GDG Volvo/ASJ S962

Startat av Björn Forslund, 17 maj 2014, 13:26:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Hej
Håller på med Bussalmanackan 2015 och ska skriva text till en bild från Karlstad med ett flertal GDG-bussar.
Närmast står en ASJ-karosserad vagn från sent 50-tal med regnummer S962. Någon som vet något om denna vagn?

Sven W

Hej

Utan att ha sett bilden får det bli en chansning. Jag tror nog att det här är en ganska bra gissning.

GDG övertog 1964 ett antal bussar från NKlJ busstrafik, bl a denna som hade nr 86 hos NKlJ. GDG nummer blev 294. Det var en Volvo B727X3 från 1956 med ASJ-kaross. Den tog 37+21 passagerare.

Hälsningar
Sven

Björn Forslund

Citat från: Sven W skrivet 17 maj 2014, 15:56:07 PM
Hej

Utan att ha sett bilden får det bli en chansning. Jag tror nog att det här är en ganska bra gissning.

GDG övertog 1964 ett antal bussar från NKlJ busstrafik, bl a denna som hade nr 86 hos NKlJ. GDG nummer blev 294. Det var en Volvo B727X3 från 1956 med ASJ-kaross. Den tog 37+21 passagerare.

Hälsningar
Sven

Misstänkte att det var en övertagen buss eftersom den inte var karosserad av favoriten Höglunds.
Tack för uppgiften!
Spinner vidare. På samma bild finns en Scania BF med Säffle kaross, GDG inv nr  218. Finns det några uppgifter om den vagnen?

Sven W

Är inv-numret säkert? 218 var ju en Volvo B514 stadsbuss som gick i Borlänge. Den hade 30+21 pax som stadsbuss men mod-ades till 37+11 och flyttade till Värmland.

/Sven

Sven W

Jag ser nu att just NKlJ 86 har förärats en bild i boken "Linköpingskarosserier" på sidan 220. Här i vänstertrafikutförande och NKlJ-märkt.

/Sven

BengaB40

Hej! Hoppas Björns 218 är en Volvo B514 som Sven W tippar! Då köper jag garanterat Bussalmannackan 2015! Hälsn. BengaB40

BengaB40

Hej igen! Därför att jag är Volvo-freak naturligtvis!

Björn Forslund

Citat från: BengaB40 skrivet 17 maj 2014, 22:55:29 PM
Hej igen! Därför att jag är Volvo-freak naturligtvis!

Kan givetvis ha sett fel. Ser bara fronten på bussen och inget emblem syns. Det som går att se är att den har frontmotor och framdörren på vänster sida sitter framför framaxeln och att bussen på höger sida fått en ny högerdörr inför Dagen H bakom framaxeln.
BengaB40 kan nog köpa almanackan med gott samvete. Jag är imponerad över all kunskap som finns samlad här i Bussnack!

Sven W

Det som är lite lurigt med 218 är att den är modifierad i fronten med större vindrutor och andra ribbor över grillen, 3 st mot 6 som är original. Den skiljer sig alltså från sina systrar i serien och ger ett intryck av att vara yngre än de andra.

/Sven

Björn Forslund

Citat från: Sven W skrivet 17 maj 2014, 23:39:14 PM
Det som är lite lurigt med 218 är att den är modifierad i fronten med större vindrutor och andra ribbor över grillen, 3 st mot 6 som är original. Den skiljer sig alltså från sina systrar i serien och ger ett intryck av att vara yngre än de andra.

/Sven

Stämmer bra med bilden, så nog är det den bussen som det är frågan om. Har den fått ny front efter krockskada kanske?
Tyvärr kan jag inte visa bilden, men ni får se den i höst när almanackan är klar!
Alla bussarna på bilden är skyltade Karlstad, bara en har linjenummer, 8. Vart gick den linjen?

/Björn

Sven W

Jag känner inte till varför ombyggnaden gjordes. Jag vet i alla fall att för mig har den här bussen alltid sett ut så här, d v s från 1955, när jag började kolla på de här bussarna.

Att man skyltat linjenummer här har jag aldrig sett. Jag skulle tro at det är någon i personalen som roat sig med att veva fram en siffra. Eftersom det från början är en stadsbuss hade den säkert siffrorna kvar i lilla skyltskåpet. Liten gissning bara...

/Sven

Ulf Fernestad

V.218 är som Sven har beskrivit en fd stadsbuss från Borlänge, avställd i slutet av 1965 för ombyggnad och avf.-68. Nämnda buss finns som omslagsbild på våran personaltidning "gnistan" i dec.nr 1954 i och med att en ny stadsdel i Blg hade invigts. Bullermyren. Redan då hade bussen en ny front (fyra ribbor) och destinationskåp (utan kruka) karossmod.-54, men med strålkastarutformning som Säffle hade mellan 1950-52

Björn Forslund

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 18 maj 2014, 21:01:16 PM
V.218 är som Sven har beskrivit en fd stadsbuss från Borlänge, avställd i slutet av 1965 för ombyggnad och avf.-68. Nämnda buss finns som omslagsbild på våran personaltidning "gnistan" i dec.nr 1954 i och med att en ny stadsdel i Blg hade invigts. Bullermyren. Redan då hade bussen en ny front (fyra ribbor) och destinationskåp (utan kruka) karossmod.-54, men med strålkastarutformning som Säffle hade mellan 1950-52

När var 218 levererad? Kan den ha råkat illa ut på ett tidigt stadium, eller var den byggd på detta vis vid leverans?

Ulf Fernestad

Citat från: Björn Forslund skrivet 19 maj 2014, 11:48:28 AM
När var 218 levererad? Kan den ha råkat illa ut på ett tidigt stadium, eller var den byggd på detta vis vid leverans?
1950 senare del, har ej reg datum. v.12 med chnr: 514-1 blev reggad 1950-11-16, v.218 har chnr: 514-6
Den bör ha varit ute på nåt äventyr,

Sven-Erik Persson

Citat från: Sven W skrivet 17 maj 2014, 15:56:07 PM
Hej

Hälsningar
Sven

Kan även berätta att det köptes yterliggare två vagnar som var likadana som NKlJ 86:an som fick nummer 87 och 88. Min far Nils Persson körde dessa vagnar på Karlstad-Skoghall-Hammarölinjerna från de var nya tills de togs bort.