Buss och bilutställning, Eskilstuna, vilket år?

Startat av Lennart Strömquist, 15 maj 2014, 10:07:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lennart Strömquist

Kan någon kunnig m.h. av bilmodeller och buss ge en indikation på ungefär när bilden verkar vara tagen? 1950-tal?

HH
LSq

BengaB40

Hej! Det finns en bild i Gert Ekströms ALLA VÅRA LASTBILAR med exakt samma fordon från Norrtälje, enligt författaren tagen i Norrtälje under en demonstrations-turne år 1947!  Hälsn. BengaB40

bilomnibussen

Trevligt! Man kan undra var busspåbyggnaden gjorts.
Mvh Jan G

groenis

Vilket Engelskt märke gjorde den här turne´n ?

/Lennart

Lennart Strömquist

Tack, det var ett snabbt och bra svar. 1947 passar precis i tidsföljden av bilder i en åkeriägares efterlämnade album, vilket jag skannar till hans dotter. Man kan misstänka att man planerar inköp av en ny lastbil till Viby säteri norr om Arboga där åkeriägaren arbetade efter att lämnat sitt åkeri året dessförinnan. Året därpå börjar han på Volvo och då torde inte dess Chevor ha varit av intresse. Vet någon vilket märke bilarna har längts till vänster i bild? Bedford? HH/Lsq

BengaB40

Hej igen! Den här turnen bestod endast av Ford-fordon! Minns 4-tonnarna från min barndom, kallade dem för "arga lastbilar" i motsats till Volvos rundnosar som jag benämnde "snälla lastbilar"! Tyckte tydligen att torped-Fordarnas fronter såg något ilskna ut!  Hälsn. BengaB40