För dålig kvalitet på nytt betalsystem (SL)

Startat av Fredde, 12 november 2007, 19:16:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Lite läsning om SL:s nya "smarta" kortsystem Access, man kan ju fråga sig varför inte Stockholm försöker istället få samma som övriga Mälardalen samt Gävleborg & Värmland ?

//Fredde


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_586655.svd

S Svensson

Vad skall man säga ? Jag har läst artikeln i SvD. Det är ju samma system som Västtrafik har. Samma problem ?
Tyvärr är det så att utbildningen inom kollektivtrafikområdet inte är den bästa. Därav följer istället en flocktendens.
Nåja jag vet inte hur SL valde och varför.Det vet kanske någon annan. Men GPS mottagning måste vara bra. Maskinerna/Datorerna måste tåla en del och därefter skall maskinerna programeras.
Jag har fått intrycket att de borde bli bra för ren lokaltrafik.Om man låter programmerarna få hålla sig en tid ytterligare. Däremot tror jag att det blir svårt att ha ett system med även utloggning. Allt låter ganske enkelt.Men då måste en hel del annat vara klart liksom att lära folk logga ut när de stiger av. Liksom företag att lära sig hantera personer som loggat ut fel.
Kanske kan systemet bli bättre.
Hade inte NSB (Nett-tog) tänkt använda samma system? Hur har SL och ev NSB löst det hela med GPS system i "underjorden"??

Magnus_J

GPS under jord kan ju vara kul som när X40 Ropar Västerås, vid Stockholm Södra. ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 12 november 2007, 23:28:04 PM
Vad skall man säga ? Jag har läst artikeln i SvD. Det är ju samma system som Västtrafik har. Samma problem ?
Tyvärr är det så att utbildningen inom kollektivtrafikområdet inte är den bästa. Därav följer istället en flocktendens.
Nåja jag vet inte hur SL valde och varför.Det vet kanske någon annan. Men GPS mottagning måste vara bra. Maskinerna/Datorerna måste tåla en del och därefter skall maskinerna programeras.
Jag har fått intrycket att de borde bli bra för ren lokaltrafik.Om man låter programmerarna få hålla sig en tid ytterligare. Däremot tror jag att det blir svårt att ha ett system med även utloggning. Allt låter ganske enkelt.Men då måste en hel del annat vara klart liksom att lära folk logga ut när de stiger av. Liksom företag att lära sig hantera personer som loggat ut fel.
Kanske kan systemet bli bättre.
Hade inte NSB (Nett-tog) tänkt använda samma system? Hur har SL och ev NSB löst det hela med GPS system i "underjorden"??

Nett-tog? NSB:s bussbolag heter Nettbuss men tågen körs fortfarande av NSB under eget namn.
Vad jag hört så har man inte fått det nya systemet att fungera i Norge heller. Svaret är alltså att man knappast har löst problemet.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

homer

Igår på Lokalnyheterna på p4 intervjuades bla Lotta edholm (fp) angåënde de så kallade storregionerna

Hon tyckte de va jätte bra för då kunde man åka på sl kortet ända till Örebro, sen sas de lite försiktigt att alla andra Nuvarande Landsting har högre kollektivtrafikpris och lägre skatt än stockholm och de tycke hon också var bra för då skulle stockolm och Sl också kunna höja sina biljettpriser

tilläggs kan väl att i Örebro kostar ett månadskort för hela länet nästan 2000 kronor

Staffan Sävenfjord

Citat från: homer skrivet 13 november 2007, 10:18:49 AM
Igår på Lokalnyheterna på p4 intervjuades bla Lotta edholm (fp) angåënde de så kallade storregionerna

Hon tyckte de va jätte bra för då kunde man åka på sl kortet ända till Örebro, sen sas de lite försiktigt att alla andra Nuvarande Landsting har högre kollektivtrafikpris och lägre skatt än stockholm och de tycke hon också var bra för då skulle stockolm och Sl också kunna höja sina biljettpriser

tilläggs kan väl att i Örebro kostar ett månadskort för hela länet nästan 2000 kronor

Ack ja, dessa politiker. Undrar vad ett "SL-kort" som skulle gälla ända till Örebro skulle kosta. Hon kan väl inte vara så naiv att hon trodde att 620 kronor skulle räcka.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas1968

Citat
tilläggs kan väl att i Örebro kostar ett månadskort för hela länet nästan 2000 kronor
Nja riktigt så dyrt är det inte att köpa ett länskort i Örebro.  1340 kronor kostar det för närvarande vilket är dyrt så det räcker. Nu kan den som pendlar en viss sträcka dock köpa ett pendlarkort som bara gäller just den sträckan. Priset på pendlarkort varierar beroende på sträckans längd.

homer

ok då tog jag i lite i överkant då ::)

iallafall, så handlar de ju om att man då sitter med två nyutvecklade biljettsystem, kanske kasn dom komunicera med varandra, men målsättningen måste nog ända vara att alla ska ha samma system

Cero

Jag måste ha missat något fundamentalt, men vilken är den uppgivna kravbilden och nyttan som SL vill uppnå med ett nytt betalsystem? För mig som trafikant vill säga. OK, att det blir ett nytt kul projekt som sysselsätter många personer är väl bra. De som valt system har väl också sett en nytta, det är inte var dag man får åka till Australien på annans bekostnad. För det finns ju ingen annan som kan leverera dylika system. Jo, det finns någon på Nya Zeeland också och någon på månen, men det är lite väl långt bort. ;) Men vilken är nyttan för trafikanten?

Många mindre städer har ju haft biljettlösa betalsystem länge och jag vet inte om jag tänder på dem. Det är svårt att veta hur mycket som finns på kortet, när senaste stämplingen gjordes och det funkar inget vidare som verifikation i bokföringen. Dessutom har de en tendens att alltid vara slut när de väl ska användas. Känns lite som lönen, det finns en bakdörr någonstans som alltid står på glänt.

Den gamla hederliga SL-remsan är på många sätt utmärkt. Den kan inte avmagnetiseras, det krävs ingen teknisk utrustning för att sälja den, som företagare är den lysande för den går att nita in i verifikationspärmen och, viktigast av allt, det tar två sekunder att kolla om jag har kuponger kvar och hur länge jag kan åka på senaste stämplingen. Magnet- eller chipbaserade kort förefaller ha en tendens att kräva klientutrustning för att säljas, stämplas, verifieras och kollas. Det är inte säkert att man har sin kontrollutrustning med sig när man står på den blåsiga, snöiga roslagsåkern och väntar på bussen. Vissa kanske inte ens har det hemma. Hur gör jag då?

Nej, jag är inte emot high-tech, tvärtom. Men teknologin ska vara till nytta för människorna annars är den värdelös. Och tyvärr skapas många relativt värdelösa applikationer bara för teknologiserandets sak. Ni som har insikt, upplys mig om vad jag missat!

/Cero

LinusA

#9
Bra skrivet Cero!!

Två kommentarer till:

* SL köpte en massa separata kortläsare som skulle sitta på vänstersidan om instegsdörren så att inpasseringen kan gå fortare, i och med att passagerare då kan validera sitt kort antingen på TP5000 (biljettmaskinen vid föraren) eller den lösa enheten. Efter att maskinerna levererats kom man på att det var en skaderisk att sätta de separata läsarna till vänster, så istället sätter man dem precis bredvid TP5000. Där gör de absolut ingen nytta. Kapitalförstöring?!

EDIT: Detta kan man se på bilden i SvD.

* Efter att TP5000 börjat installeras klagar förarna att displayen lyser för starkt och bländar när det är mörkt ute. Detta går inte att lösa utan att man programmerar om maskinerna. SL har därför beställt en massa tygpåsar som man ska sätta över maskinerna så att de inte bländar. Kaptitalförstöring?!

Cero

Citat från: LinusA skrivet 13 november 2007, 15:37:16 PM
Bra skrivet Cero!!

Två kommentarer till:

* SL köpte en massa separata kortläsare som skulle sitta på vänstersidan om instegsdörren så att inpasseringen kan gå fortare, i och med att passagerare då kan validera sitt kort antingen på TP5000 (biljettmaskinen vid föraren) eller den lösa enheten. Efter att maskinerna levererats kom man på att det var en skaderisk att sätta de separata läsarna till vänster, så istället sätter man dem precis bredvid TP5000. Där gör de absolut ingen nytta. Kapitalförstöring?!

EDIT: Detta kan man se på bilden i SvD.

Jo, jag har sett det och det är också förunderligt. Vad gör en kortläsare till höger på en buss, speciellt de vagnar som har dubbel entrédörr. Antingen måste det sitta en på var sida eller också måste den sitta vid hjulhuset, där de två köerna ändå går samman.

Citat från: LinusA skrivet 13 november 2007, 15:37:16 PM
* Efter att TP5000 börjat installeras klagar förarna att displayen lyser för starkt och bländar när det är mörkt ute. Detta går inte att lösa utan att man programmerar om maskinerna. SL har därför beställt en massa tygpåsar som man ska sätta över maskinerna så att de inte bländar. Kaptitalförstöring?!

Vad ska föraren med en biljettmaskin till? Det säljs inga biljetter på bussarna längre.

/Cero

Ulrik Berggren

En stor fördel med check in/ut-system (fast det kanske inte SL-access är iofs) är att alla på- ooch avstigningar registreras vilket innebär en överlägsen källa till resandestatistik. Detta kommer förhoppningsvis resenärerna till del genom att dagens och framtidens resmönster enklare kan beräknas vilket innebör oanade möjligheter till optimering och anpassning till efterfrågan.

Dessutom tål plastkorten vatten ;)

/UB

Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 november 2007, 16:45:35 PM
Inte kontant nej, men en biljettmaskin krävs ju för att kunna sälja biljetter/resor som går i fler än en zon.

Jovisst, men vad ska föraren ha burken till? Det borde väl vara resenären som ska ha den burken? Hur många resenärer vet när en zongräns passeras och hur många är ärliga nog att upplysa föraren om att han/hon tänker åka så långt? Och vad händer om kortet inte har tillräcklig behållning? För som resenär vet man ju inte det förrän systemet säger ifrån. Antar att svaret är avkastning (dock inte i positiv bemärkelse den här gången ;D).

Beträffande check-in/check-out är det iofs till gagn för trafikbolaget och i förlängningen för trafikanterna, men frågan är om nyttan för den enskilde överstiger förmånen att bli fullständigt spårad igenom hela systemet? Några av de absolut största fördelarna med gammaldags kontanter, kvitton och pappersbiljetter är möjligheten att köpa och betala för något där både köpare och säljare har bevis på transaktionen men den är inte spårbar till individer. Utan att ha tvivelaktigheter för ögonen är denna möjlighet inte att förakta (många vill inte bli spårade hela livet) och detta är den enskilt svåraste nöten att knäcka rörande internetbetalningar. Hur säkerställer man betalningen elektroniskt hos köpare och säljare utan att göra den spårbar? Svaret på den frågan är inte löst och kommer att rendera Nobelpris om den löses.

När faller den sista frihetsbastionen och toapappret förses med chip? :D

/Cero

/Cero

Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 november 2007, 17:08:31 PM
Är korten mer personliga än tex dagens värdekort hos många trafikutövare?, Västtrafik tex.

//Lars

Nej de behöver inte vara personliga, men det finns ändå en spårbarhetsfaktor i dem eftersom alla elektroniska kort och transaktioner har ett ID. Även om det därigenom inte går att se att just du eller jag eller någon annan varit på viss plats går det att utläsa att kortet varit det. I exempelvis en polisutredning skulle det vara möjligt att försöka binda visst kort-ID eller transaktions-ID till viss person. På motsvarande sätt är det ju möjligt att spåra våra bilar in och ut i Stockholm, utan att för den skull kunna avgöra vem som körde.

/Cero

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Ulrik Berggren skrivet 13 november 2007, 16:52:56 PM
En stor fördel med check in/ut-system (fast det kanske inte SL-access är iofs) är att alla på- ooch avstigningar registreras vilket innebär en överlägsen källa till resandestatistik. Detta kommer förhoppningsvis resenärerna till del genom att dagens och framtidens resmönster enklare kan beräknas vilket innebör oanade möjligheter till optimering och anpassning till efterfrågan.

Dessutom tål plastkorten vatten ;)

/UB

SL:s system är bara check in. Och räkna med att det kommer ta längre tid.