Huvudmeny

Olycka på gamla RV41

Startat av S Svensson, 12 maj 2014, 19:07:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Aniara

Nu är jag ju ingen expert, men så som jag ser det är bussföraren helt utan skuld.

Varbergsvägen är huvudled i korsningen, så högerregeln gäller inte trots att cykeln kom från höger. Dessutom ser det ut på bilden som om cykeln inte kom på gatan, utan på gc-banan vid sidan om, och då skall cykeln i det aktuella fallet alltid lämna företräde i detta läget.

Och så var det ju inte bussen som körde på cykeln, utan det var cyklisten som körde in i sidan på bussen...

Harald Nordius

Citat från: Aniara skrivet 13 maj 2014, 05:24:44 AM
Nu är jag ju ingen expert, men så som jag ser det är bussföraren helt utan skuld.

Varbergsvägen är huvudled i korsningen, så högerregeln gäller inte trots att cykeln kom från höger. Dessutom ser det ut på bilden som om cykeln inte kom på gatan, utan på gc-banan vid sidan om, och då skall cykeln i det aktuella fallet alltid lämna företräde i detta läget.

Och så var det ju inte bussen som körde på cykeln, utan det var cyklisten som körde in i sidan på bussen...
Men du kan ändå inte avhålla dig från att spekulera.  >:( F.ö. så står det i artikeln att cyklisten kom på Näsgatan. Den har ingen gc-bana, vilket lätt kan kontrolleras på Google Streetview.

yngrot

Mycket tragisk olycka ..  Det är bara hoppas slippa uppleva nåt sånt för en själv..  Tyvärr kör alldeles för många cyklister  för fort  och i mörker utan ljus och reflexer..  Såna här olyckor skulle kunna hända varje dag ibland har man tur och hinner se cykel och bromsa in hårt..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina