Mercedes ledbussar O317/Vetter

Startat av Mats Karlsson, 16 maj 2014, 17:06:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Här kommer bilder på de två ledbussar av typ Mercedes O317/Vetter som har funnits i Sverige.

ESW130 köptes som ny av Nils-Buss 1968. Såldes till Länsbussarna i Örebro län 1975 och vidare till Grunds Busstrafik 1981 som "på köpet-buss". Såld till skrotfirman RBG-bilar i Dals-Ed 1982 och strax därefter till Perstorp som reservdelsförråd. Slutligen avregistrerad 1988.

GRD143 köptes ny av Trafik AB Oskarshamn-Västervik-Vimmerby. Såldes 1978 till Jämtlandsbuss och 1982 vidare till Perstorp.

Staffan Sävenfjord

Använde Grund denna buss något eller stod den bara avställd hos dem? Jag kan konstatera att bussen inte finns med i det häfte om Grunds Busstrafik som du, din bror Bengt och Pogo gav ut 1983/1984.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 maj 2014, 18:10:17 PM
Använde Grund denna buss något eller stod den bara avställd hos dem? Jag kan konstatera att bussen inte finns med i det häfte om Grunds Busstrafik som du, din bror Bengt och Pogo gav ut 1983/1984.
Nej, den användes aldrig. Den hängde bara med i köpet av Scania-ledbussen. Länsbussarna ville väl bli av med båda bussarna samtidigt. 

Christer K

Läns bussen var användes denna, kan inte minnas att jag sett denna i Örebro.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Ola Almquist

Stort tack! Underbart!  Då var det alltså den gamla Kraftbuss-bussen som jag åkte ned i Klippan 1983. Jag minns att den var röd och vit. Jag har svaga minnen av att som barn ha sett den i Ankarsrum. Notera destinationsrullen! Notera också att reg.numret inte är typiskt för bussar från H-län.

M.v.h.
Ola

Mats Karlsson

Citat från: Christer K skrivet 16 maj 2014, 19:56:05 PM
Läns bussen var användes denna, kan inte minnas att jag sett denna i Örebro.

// Christer K
Vet inte. Tror den stod avställd i Örebro när Grund hämtade den 1981.