SL:s trafikförändring 20/6

Startat av P.Ek, 19 maj 2014, 12:30:21 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Ulf Berlin skrivet 22 maj 2014, 17:09:10 PM
När ska nya förbifarten i Nt invigas?/Ulf

6 juni är det planerat att Västra vägen ska invigas.

Fredde

Vid 16-tiden i eftermiddags mötte jag 2193 vid Gillinge på 676 mot Stockholm. Så nog förekommer det annat än dubbeldäckare även utanför midsommartider. (med res. för att det kan ha varit ett akut inhopp)

J0han

Citat från: Andreas91 skrivet 22 maj 2014, 08:55:10 AM
Svettigt, hög ljudnivå och trängsel är nog en rätt bra sammanfattning på vissa turer med 676:an i sommar.

Trängsel möjligen på hållplatserna men inte på bussen för dubbeldäckarna får ju bara ta 4st stående, men det är sällan förare vill ha stående

Citat från: Fredde skrivet 22 maj 2014, 19:13:53 PM
Vid 16-tiden i eftermiddags mötte jag 2193 vid Gillinge på 676 mot Stockholm. Så nog förekommer det annat än dubbeldäckare även utanför midsommartider. (med res. för att det kan ha varit ett akut inhopp)

Körs ju förstärkningsturer på 676 med röda bussar nästan dagligen

Ersa

Citat från: Olle skrivet 22 maj 2014, 16:55:04 PM
Undra på att det blir fler och fler bilar, dessutom slipper ju bilarna köa genom Norrtälje i sommar

Självklart det är många stugägare och semesterfirare som tar bilen. Busslinje 676 är ju främst till för de som vill till Norrtälje tätort, där en minoritet av kommunens befolkning bor, och där finns heller inga stugor eller fritidshus. De allra flesta stugor och fritidshus ligger ute i skogarna dit inga bussar går, och det är inte alla stugägare som vill släpa på tung packning i flera kilometer längs grusvägarna.

Andreas91

Citat från: Johan Ek skrivet 22 maj 2014, 22:58:54 PM
Trängsel möjligen på hållplatserna men inte på bussen för dubbeldäckarna får ju bara ta 4st stående, men det är sällan förare vill ha stående.

Att förarna vill undvika stående i dubbeldäckarna är kanske en sak, och det kan jag absolut köpa! Det är väl kanske inte helt riskfritt att stå upp på övervåningen i en dubbeldäckare, medan fordonet gungar fram i 80 km/h (eller hur fort dessa bussar nu går). Sen har jag dock åkt med bokstavligen "packade" dubbeldäckare, vilket var lite småsnubbigt. Det är en sak vad man får - ibland en annan vad man gör.

Andreas91

Citat från: Ersa skrivet 22 maj 2014, 23:14:16 PM
Självklart det är många stugägare och semesterfirare som tar bilen. Busslinje 676 är ju främst till för de som vill till Norrtälje tätort, där en minoritet av kommunens befolkning bor, och där finns heller inga stugor eller fritidshus. De allra flesta stugor och fritidshus ligger ute i skogarna dit inga bussar går, och det är inte alla stugägare som vill släpa på tung packning i flera kilometer längs grusvägarna.

Tycker det där var rätt bra sammanfattat! Nu har familjen, som många andra, egen bil, men jag skulle gärna åka mer kollektivtrafik om trafiken (bussarna, turerna m.m.) lockade till att resa. På flera håll i regionen känns det som att man nästan gör klokast i att antingen stanna hemma den mesta tiden, alternativt inte flyttar till området överhuvudtaget. Varför får linjer som 676, 639, 677, 641 och 637 så mycket mer uppmärksamhet än ex. stackars 631, 652 och 653? Den sista av dessa har väl exempelvis ingen helgtrafik överhuvudtaget? (652:ans trafik är ju inte heller mycket att hänga i julgranen). Är det bara dom största orterna och pengar som är intressanta? Känns tråkigt att säga detta, men inte f*n verkar det vara att erbjuda en ok kollektivtrafik till kommunborna iaf. "Det är de, och sen de där andra.." Jag är less på att vara en del av "de där andra.."

Vad gör vi bilberoende för fel? Betalar vi för lite för bussbiljetterna? Jag kan pröjsa det dubbla för biljetten - jag är tyvärr övertygad om att inget blir förändrat pga av det. Istället läser man väl snart att 676:an erbjuder installerade eluttag och färdkostförsäljning... Resten hamnar väl någon annanstans, i form av ett "trevligt ekonomiskt bidrag!" Nej, jag lägger ner mitt deltagande i tråden nu - jag märker att jag bara blir arg.

Ersa

Kanske lite off-topic, men angående ellutag är det ändå lite kul att Danielssons redan idag har ett 230V-eluttag vid varje sittplats i sina UL-bussar som går på bl.a 809, och detta långt innan eluttag ens är påtänkta till 676 och 639.

Angående att vissa linjer prioriteras mer än andra är ju detta fullt tydligt, och har varit det i flera decennier. Rent allmänt följer linjeprioriteringarna kommunpolitiken nästan hand i hand, där det mesta centealiseras till Norrtälje tätort, medan de övriga tätorterna ständigt nedprioriteras och ibland nästan motverkas.

Delfinen76

176 och 177 värkar åter köra via Frösundaleden via Solna Centrum norra i stellet för Råsundavägen
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Tommy E

Citat från: krister.ekberg skrivet 23 maj 2014, 16:54:25 PM
176 och 177 värkar åter köra via Frösundaleden via Solna Centrum norra i stellet för Råsundavägen

Äntligen! Den omläggningen blev mer långvarig än jag trodde.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ersa

Citat från: Tommy E skrivet 24 maj 2014, 20:47:01 PM
Äntligen! Den omläggningen blev mer långvarig än jag trodde.

Omläggningen följde ju vägbygget, så det var snarare vägbygget som blev oväntat långt.
Tråkigt med tillbakaläggningen av linjerna vet jag många boende runtom Filmstaden kommer att tycka, då de uppskattat direktbussen till Danderyds sjh.

Delfinen76

Men boende på Ekerö har saknat direkt buss till Solna Centrum blir glad nu
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

F.Å

Citat från: P.Ek skrivet 19 maj 2014, 12:30:21 PM
Linje 156 kortas av och får ändhållplats Vreten istället för Johannesfred

Den återgår även till gamla körvägen via Ekensbergsvägen-Landsvägen till Vreten, med återinrättad hållplats Gjuteribacken utanför Swedbanks nybyggda huvudkontor.

Nico

Förutsatt att den klarar den nya lilla cirkulationsplatsen där Ekensbergsbron ansluter till Landsvägen. Att komma vänster med boggivagn där är i trängsta laget.

Vi påpekade det från vårt håll redan när det begav sig och Arriva hade frågan uppe för bara två veckor sedan. Kruxet är att man skulle behöva flytta en signalstolpe, men då signalerna här ska lira tillsammans med spårvägens signaler så visade det sig vara lite mer komplicerat än man trott.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 26 maj 2014, 08:03:22 AM
Förutsatt att den klarar den nya lilla cirkulationsplatsen där Ekensbergsbron ansluter till Landsvägen. Att komma vänster med boggivagn där är i trängsta laget.

Vi påpekade det från vårt håll redan när det begav sig och Arriva hade frågan uppe för bara två veckor sedan. Kruxet är att man skulle behöva flytta en signalstolpe, men då signalerna här ska lira tillsammans med spårvägens signaler så visade det sig vara lite mer komplicerat än man trott.  ;)

Tyresö har väl någon 55xx-vagn med stelopererad tredjeaxel? Låna en, åk dit och visa ansvariga på plats. ;)

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 26 maj 2014, 09:34:46 AM
Tyresö har väl någon 55xx-vagn med stelopererad tredjeaxel? Låna en, åk dit och visa ansvariga på plats. ;)

Hur menar du nu?

Dessa bussar har ju aldrig haft annat än stel stödaxel, det var som bekant endast 5512 som på prov fick styrbar.

Sedan skulle jag vilja påstå (efter lång erfarenhet) att det är lite av en myt att det inte går att komma fram med en buss med 7 meters hjulbas på så många ställen, oavsett 2 eller 3 axlig.

Det har i de flesta fall med planering av körningen samt erfarenhet av fordonet, man måste helt enkelt lära sig vart vridcentrum ligger och därigenom när man kan påbörja svängen. Sedan finns det enstaka platser där det blir problem, men dessa är inte många, i a f om vi snackar om gator där det går reguljär busstrafik