Eskilstuna Lastbilcentral

Startat av Greger Larsson, 16 maj 2014, 22:28:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Bedford, men vilken är påbyggaren?

Muk

Fanns det någon stor tillverkare av flyttbussar vid den här tiden eller tillverkades det lokalt? Om det var lokaltillverkat skulle jag gissa Kvalitékaross. Annars påminner det en del om BeGe.

Greger Larsson

Citat från: Muk skrivet 18 maj 2014, 17:49:58 PM
Fanns det någon stor tillverkare av flyttbussar vid den här tiden eller tillverkades det lokalt? Om det var lokaltillverkat skulle jag gissa Kvalitékaross. Annars påminner det en del om BeGe.

Det där med Kvalitékaross är intressant. Finns det några bilder/uppgifter på andra karosser från dom? Har faktiskt åtminstone en bild själv, men det är en brandbil, och då är det svårt att hitta några gemensamma drag med flyttbussen ovan.

bilomnibussen

Det finns en bok om Kvalité-kaross som jag ännu inte kommit i kontakt med. Där borde man kunna hitta vissa pärlor. Man kanske skulle ta kontakt med hembygdsföreningar i området Västermo-Öja-Lista?
Mvh Jan G

Erling Norberg

När jag bodde i Västermo 1976-83 fanns två karosstillverkare igång. Dels vid bussgaraget i Västermo och dels vid Lista där det idag är husvagnsförsäljning. Är det någon av dem som kallades Kvalité-kaross? Jag har gått igenom flera årgångar av Bygdebrättelser från Gillberga -Lista Hembygdsförening men inte hittat något. Skall ringa några samtal i morgon och kolla om någon vet mer.
Hälsn. Erling

bilomnibussen

I Västermo var det Västermo verkstad. Tror de mest tillverkade till Stora Sundby Trafik AB, alltså det egna bussbolaget. I Lista låg Kvalité-Kaross. Någon i den trakten borde ha boken om detta företag.
Mvh Jan G

Erling Norberg

Idag används lokalerna till husbils- och husvagnsförsäljning. http://www.macmoller.se/
Det går säkert att få fram mer där på plats. Nuvarande ägare kan visst en hel del om karosserihistorien. Eskilstuna företagsarkiv har däremot inte mycket bevarat. En brand i Böcklinge 1973 förstörde säkert mycket.
Böcklinge Kvalitetskarosser grundades av Oscar Pettersson och hans brorson Evert Petterson i slutet av 20-talet och företaget fanns kvar fram till 1992. Jag minns Skogaholmskåpen utanför företaget och jag gissar att Eskilstuna Lastbilscentral mycket väl kan ha köpt påbyggnaden av Böcklinge Kvalitetskarosser. Det sades att de var så välbyggda att skåpen höll längre än chassiet. Kunderna behöll påbyggnaden och bytte bil. Jag skall se vad jag mer kan få fram.
Hälsn. Erling

Erling Norberg

Kontaktade som sagt Hembygdsföreningen och väntar på att höra av någon som vet mer om Kvalitè Kaross. Har lånat boken "En vagnmakares berättelse" av Gösta Holm. Där finns ett foto av en buss som levererades till Näshulta Omnibus AB. Takdukens infästning och bågform liknar den på flyttbussen. Det står också att man byggde möbelbussar. Det kan alltså vara så att man byggt möbelbussen till Eskilstuna Lastbilscentral.

Verksamheten i Böcklinge startade i smedjan som troligen byggdes på 1860-talet. 1910 köpte bröderna Anders Gustav Pettersson och Karl Johan Pettersson Fridhem och började med vagntillverkning. Verksamheten övertogs så småningom av brodern Oskar Pettersson och Karl Johans son Evert som i februari 1946 startade Firma Kvalité Kaross. Begravningsbilar, bussar, brandbilar och från 1949 byggdes skåp till Skogaholms Brödbilar. 1976 sålde Evert Pettersson rörelsen till en av sina anställda, Kvalité Kaross Gösta Holm AB. Gösta sålde firman 1988.