

Kan det være DP32465? Tidligere BRO282, Strömma Buss #45. Den ble opprinnelig registrert i Norge som CV67795 i april 2013, men i august ble skiltene på den og mange andre stjålet, så den fikk nye.

Bussen tilhører Open Top Sightseeing Norway AS, som eies 51,22% av Strömma Turism & Sjöfart AB, mens resten eies av norske eiere. Selskapet startet opprinnelig som Oslo Tours AS, men endret navn da Strömma kjøpte seg inn tidlig i 2012. Siden det har man også blant annet bruktimportert to gamle MAN SD200 fra Vikingbus i København (opprinnelig fra BVB i Berlin), som går som sightseeing i Olden eller der omkring.
Mvh.
Øyvind Berg

TageK

Det är DP33000 som levererades ny direkt till Norge som nu sålts inom Strömmakoncernen till Sverige. Den kommer liksom de två danskorna att registreras i Sverige.

Bergenga

Aha, så det er den ja. Den ble opprinnelig registrert som CV64560, men fikk i likhet med de andre nye skilter i august etter at de gamle ble stjålet.

Her er et par bilder av den fra Vippetangen (nær Stena og DFDS) fra høsten 2012.

CV 64560 på Vippetangen, Oslo, 01.09.2012.
Mvh.
Øyvind Berg

Bergenga

Det ser ut for at to av de som flyttet fra Stockholm til København nå har flyttet videre til Norge.

CDW063 = DP26234
BMJ415 = DP26235

Begge ble registrert 2014-03-14 med Open Top Sightseeing Norway AS som eier.
Mvh.
Øyvind Berg

Daniel T

Citat från: TageK skrivet 04 juni 2014, 07:58:11 AM
Det är DP33000 som levererades ny direkt till Norge som nu sålts inom Strömmakoncernen till Sverige. Den kommer liksom de två danskorna att registreras i Sverige.

Fotograferade den igår i Stockholm. Vet någon vilket inv.nr den har?