H21 Capitol i virrvarr vid Slussen

Startat av Gunnar D, 20 maj 2014, 19:01:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Att ge sig ut på stan med nytt tele och den nya Anscochrome 500 i kameran kunde resultera i denna bild 31 juli 1967. En del på gång här vid Slussen och åtminstone ett fordon på bilden är väl bevarat.

Mvh Gunnar

LYR

Citat från: Gunnar D skrivet 20 maj 2014, 19:01:24 PM
[/img]

Att ge sig ut på stan med nytt tele och den nya Anscochrome 500 i kameran kunde resultera i denna bild 31 juli 1967. En del på gång här vid Slussen och åtminstone ett fordon på bilden är väl bevarat.

Mvh Gunnar
Även om vissa fordon finns bevarade, så kommer själva sluss-karusellen att försvinna,.....men det har vi inte sett ännu.....
Mycket hög nostalgifaktor i den bilden. Tack Gunnar!
/LYR

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 20 maj 2014, 19:01:24 PM
Att ge sig ut på stan med nytt tele och den nya Anscochrome 500 i kameran kunde resultera i denna bild 31 juli 1967. En del på gång här vid Slussen och åtminstone ett fordon på bilden är väl bevarat.

Mvh Gunnar
****
Härligt virrvarr!
Förutom Capitolen och Mustangen, så ser vi en Volvo Amazon, och inte mindre än tre 2-takt-Saabar, varav åtminstone en (den blå) ser ut att vara en 93:a  :)

HJP

TageK

Mer än härligt, nostalgibild!
Jag ser 14 härliga bilar: VW bubbla-Ford Cortina-Mercedes 220-VW bubbla-Volvo PV544-Citroen padda-Ford Taunus 17-Saab-Volvo Amazon-Volvo Amazon Kombi-Opel Rekord-Saab-Saab-VW bubbla till sist.
Gärna fler sådana trafikmiljöbilder från förr! Tack för denna :)

Bussmicke

Härlig vardagsbild, Kornig film som inte klarar underexponerade partier bra.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mr U

Jag funderade på den där vita Amazonen som svänger vänster och en massa motstridiga detaljer. Grillen säger att det är en 1965 eller 1966 års modell, navkapslar 1964 års eller tidigare (de med rött mittmärke med "V" i) och samtidigt höger framskärm med emblem S121 på vilket innebär 1964 och tidigare års modell (dock tidigast 1962 års modell eftersom framblinkers är gul). Visst, bilar byter delar emellanåt på grund av krock och rost men så nära inpå eftersom det är -67. Reparerad efter krock, antar jag. ???

Gunnar D

Citat från: Mr U skrivet 28 maj 2014, 16:54:48 PM
Jag funderade på den där vita Amazonen som svänger vänster och en massa motstridiga detaljer. Grillen säger att det är en 1965 eller 1966 års modell, navkapslar 1964 års eller tidigare (de med rött mittmärke med "V" i) och samtidigt höger framskärm med emblem S121 på vilket innebär 1964 och tidigare års modell (dock tidigast 1962 års modell eftersom framblinkers är gul). Visst, bilar byter delar emellanåt på grund av krock och rost men så nära inpå eftersom det är -67. Reparerad efter krock, antar jag. ???

Verkligen skarpsynt! Att grillen är utbytt kanske är troligast.

/Gunnar



Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 28 maj 2014, 22:35:12 PM
Verkligen skarpsynt! Att grillen är utbytt kanske är troligast.

/Gunnar

Att byta grill på Amazonerna var inte helt ovanligt. Det gjorde att de i ett huj såg ut att vara av nyare modell.  :)
吉先生

Hasse L

Dagen då Gunnar tog bilden var jag konduktör på vagn 410, åttan tur 9 Slu 1415 - 1857Söh.

/H

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 30 maj 2014, 08:49:18 AM
Dagen då Gunnar tog bilden var jag konduktör på vagn 410, åttan tur 9 Slu 1415 - 1857Söh.

/H

Trevligt! Är ganska säker på att bilden är tagen under högtrafik e.m. vilket då skulle innebära att du sitter i kondisbåset i 410:an på bilden!

/Gunnar

Hasse L

Citat från: Gunnar D skrivet 31 maj 2014, 10:52:47 AM
Trevligt! Är ganska säker på att bilden är tagen under högtrafik e.m. vilket då skulle innebära att du sitter i kondisbåset i 410:an på bilden!

/Gunnar
Kul! En bild till att spara!

/Hasse

roggek

Citat från: Gunnar D skrivet 31 maj 2014, 10:52:47 AM
Trevligt! Är ganska säker på att bilden är tagen under högtrafik e.m. vilket då skulle innebära att du sitter i kondisbåset i 410:an på bilden!

/Gunnar

Inte för att vara någon glädjedödare, men turnummerbrickan på 410 visar tur "1" och inte tur 9...

Gunnar D

Citat från: roggek skrivet 02 juni 2014, 00:00:35 AM
Inte för att vara någon glädjedödare, men turnummerbrickan på 410 visar tur "1" och inte tur 9...

Jaha, få se om jag kan hitta originaldiat. Nu hade det varit en klar fördel om det hade varit Kodachrome II i kameran istället...

/Gunnar

Gunnar D

Citat från: roggek skrivet 02 juni 2014, 00:00:35 AM
Inte för att vara någon glädjedödare, men turnummerbrickan på 410 visar tur "1" och inte tur 9...

Efter att ha gjort vissa efterforskningar så pekar det hela på att denna dag kördes linje 8 tur 1 av vagn 440...

/Gunnar

Gunnar D



Citat från: roggek skrivet 02 juni 2014, 00:00:35 AM
Inte för att vara någon glädjedödare, men turnummerbrickan på 410 visar tur "1" och inte tur 9...

Hittade originaldiat och gjorde en ny inskanning som jag vill tolka som att 410 gick på tur 9 även om det är en kornig bild...

Citat från: Gunnar D skrivet 22 juli 2014, 15:32:53 PM
Efter att ha gjort vissa efterforskningar så pekar det hela på att denna dag kördes linje 8 tur 1 av vagn 440...

Detta var dock fel av mig vilket Hasse hjälpte mig att inse. Vagn 440 gick på linje 8 tur 8 denna dag. Tack Hasse!

/Gunnar