Huvudmeny

Dragarbrunn 3

Startat av Janne Rickman, 12 november 2007, 18:21:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne Rickman

Niklas Bygdestam

Roligt att se 549! Den var en riktig särling bland Uppsalas bussar :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

jocke

Mycket trevlig bild. Fina minnan väcks.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Bussmicke

Ännu mer från denna härliga gata, Trevligt!
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Simon A

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 november 2007, 18:23:33 PM
Roligt att se 549! Den var en riktig särling bland Uppsalas bussar :)
På vilket sätt var den en särling?

//Simon

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon A skrivet 12 november 2007, 21:01:09 PM
På vilket sätt var den en särling?

//Simon

Det var någon sorts demonstrationsbuss från Scania. Den hade också innan den kom till Uppsala gjort turer i stora delar av Europa. När den kom till Uppsala hade den i början en lack som visade att det var en demobuss. Har något minne av att det var någon sorts reklamdekaler för Scania eller något sånt men jag minns inte helt. Bussen blev i alla fall omlackad och blev då Uppsalagrön men en liten skillnad såg man även när den blev Uppsalagrön. Normalt brukade nämligen bussarna även ha grönt tak men den här bussen fick behålla sitt vita tak. Det kan man se på bilden om man tittar noga. Titta på ventilationsdetaljerna på taket. De är vita istället för gröna som de annars brukade vara på gröna Scania CN 113 av den här typen. Invändigt skiljde sig den här bussen ännu mer och var en verklig särling. Den hade stolar som inte alls var av en typ som annars fanns i Uppsala. Även stolarnas klädsel var speciell på den här bussen
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon A

Tack för svaret:)

//Simon

Oskar A

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 november 2007, 21:50:48 PM

Det var någon sorts demonstrationsbuss från Scania. Den hade också innan den kom till Uppsala gjort turer i stora delar av Europa. När den kom till Uppsala hade den i början en lack som visade att det var en demobuss. Har något minne av att det var någon sorts reklamdekaler för Scania eller något sånt men jag minns inte helt. Bussen blev i alla fall omlackad och blev då Uppsalagrön men en liten skillnad såg man även när den blev Uppsalagrön. Normalt brukade nämligen bussarna även ha grönt tak men den här bussen fick behålla sitt vita tak. Det kan man se på bilden om man tittar noga. Titta på ventilationsdetaljerna på taket. De är vita istället för gröna som de annars brukade vara på gröna Scania CN 113 av den här typen. Invändigt skiljde sig den här bussen ännu mer och var en verklig särling. Den hade stolar som inte alls var av en typ som annars fanns i Uppsala. Även stolarnas klädsel var speciell på den här bussen

Det var 548 som hade Scanias miljöbussreklam. 549 vet jag inte exakt hur den såg ut. Den blev sedan reklambuss för Riksbyggen. Efter tiden som reklambuss blev den lackad i Uppsalagrönt.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Niklas Bygdestam

Citat från: Oskar A skrivet 12 november 2007, 22:33:35 PM
Det var 548 som hade Scanias miljöbussreklam. 549 tror jag var vit vid inköp men blev sedan reklambuss för Riksbyggen. Efter tiden som reklambuss blev den lackad i Uppsalagrönt.

Den buss jag tänker på är 549 och inte 548. 549 hade någon sorts speciallack för Scania innan den blev reklambuss för Riksbyggen. 548 har stolar av normal typ för Uppsalas bussar förutom att klädseln är mörkt blå. 549 hade en helt egen typ av stolar som inte annars fanns i Uppsalas Scaniabussar. Däremot fanns det några Ontario II som hade samma sorts stolar som 549

Oskar A

Hej! Jag ändrade mitt svar till dig men hann tyvärr inte registrera det innan du svarade nu. Så här blev det efter omformuleringen:

"Det var 548 som hade Scanias miljöbussreklam. 549 vet jag inte exakt hur den såg ut. Den blev sedan reklambuss för Riksbyggen. Efter tiden som reklambuss blev den lackad i Uppsalagrönt."
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/