Stadsbussar på landsbygdslinjer i Skaraborg [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 13 maj 2014, 15:29:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ichessy

Citat från: Daniel S skrivet 14 maj 2014, 08:39:58 AM
Och lika märkligt finner jag det att SL kör regionalbussar på stads-/tätortslinjer.  :P

Sommaren 2013 åkte jag en 37xx regionalvagn på 4 an. Resenärerna stod och väntade blev "överraskade" av vilken komfort det fanns på bussen. Blev själv lite chockad. Bussen hade väl flyttats från Råsta till Hornsberg (då keolis fick tillbaka sina regvagnar) så då antar att de hade "bussbrist" på blåa i led, och fick då sätta in regionalvagn på 4. Ett väldigt unikt tillfälle.
Software Developer

5783

Citat från: ichessy skrivet 14 maj 2014, 12:07:18 PM
Sommaren 2013 åkte jag en 37xx regionalvagn på 4 an. Resenärerna stod och väntade blev "överraskade" av vilken komfort det fanns på bussen. Blev själv lite chockad. Bussen hade väl flyttats från Råsta till Hornsberg (då keolis fick tillbaka sina regvagnar) så då antar att de hade "bussbrist" på blåa i led, och fick då sätta in regionalvagn på 4. Ett väldigt unikt tillfälle.

Komfort ja, men knappast lämpligt. Men det verkar som att jag är ensam om att tycka att smidighet när det gäller ex på-/avstigning går före komfort.

ichessy

Citat från: Daniel S skrivet 14 maj 2014, 12:14:08 PM
Komfort ja, men knappast lämpligt. Men det verkar som att jag är ensam om att tycka att smidighet när det gäller ex på-/avstigning går före komfort.
[/quote

Då kan jag fråga varför man ej har dubbeldörr vid mittersta utgången på Arrivas Scania boggie (76xx) som är statsbussar. Det brukar man endast ha på regionalvagnar och de blå SL bussarna, som till exempel på arriva 7915.
Software Developer

John P

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 13 maj 2014, 18:24:02 PM
Du skriver kortvagnar - hade det varit "vanliga" sådana avsedda för landsbygdstrafiken hade det ju inte varit så anmärkningsvärt men alla dessa tre är ju rena stadsbussar. Vilken komfort att åka linje 202 på E20 till Götene med 5766...

Visst, dessa bussar är stadsbussar och inte landsvägsbussar, men om man behöver ersätta en landsvägsbuss med en stadsbuss så är nog denna typ av buss det minst dåliga alternativet. Det är trots allt lågentré och inte låggolv och i alla fall 5766 har stolar med riktig stoppning. 5766 är dessutom inte spärrad på 80 km/h utan man kan lätt köra i 90, motorn är dessutom riktigt pigg,( B12 med 340 hk)!
Kollade för skoj skull hur lång tid direktbussen på linje 202 tog och det var inte mer än 23 minuter så det var ändå inte så farligt lång tid !
Men visst, vanlig landsvägsbuss är ju att föredra, normallång liksom boggi !
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Bussmicke

Citat från: Daniel S skrivet 14 maj 2014, 08:39:58 AM
Och lika märkligt finner jag det att SL kör regionalbussar på stads-/tätortslinjer.  :P

Går det att köra stadsbussar på landet går väl detta..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.