SL:s trafikförändring 20/6

Startat av P.Ek, 19 maj 2014, 12:30:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

P.Ek

Efter att kollat igenom alla de nya sommartidtabellerna kan jag nu presentera den enda förändringen jag kunde hitta:

Linje 156 kortas av och får ändhållplats Vreten istället för Johannesfred

Glad sommar! :)

//P.Ek

J0han

och 637an får inga turer till/från Stockholm

Ersa

Citat från: Johan Ek skrivet 20 maj 2014, 11:13:56 AM

Antagligen för att det är VBP på 676, men inte på förlängda 637.

Andreas91

Det blir alltså extra varmt och omysigt i dubbeldäckarna i sommarvärmen!  :D Yes...!!

P.Ek

Citat från: Johan Ek skrivet 20 maj 2014, 11:13:56 AM

Ja, de ser jag nu när du säger det! Istället verkar trafiken utökas ytterligare från Grisslehamn och Älmsta till Norrtälje söndagseftermiddagar främst.

Ersa

Citat från: Andreas91 skrivet 20 maj 2014, 13:50:22 PM
Det blir alltså extra varmt och omysigt i dubbeldäckarna i sommarvärmen!  :D Yes...!!

Bussarna på linje 676 har åtminstone krav på AC och bälten, vilket inte är krav på bussarna på linje 637. Så nog blir det ändå bättre för alla parter att låta alla resenärer åka blåbuss mellan Norrtälje och Stockholm.

Olle

Citat från: Ersa skrivet 22 maj 2014, 07:41:41 AM
Bussarna på linje 676 har åtminstone krav på AC och bälten, vilket inte är krav på bussarna på linje 637. Så nog blir det ändå bättre för alla parter att låta alla resenärer åka blåbuss mellan Norrtälje och Stockholm.

Men dubbeldäckarna lär ju inte räcka till...

Andreas91

Citat från: Ersa skrivet 22 maj 2014, 07:41:41 AM

Olle lyckades pricka in det jag oroar mig lite över - dvs. kommer 676:ans bussar att räcka i sommar..? En liten lätt bris i plytet och bälten har jag svårt att tro gör 80 resenärer i en sprängfylld dubbeldäckare särskilt mycket gladare.. Huvudsaken är att en buss kommer!

Svettigt, hög ljudnivå och trängsel är nog en rätt bra sammanfattning på vissa turer med 676:an i sommar.

Samtidigt har jag inte kunnat se att någon norrtäljelinje (säg ex. 632, 634, 636, 637 m.fl.) har turer som pendlar mellan Norrtälje och Sthlm i sommar. Av vad jag har sett, hänger det helt o hållet på 676:an, och 676:an alone!

Ersa

Då lånar man in blåbussar från 677 och förstärker 676 med dem. Eller röda B9S (direkt från ordinarie 637?) som uppfyller gällande krav. Huvudsaken de är skyltade 676 så VBP-ersättningen kommer in.

Bussmicke

Eller så skyltar 637 mfl.  om till 677...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 22 maj 2014, 12:07:40 PM
Eller så skyltar 637 mfl.  om till 677...

Om själva bussindividerna på 637 uppfyller 676ans fordonskrav så är detta helt möjligt, ja.
Kanske även andra garage (Tyresö?) hoppar in och kör lite extra 676or. Vi får se.

Adrian Langemar

Citat från: Ersa skrivet 22 maj 2014, 13:54:11 PM
Om själva bussindividerna på 637 uppfyller 676ans fordonskrav så är detta helt möjligt, ja.
Kanske även andra garage (Tyresö?) hoppar in och kör lite extra 676or. Vi får se.

Söderut måste alla resenärer gå av och validera accesskortet igen i Norrtälje, för annars blir det ingen VBP?

Ersa

Citat från: Adrian Langemar skrivet 22 maj 2014, 14:23:00 PM
Söderut måste alla resenärer gå av och validera accesskortet igen i Norrtälje, för annars blir det ingen VBP?

Självklart. Samt att bussen och föraren hinner få lite vila. Så det kan lika gärna vara så att resenärer från Singö får ta en dubbeldäckare från Norrtälje mot Stockholm, medan den röda bussen som anlände på 637 skyltar om till 676 först någon kvart senare.

Olle

Undra på att det blir fler och fler bilar, dessutom slipper ju bilarna köa genom Norrtälje i sommar

Ulf Berlin

När ska nya förbifarten i Nt invigas?/Ulf