Förarplatsfrågor(Sc-Vabis)

Startat av Greger Larsson, 18 maj 2014, 22:51:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Håller på att scanna en del gammalt och bland Postbussbilderna dyker följande två förarplatser upp som jag gärna skulle vilja koppla ihop men någon viss buss. Den översta är gissningsvis B62, men vad är den undre, 2B20? Eller ännu äldre, i så fall kanske en omkarossering då karosseriet verkar vara runt 1950.

Uffe E

Den undre bilden är en buss med 16641-motor (förkammardiesel, som serietillverkades 1936-44). Förarstolen
skvallrar om att det kan röra sig om exempelvis Sc.-V. 8422 eller 8515. (Tänkbart är att motorhuven kan dölja
en 1664-motor). Notera även instrumentbordets utseende. Man blir förvillad av årgången emedan förarstolen
är "antik", medan ratten är av den typ som kom att införas under B20-epoken. Hur som helst, den undre bör
ha omkarosserats. Båda bilderna visar ASJ-are från sent 40-tal eller rent av -51.        Mvh,  UE.

Greger Larsson

Tack för intressant svar. Ja, det var den ålderdomliga mätartavlan jag reagerade på. Förarstolen kan man kanske tänka sig att den blivit omklädd. Angående karossfabrikat så är åtminstone den övre en Molin då deras skylt ses ovanför backspegeln. Den äldre kan också vara ett Molinbygge, men troligen då omkarosserad från ASJ(?). Återkommer senare med lite fler bilder.

BengaB40

Hej! Det är kul att skåda förarplatser på gamla bussar! Mycket vackert utformad förarstol på ScV:n 84/85, känner igen stilen från SJ-bussen 392 av årgång 1939! Ser onekligen tokigt ut med den utbytta ratten i samband med original instrumentbräda! Har för mig att det fanns en Omegaklocka på brädan som standard. Om man ska gå vidare med detaljer var rattens signalknapp  på modellerna B15/16 och B21/22 nivåsänkt fr.o.m. ca 1950 om jag minns rätt!  Hälsn. BengaB40

bilomnibussen

Hade ASJ verkligen så mycket trä i inredningen?  Den där äldre instrumenteringen ser ju nästan ut som på de där Scaniorna från början av 30-talet men tydligen hängde panelen med ganska länge, då. Senare fanns en variant med en avlång hastighetsmätare i formen som en gurka eller så.
Mvh Jan G

BengaB40

Hej Jan G! De första B21/22:orna hade instrument i form av "gurkor", svåravlästa ser det ut som, och en enklare ratt med smalare ekrar enligt en instruktionsbok från 1946. Inga framsteg direkt efter kriget där!  Hälsn. BengaB40 

bilomnibussen

Helt klart är i alla fall att B15-21 etc 1946 till ca 1948 hade en lågt placerad instrumentpanel. Frågan är när den nyare högt placerade kom. Var det i och med B60-serien eller redan tidigare i och med 2B- utförandet från kanske 1948-49?
Mvh Jan G

BengaB40

Hej! Den högplacerade "lådan" måste kommit när B40/60 serien introducerades 1950. Själv kan jag i alla fall inte minnas någon B15-21 med en sådan!  Hälsn. BengaB40

Greger Larsson

Citat från: bilomnibussen skrivet 20 maj 2014, 21:30:36 PM
Hade ASJ verkligen så mycket trä i inredningen?  Den där äldre instrumenteringen ser ju nästan ut som på de där Scaniorna från början av 30-talet men tydligen hängde panelen med ganska länge, då. Senare fanns en variant med en avlång hastighetsmätare i formen som en gurka eller så.
Mvh Jan G

Som sagt, bussen på första bilden är bevisligen ett Molinbygge. Troligen även den med den äldre instrumenteringen, ska försöka få fram några bilder till, så håll utkik efter fler inlägg i ämnet.

Uffe E

Betr. "instrumentlådan" kom den ju i och med B40/B60-serien, men i alla fall förekom den i sent levererade
2B22/ASJ som vi fick vid Solna -50, SJ inv.-nr 1449-1453. Måhända prov eller demo. dessa lådor var mörkt
gröna, det vanliga på B40/B60 blev motorhuvsbrun. 1449-53 hade fast kondis, kördes mest på Hagalund-
Råsundalinjen (7-an). Dessa vagnar renoverades i SS Hornsbergsverkstad (!).  Liten bild på vagntypen
visas i Färdskrivaren nr 2/2012 sidan 17. Slopning skedde redan -60. 1452 behöll sin förkammarmotor
livet ut.          Mvh, UE.

bilomnibussen

Hej! Jag var nyss i kontakt med Scania-kännaren Malte Eriksson som uppger följande: Den äldre panelen fanns t o m 1939 men fanns också på radiobussarna samt en del andra bussar som tillverkades i det äldre utförandet under kriget. När de nya chassierna kom 1946 hade de instrumenteringen med "gurka", grå krymplack, fabrikat Halda. Dessa instrument var av så låg kvalitet att Scania-Vabis troligen från och med 1947 övergick till amerikanska instrument av fabrikatet Stewart-Warner med runda instrument och grön krymplack, fortfarande placerade nedanför knäna. Ratten på en trettiotals-Scania-Vabis skall ha fyrekrad ratt i ett äldre utförande med runda ekrar.
Mvh Jan G

bilomnibussen

Hej! Jag får korrigera en missuppfattning i samtalet med Malte E. Det gäller rattarna på 30-talsscaniorna som var fyrekrade men med platta ekrar, inte runda, och navet en aning försänkt. Under kriget och strax efter var det tydligen svårigheter att få fram rattar, därvid använde sig Scania-Vabis av en tysk ratt med runda ekrar. Därefter kom, om jag fattat rätt, den rattyp som finns på fotona.
Mvh Jan G

BengaB40

Hej! Nu har vi verkligen fått grepp om rattarnas underbara värld! Kanske var det samma tyska fabrikat på Volvos "nödrattar" med fyra smala sträng-ekrar som tydligen p.g.a. materielbrist var vanliga på årgångarna 1945-48! Volvo erbjöd kunderna att kostnadsfritt byta ut dessa senare till de amerikanska bakelit-rattarna.  Hälsn. BengaB40