Huvudmeny

Bussar i Lærdal

Startat av Staffan Sävenfjord, 12 november 2007, 18:30:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Efter Flåm åkte jag mot Aurland och sedan in i ett av de större norska äventyren, nämligen den 24,5 kilometer långa Lærdalstunnelen (världens längsta vägtunnel). Väl ute igen så blev det Hotel Lindstrøm, där Knut Lindstrøm i egen hög person tog emot mig. Han är sjätte generationen som driver hotellet.
Om man inte visste att man var i Norge skulle det varit lätt att tro att man var i en japansk stad. Bergkvarabuss/Traveller hade sammanlagt sju bussar där bara den här natten. Och jag såg också en buss från Marks Limousine, men den hann försvinna precis som jag plockade fram kameran. Knut L rekommenderade mig att komma senast 06.20 till frukosten om jag ville vara före japanerna. Taktiken lyckades dock inte. Det var fullt japaner vid frukostbordet. De var små men många, för att citera Sven Jerring från OS 1936.
Nåväl, nu skall vi inte gå händelserna i förväg. Det blev en del bussar att fotografera också. Först ett par svenskar:

Det kanske är rätt ballt att se en est här också. Och det kanske inte är så lett.

Att det är fem bröder som äger det här bussbolaget är inget man behöver tveka om. Vestby ligger mellan Oslo och Moss.

En kvällspromenad i Gamle Lærdal med sin trähusbebyggelse förde mig till Fjord1:s garage, där en av Norges relativt få OmniLine vilade sig:

Här fanns också en veteranbuss, tillhör Rutebilhistorisk Forenings lokalavdelning. Vi kanske ses igen i Molde till pingst?

Den här Ajokkin föreföll i relativt gott skick men den har tydligen pensionerats.

Martin Maltkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 november 2007, 18:30:26 PM

Den 15:e juni fångade jag kompisen Exclusive i Göteborg på väg hem från en "sällskapsresa" med landets då äldsta buss i linjetrafik.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin