Capitol i oxblodsröd med snibb, men fanns det fler?

Startat av LYR, 13 maj 2014, 17:25:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR

Den här bilden har jag publicerat många gånger tidigare, men nu undrar jag om den är unik i just den färgkombinationen.
Hur många fler Capitoler fick behålla snibben vid omlackering till oxblodsröd...?
Just det här exemplaret A 75311 borde ha fastnat på många filmrutor just denna spårvägens dag 1967, helgen innan dagen  H. 
Jag vill också veta om det finns bilder på bakpartiet och formen på dess grå/vita färg-gräns ovanför bakrutorna.
Intresset gäller att kunna få den i modell, nu när tillfälle finns i och med  Jecos modellbussar.
Vi var rätt många med kamera som rörde oss efter gatorna den helgen i city.
/LYR

Gunnar D

Citat från: LYR skrivet 13 maj 2014, 17:25:25 PM
Den här bilden har jag publicerat många gånger tidigare, men nu undrar jag om den är unik i just den färgkombinationen.
Hur många fler Capitoler fick behålla snibben vid omlackering till oxblodsröd...?

Det fanns flera H21 i denna färgkombination men vet ej hur många. Kanske någon har en komplett förteckning?

/Gunnar

Björn Forslund

Citat från: Gunnar D skrivet 15 maj 2014, 12:07:27 PM
Det fanns flera H21 i denna färgkombination men vet ej hur många. Kanske någon har en komplett förteckning?

/Gunnar

Det fanns väl några med den nyare vita randen fram, samma målning som H23-H24-H30 fick.

K R

Citat från: Björn Forslund skrivet 15 maj 2014, 12:21:09 PM
Det fanns väl några med den nyare vita randen fram, samma målning som H23-H24-H30 fick.

Hej!

Du torde syfta på 5356 och 5361.

mvh K R

LYR

Tack, det låter som de har funnits, men om bilder finns så komplettera gärna....när de dyker upp ur gömmorna.....
/LYR

Mr H

Jag kan i alla fall bidra med en s/v tidningsbild på 5356 i Karachi så får du ett hum om hur det såg ut! Tror att jag visat den tidigare. Den eller 5361 var faktiskt den sista H21 jag kom att åka med på kvällen den 2/9 67 i trafik på linje 61!

Mr H

LYR

[quote author=Mr H
Jag kan i alla fall bidra med en s/v tidningsbild på 5356 i Karachi så får du ett hum om hur det såg ut! Tror att jag visat den tidigare. Den eller 5361 var faktiskt den sista H21 jag kom att åka med på kvällen den 2/9 67 i trafik på linje 61!
Mr H
[/quote]

Tack, jo den minns jag har visats här tidigare, och den  tredje bussen  bort har ju snibb- kanske det rent av  kan vara 5311..
/LYR

Gunnar D

Citat från: LYR skrivet 13 maj 2014, 17:25:25 PM
Jag vill också veta om det finns bilder på bakpartiet och formen på dess grå/vita färg-gräns ovanför bakrutorna.
Intresset gäller att kunna få den i modell, nu när tillfälle finns i och med  Jecos modellbussar.

Här ovan en bakgrundsbild på en annan H21-oxblods bakparti, 5357, vid S:t Eriksplan 31 aug 1967.

Mvh Gunnar

LYR

Citat från: Gunnar D skrivet 18 maj 2014, 15:23:25 PM
Här ovan en bakgrundsbild på en annan H21-oxblods bakparti, 5357, vid S:t Eriksplan 31 aug 1967.
Mvh Gunnar
Tack Gunnar, då kan jag gå vidare i min önskan att få en modell i de "nyare" SS/SL-färgerna från senare delen av 60-talet.
/LYR

Fredrik Klint

Var väl ett hyfsat antal som fick grått tak men hur var det nu, var alla mörkröda? Fått för mig att en del gråtakare var ljusröda...  ???