GS 26

Startat av Hasse L, 15 maj 2014, 07:08:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

MNP 038 - Scania CN112 1986.

Stefan P

Hej

Snyggt med den destinationsskylten, man ser bra vart bussen går, när kom de andra sortens skyltar?

mvh Stefan P

Gunnar D

En bild från en era när läsbarheten gick före flexibiliteten.

/Gunnar

Klaverdörr

Hej

Kommer ihåg när dessa var i trafik, dom lät rätt mycket då dom flesta hade luckorna under motorn borttagna av någon anledning?

Christer K

Citat från: Klaverdörr skrivet 16 maj 2014, 19:03:23 PM
Hej

Kommer ihåg när dessa var i trafik, dom lät rätt mycket då dom flesta hade luckorna under motorn borttagna av någon anledning?
Man tog bort luckorna för bättre ventilation i motorrummet, dessa gick varma innan. För övrigt en trevlig buss modell att köra. Dessa var placerade i Gårda.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Merikarhu

Citat från: Christer K skrivet 16 maj 2014, 19:53:41 PM
Man tog bort luckorna för bättre ventilation i motorrummet, dessa gick varma innan. För övrigt en trevlig buss modell att köra. Dessa var placerade i Gårda.

// Christer K

Med risk för att sväva i från ursprungsämnet, men är det någon som sitter på lite mer information om Gårda? Hur många bussar hade man, och när lades själva garaget ned? När jag började på Göteborgs Spårvägar så fanns verksamhet kvar i huset, men det var vad jag kan minnas enbart bilverkstad och förråd.

/Merikarhu

S Svensson

Citat från: Merikarhu skrivet 24 maj 2014, 19:38:22 PM
Med risk för att sväva i från ursprungsämnet, men är det någon som sitter på lite mer information om Gårda? Hur många bussar hade man, och när lades själva garaget ned? När jag började på Göteborgs Spårvägar så fanns verksamhet kvar i huset, men det var vad jag kan minnas enbart bilverkstad och förråd.

/Merikarhu
Troligen avvecklades Gårda som depå juni 1997. Men det kan ha varit tidigare.
Vad gäller förartjänst rör det sig om innerstadslinjer 60,62,vissa turer av 129 och del av vissa andra linjer.
Bussar CR112 och B34 (volvo B59) senare även andra.
Majorna togs i bruk 1977. Troligen månad i okt.

Merikarhu

Citat från: S Svensson skrivet 24 maj 2014, 21:08:00 PM
Vad gäller förartjänst rör det sig om innerstadslinjer 60,62,vissa turer av 129 och del av vissa andra linjer.
Bussar CR112 och B34 (volvo B59) senare även andra.
Majorna togs i bruk 1977. Troligen månad i okt.

Juni -97, bör ha varit i samma veva som Swebus vann stadstrafiken?

/Merikarhu

Jonas Gustafsson

Citat från: S Svensson skrivet 24 maj 2014, 21:08:00 PM

Mycket tidigare! Årsskiftet 1992-1993 enligt mina anteckningar!
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Brollan

När jag som nybakad bussförare körde på GS första gången 1991 så var jag stationerad i Angered, medan bussarna var placerade på Gårdadepån.
Det var Scania CR111, Scania CR112 samt Volvoledbussar B10M i 900-serien.
26:an har jag för mig att det var en Angeredsbuss, för de låga numren tillhörde Angered medan de högre numren tillhörde Centrumtrafiken.

Bussmicke

Citat från: Gunnar D skrivet 15 maj 2014, 19:43:08 PM
En bild från en era när läsbarheten gick före flexibiliteten.

/Gunnar

Bra kommentar, synd det inte är så idag.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.