Gammal Volvo-Buss I trafik I Örebro, Nån Som Vet Nått?

Startat av Joakim Ågren, 26 maj 2014, 13:35:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Joakim Ågren

Jo jag är nyfiken på om nån vet nått om nån riktigt gammal Volvo-buss som ibland fortfarande går i linjetrafik i Örebro stad. Åkte nämligen en sådan som såg riktigt gammal ut och som läckte vatten framtill vid taket. Fick intrycket att det var en buss från 80 talet, stoppknapparna såg stenålders ut. När jag frågat Länstrafiken om detta och klagade på det läckande taket så hävdade de att bussen är från 2001 och den äldsta i Örebro. De har inte lyckats lokalisera vattenläckan (hur är det möjligt att inte lokalisera sånt?). Dessutom hävdade dom att bussen inte var från 80 talet utan från 2001 och att man skall avveckla den nu till sommaren, man använder den bara vid behov sa dem.

Nån som vet vilken Volvo-buss jag snackar om? Kan den verkligen vara från 2001 eller ljuger de? Ser betydligt äldre ut!

Märkligt nog har de brytt  sig om att kosta på en ommålning till de nya lila färgerna på denna gamla buss, vilket slöseri, lägga ned pengar på en skrotbuss!

Nån som har några bilder på denna buss?

DEB

Denna, Nobina 5159 med två syskon, är de äldsta bussarna jag känner till i Örebro län. Årsmodell 2000.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

virtual1

TS: Om du varit uppväxt på 80-talet så hade du vetat hur en 80-talsbuss såg ut ;-) - maxåldern för fordon i linjetrafik i Sverige är 14-16 år i de flesta fall, så du kommer aldrig se någon 80-talsbuss på vägarna här - isf skulle den vara museial!

virtual1

Citat från: DEB skrivet 26 maj 2014, 13:56:52 PM
Denna, Nobina 5159 med två syskon, är de äldsta bussarna jag känner till i Örebro län. Årsmodell 2000.

Fast denna är inte lila... det är väl 218X-bussarna som trådskaparen avser?

bisquit

Dem äldsta lila-målade bussar som rullar i Örebro är några gamla säffle 2000Le som rullat i skåneland tidigare.
Å dem är ifrån Milleniumskiftet.
Men visst många av Nobina Örebros bussar har sett sina bättre dagar. Både bland dem på landet och dem på stan. Vilket är fullt förståeligt. Då man har tajta anbud och försöker få ekonomi på minsta möjliga marginal. Det i kombination med många olika förare per dag och buss. Resulterar i extremt slitna fordon. Vilket är vanligt på många större företag. Då man inte mäktar med att serva fordonen i den takt man borde!

yngrot

Angående vattenläcka som TS skriver så är det ju ofta väldigt svårt hitta var det rinner in . Det kan rinna in därfram men vattnet rinner in mycket längre bak ..  kan ta lång tid innan sånt blir bra .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

allan 99

Även Volvo b12ble 8500le 2006 har vattenläcka på taket och läcker in i bussen det händer på alla bussar
Favorit buss Nobina 2012
Gillat bussar sen jag var liten