GDG Säffle i Gävle (-Bild)

Startat av Signvard, 12 november 2007, 18:04:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Signvard

Nicklas Vasa

Peter Öden

Hej !

Har funderat varför GDG hade takfönster på sina linjevagnar BF 76 Säffle ?
Takfönster förknippar man mest mest med turistbussar.
Finns det någon vettig förklaring på detta ?

Mvh Peter Ö

Ulf Fernestad

Citat från: Signvard skrivet 12 november 2007, 18:04:02 PM

Ingen vidare bild tyvärr...

Så här såg den ut i färg, även en del pannkakor (volvo) hade glas i taken, om detta var specifikt för bussar som var tillverkade i Arvika vet jag ej, frågan går vidare.
Besök gärna http://www.wasatrafik.se/gdgbilder.htm

Björn Forslund

Citat från: Peter Öden skrivet 12 november 2007, 18:39:40 PM
Hej !

Har funderat varför GDG hade takfönster på sina linjevagnar BF 76 Säffle ?
Takfönster förknippar man mest mest med turistbussar.
Finns det någon vettig förklaring på detta ?

Mvh Peter Ö

Läste någonstans att GDG ville ha ljus och luftig interiör i stadsbussarna, och därför beställde bussarna med takfönster.

S Svensson

För inte så länge sedan monterades särskilda nackstöd på linjestolarna. Vips fick man en "turistbuss". På någon SJK utfärd åkte jag med en sådan buss. Tanken var väl helt enkelt att bussar med takfönster skulle gå som extra turistbussar.Jag har inget minne av att alla GDG-Säffle hade takfönster. Det kan väl inte ha varit så många bussar. Eller har jag fel ??

Björn Forslund

Det var många med takfönster, åtminstone i Dalarna. Det verkar som om iallafall nylevererade Scania BF76/ Säffle hade takfönster i stor utsträckning åren före dagen H.
Kolla veteranbusswebben www.wasatrafik.se  Alla BF/Säffle på de många bilderna har takfönster.

S Svensson

Tittade efter dem i Säfflelistan. Hur många bussar rör det sig om (inv nr). De nya inv nr kom i slutet av 60 talet.
SJ fick på den tiden BF76 och Vo B58 med Larviks kaross. Denna leverans hade fönster på samma sätt. Just på SJ leveransen alltså. Det fanns säkert en tanke att GDG skulle ha bussarna till turistkörning också. Speciellt de första åren när de gick i vänstertrafik.