Klart idag: Scania blir tyskt

Startat av eldani, 13 maj 2014, 11:11:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

På tisdagen blev det klart att buss- och lastbilstillverkaren Scania blir tyskt. Volkswagen meddelade på tisdagsförmiddagen att samtliga villkor för VW:s bud på Scania har uppfyllts. Därmed blir VW ägare till 90,47 procent av aktierna i Scania.

http://www.bussmagasinet.se/2014/05/klart-idag-scania-blir-tyskt/

Tyska bilföretaget tar över Scania. Pensionsbolaget Alecta, en av de större ägarna i Scania, svänger och säger ja till Volkswagens bud.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18875217.ab

Det är synd att Scania inte är svensk mer nu får man hoppas att dom i Södertälje får behålla jobben.

groenis

Rubriken är lite missvisande då Volkswagen har haft en stor aktiepost i Scania länge , det man nu har gjort är att "köpa" in den
övriga aktieposten av de andra aktieägarna .

Det som nu kommer att ske är att man ska försöka stärka sin ställning gentemot den största konkurrenten Mercedes Benz på lastbils-
sidan.

Annan effekt av det hela är man nu kan dessutom erbjuda en större palett av mångsidighet mot kund , möjligen kommer man i början bygga en ny ersättare till Crafter som är ett samarbete med MB vilken i grunden är en Sprint.

När det gäller Scania så kommer man nog att utveckla den tunga sidan för de som utför tungtransporter då MAN har svårt att konkurrera mot
Scania's V8 känd för sitt vridmoment.

En del utvecklingsarbete kommer att flyttas till Tyskland men tillverkning och montering kommer att stanna ett tag till i Södertälje.

/Lennart

Kurra-Gurra

Citat från: groenis skrivet 14 maj 2014, 15:38:46 PM
Rubriken är lite missvisande då Volkswagen har haft en stor aktiepost i Scania länge , det man nu har gjort är att "köpa" in den
övriga aktieposten av de andra aktieägarna .

Det som nu kommer att ske är att man ska försöka stärka sin ställning gentemot den största konkurrenten Mercedes Benz på lastbils-
sidan.

Annan effekt av det hela är man nu kan dessutom erbjuda en större palett av mångsidighet mot kund , möjligen kommer man i början bygga en ny ersättare till Crafter som är ett samarbete med MB vilken i grunden är en Sprint.

När det gäller Scania så kommer man nog att utveckla den tunga sidan för de som utför tungtransporter då MAN har svårt att konkurrera mot
Scania's V8 känd för sitt vridmoment.

En del utvecklingsarbete kommer att flyttas till Tyskland men tillverkning och montering kommer att stanna ett tag till i Södertälje.

/Lennart

Ergo: Södertälje är alltså på sikt dödsdömt :(