Långnos

Startat av Greger Larsson, 18 maj 2014, 11:29:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Snudd på grotesk framtoning på denna B627x med karosseri från Molinverken:



Insidan bjuder inte på några större överraskningar:


Björn Forslund

De har tagit till rejält med utrymme för kylaren...men det är ju rätt snyggt ändå. Det där chassit var ju svårt att få till när karossen skulle  på.

BengaB40

Hej! Ja, ibland kan det bli lite väl mycket av det goda! Men desto skönare att se insidan med den traditionella vackra fyrekrade ratten och den harmoniska instrumentpanelen! Tack Greger för bildupplevelsen!  Hälsn. BengaB40

Greger Larsson

Frågan är varför Volvos B625-chassi ibland fick det här utseendet? Molin byggde även ett par vanliga bussar samtidigt som skvadern ovan och de har visserligen ett utdraget framparti men inte alls lika framträdande(bilder kommer senare). Vi har även sett exempel på andra karossfabrikat med "långnos" medan t ex Hägglundsbyggen på B625 inte skiljer sig från andra chassin, åtminstone inte utvändigt.

Björn Forslund

Beror kanske på hur långt från ratten man placerade vindrutorna?

Greger Larsson

Ja, så kan man säga förstås.. Anledningen borde väl också vara att motorn satt relativt långt fram i förhållande till framaxeln på de här chassina? I Borås fanns ju t o m ett antal B625 med insteg framför framaxeln.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 18 maj 2014, 22:31:58 PM
Ja, så kan man säga förstås.. Anledningen borde väl också vara att motorn satt relativt långt fram i förhållande till framaxeln på de här chassina? I Borås fanns ju t o m ett antal B625 med insteg framför framaxeln.

Det var Stadsbussar i Borås AB 75-80, 83-88 som var 625-or med insteg framför framaxeln. Remarkabelt i dessa bussar var att motorn stod en bit från frontväggen. Det var så pass stort avstånd att bussföraren kunde gå in till förarplatsen mellan motorn och vindrutan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 maj 2014, 22:58:57 PM
Det var Stadsbussar i Borås AB 75-80, 83-88 som var 625-or med insteg framför framaxeln. Remarkabelt i dessa bussar var att motorn stod en bit från frontväggen. Det var så pass stort avstånd att bussföraren kunde gå in till förarplatsen mellan motorn och vindrutan.

Hur funkade det med övre kylarslangen? Fick man kliva över den? Antar att ratten var framflyttad, annars lär ju sikten framför bussen ha varit dålig.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 maj 2014, 23:02:20 PM
Hur funkade det med övre kylarslangen? Fick man kliva över den? Antar att ratten var framflyttad, annars lär ju sikten framför bussen ha varit dålig.

Det där med kylarslangen kan jag inte svara på. Men ratten var framflyttad och satt ungefär i höjd med "hålet" framför motorn.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Fernestad

Vad är det för data på den här skönheten, Greger
mvh U Fernestad

Bengt H


Citat från: Björn Forslund skrivet 18 maj 2014, 23:02:20 PM
Hur funkade det med övre kylarslangen? Fick man kliva över den? Antar att ratten var framflyttad, annars lär ju sikten framför bussen ha varit dålig.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 maj 2014, 23:04:44 PM
Det där med kylarslangen kan jag inte svara på. Men ratten var framflyttad och satt ungefär i höjd med "hålet" framför motorn.

Även den övre kylarslangen gick under golvet och kylningen lär ha varit ett problem för denna busstyp inklusive de tidigare och senare modellerna av den. Den senare och sista modellen hade dock en något annorlunda konstruktion viket gjorde att föraren fick gå längs med motorhuven till förarplatsen. Genvägen framför motorn fanns alltså inte på dessa men kylningsproblemen var kvar. En förare sa en gång att bussarnas kylsystem byggde på att vatten rinner uppåt och därför blev det som det blev. Några bilder som visar den "mellanserie" som vi talar om här. Bilderna är tyvärr skannade med en äldre skanner och är därför inte så bra som de borde vara, men jag har ingen möjlighet här och nu att skanna om dem.






Greger Larsson

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 19 maj 2014, 00:16:08 AM
Vad är det för data på den här skönheten, Greger
mvh U Fernestad

Som sagt, en Volvo B627X/Molin från 1951, chassinr 625-122, motor VDF-297, inreg 1951-12-27 som AC2116 med placering i Bastuträsk. Avställd 1965-07-01 och skrotad av Sven Edström i Skog 1966-06-22.
2 pass+varmgods i hytten. Hiabkran. Maxlast 4150kg.

Björn Forslund

Citat från: Greger Larsson skrivet 19 maj 2014, 21:53:15 PM
Som sagt, en Volvo B627X/Molin från 1951, chassinr 625-122, motor VDF-297, inreg 1951-12-27 som AC2116 med placering i Bastuträsk. Avställd 1965-07-01 och skrotad av Sven Edström i Skog 1966-06-22.
2 pass+varmgods i hytten. Hiabkran. Maxlast 4150kg.

2 passagerare bara? Är den bussreggad? Annars måste det var snudd på rekord i litet antal passagerare...

Bengt H

Citat från: Greger Larsson skrivet 19 maj 2014, 21:53:15 PM
Som sagt, en Volvo B627X/Molin från 1951, chassinr 625-122, motor VDF-297, inreg 1951-12-27 som AC2116 med placering i Bastuträsk. Avställd 1965-07-01 och skrotad av Sven Edström i Skog 1966-06-22.
2 pass+varmgods i hytten. Hiabkran. Maxlast 4150kg.

Då finns det en verklig anknytning med den Boråsbusstyp som nästan kapade tråden. Dern verkligt glesbygdsmässiga skönheten med flak ligger insprängd bland Boråsbussarna som har nämligen chassinummer 625-34, 112-120, 137-138.

Greger Larsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 19 maj 2014, 22:12:42 PM
2 passagerare bara? Är den bussreggad? Annars måste det var snudd på rekord i litet antal passagerare...

Lastbilsreggad. Diligenserna med Gxx var lastbilsregistrerade fordon. Tog mig ändå friheten att göra inlägget i bussforumet..