Tåg till Rimbo blir ett allt hetare spår

Startat av eldani, 11 maj 2014, 21:17:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Norrtälje kommunen säger ja till tåg till Rimbo men nej till att rälsen förlängs till Norrtälje.Samtidigt ställs krav på utbyggd busstrafik.

http://norrteljetidning.se/nyheter/rimbo/1.2484945-tag-till-rimbo-blir-ett-allt-hetare-spar

Ersa

Med en sydlig förlängning av Roslagsbanan in till Centralen, och därmed få bort bytet till tunnelbanan vid Danderyd eller Tekniska, blir det ju helt plötsligt helt andra kalkyler vad gäller restiderna mellan Rimbo och Centralen. Att avlasta den idag högt belastade röda linjens Mörbygren borde även vara ett rätt högprioriterat mål för framtiden, och även att få bort flera bussar på 670 och 676, samt alla 639:or från Tekniska högskolan.
Om Rimbobanan återuppbyggs finns det iofs ingen anledning att "förstärka 639" som det står i artikeln. Snarare är det väl dags att korta av alla 639:or till delen Hallstavik-Rimbo, och ha anslutning till/från tåget. Däremot kan man ju återutöka 625:an till att gå Rimbo-Söderhall-Stångberga-Angarn-Arninge, speciellt om "bytespunkt Arninge" blir klar. Om det blir byte till Roslagsbana eller Tunnelbana vid Arninge återstår att se.

Även förslaget på en tvärgående busslinje Vallentuna-Åkersberga är inte helt ointressant. Dagens 524 kanske går att modifiera/förlänga? Eller införa en helt ny linje, fast via Angarn och Brottby.

Nico

Citat från: Ersa skrivet 11 maj 2014, 22:53:19 PMMed en sydlig förlängning av Roslagsbanan in till Centralen, och därmed få bort bytet till tunnelbanan vid Danderyd eller Tekniska, blir det ju helt plötsligt helt andra kalkyler vad gäller restiderna mellan Rimbo och Centralen. Att avlasta den idag högt belastade röda linjens Mörbygren borde även vara ett rätt högprioriterat mål för framtiden, och även att få bort flera bussar på 670 och 676, samt alla 639:or från Tekniska högskolan.

Även vid en ev. förlängning till Rimbo tror jag att man kan glömma att få in Roslagsbanan till Centralen/T-centralen. Då skulle man sannolikt (för att få plats) behöva spränga sig ned till ett läge på kanske 100 meters djup för att komma under Citytunneln mm. De kostnader som är förknippade med detta är svåra att motivera. T.o.m. för T-banan och fjärrtågen börjar man ju tänka i andra tankar då City inte kan vara den enda knutpunkten i en storstad. 

Dt här är återigen kopplat till det årliga remissvar som varje kommun lämnar till Trafikförvaltningen. Det handlar dock även om att tänka mera på tvären vad gäller förbindelser samtidigt som man alltså måste hitta nya knutpunkter. I det här läget bör nordostkommunerna nog börja samarbeta och enas om en framtida trafik-nod de själva kan stödja (t.ex. Arninge) och som kan fungera som en större samlings- och omstigningspunkt mellan olika trafikslag.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: Nico skrivet 12 maj 2014, 08:27:08 AM
Även vid en ev. förlängning till Rimbo tror jag att man kan glömma att få in Roslagsbanan till Centralen/T-centralen. Då skulle man sannolikt (för att få plats) behöva spränga sig ned till ett läge på kanske 100 meters djup för att komma under Citytunneln mm. De kostnader som är förknippade med detta är svåra att motivera. T.o.m. för T-banan och fjärrtågen börjar man ju tänka i andra tankar då City inte kan vara den enda knutpunkten i en storstad. 

Dt här är återigen kopplat till det årliga remissvar som varje kommun lämnar till Trafikförvaltningen. Det handlar dock även om att tänka mera på tvären vad gäller förbindelser samtidigt som man alltså måste hitta nya knutpunkter. I det här läget bör nordostkommunerna nog börja samarbeta och enas om en framtida trafik-nod de själva kan stödja (t.ex. Arninge) och som kan fungera som en större samlings- och omstigningspunkt mellan olika trafikslag.

RB till city handlar egentligen om att förstå vilket spårtrafiksystem som till minst kostnad ger störst nytta för nordostsektorn. RB ger snabbare resor till Täby och har en högre kapacitet än en eventuell tunnelbana skulle ge. Tunnelbanelösningen löser egentligen inte heller problemet att Mörbylinjen redan idag är överfull Tekniska högskolan-Centralen.

De utredningar som görs visar inte på några 100 meters djup varken vid Odenplan eller City. Mer matnyttigt har signaturen CS levererat i denna tråd på grannforumet https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=36970&p=320200#p320200
 

Björn Forslund

Jag tycker att det verkar poänglöst att dra RB till den redan överbefolkade Centralen. Tunnelbanans perronger är ju proppfyllda med folk i rusningstid redan nu.  Bättre då Odenplan. Det är väl inte så många som har just Cst som mål, och vid Odenplan kommer man ju att nå pendeln också.

Ersa

Centralen eller Odenplan är ur nordostsektorns resenärers synvinkel inte det viktigaste valet. Huvudsaken är nog att de får slippa den överbelastade Mörbygrenen på röda linjen.
Jag undrar iofs varför satsningen på Arninge tar sån tid. Det har ju planerats en bytespunkt där i över tio år nu, men ändå verkar det stå helt stilla.

Karsten

Citat från: Ersa skrivet 12 maj 2014, 17:06:55 PM
Centralen eller Odenplan är ur nordostsektorns resenärers synvinkel inte det viktigaste valet. Huvudsaken är nog att de får slippa den överbelastade Mörbygrenen på röda linjen.
Jag undrar iofs varför satsningen på Arninge tar sån tid. Det har ju planerats en bytespunkt där i över tio år nu, men ändå verkar det stå helt stilla.

För Roslagsbanans del är det planerat för linjeomläggning och ny station vid Arninge 2017.

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 12 maj 2014, 21:43:09 PM
För Roslagsbanans del är det planerat för linjeomläggning och ny station vid Arninge 2017.

Låter ju bra! Förhoppningsvis kan man få in både 639+676 via denna station då de ändå passerar förbi, och inte enbart 670. Men detta är ju inte helt säkert med tanke på hur alltmer isolerade trafikområdena blir, och hur samarbetena hela tiden minskar mellan dem.

Nico

Citat från: Karsten skrivet 12 maj 2014, 10:10:35 AM
RB till city handlar egentligen om att förstå vilket spårtrafiksystem som till minst kostnad ger störst nytta för nordostsektorn. RB ger snabbare resor till Täby och har en högre kapacitet än en eventuell tunnelbana skulle ge. Tunnelbanelösningen löser egentligen inte heller problemet att Mörbylinjen redan idag är överfull Tekniska högskolan-Centralen.

De utredningar som görs visar inte på några 100 meters djup varken vid Odenplan eller City. Mer matnyttigt har signaturen CS levererat i denna tråd på grannforumet https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=36970&p=320200#p320200


Skummade visserligen bara tråden det länkades till, men såg inget om djup osv. eller hittade så mycket som hade relevans för det som diskuteras här. Det var mer om det gick att använda Cx-vagnar och om buller, men jag kan ha missat något. Att jag nämnde 100 m beror på att det precis förekom i ett ganska omfattande reportage som sändes i P4 i söndags den 11/4. Det handlade då om Citytunneln och TrV:s folk berättade då vilka svårigheter de haft med att hitta plats för Citytunneln och i princip fått lägga den under allt annat.

Nu kan jag bara dra lekmannamässiga slutsatser, men Stockholm är ganska perforerat och vid både Centralen och Odenplan (med tanke på att man då sannolikt måste ned en bit under både T-bana och Pendelns spårtunnlar) lär man få gå mycket djupt om man ska ha en chans att komma fram. En annan tanke är kanske att lägga en ev. koppling vid Karolinska/Norra station, men det borde nog i så fall ha utretts mycket tidigare... för nu är det nog snart försent om det inte redan är det.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

ichessy

#9
Citat från: Karsten skrivet 12 maj 2014, 21:43:09 PM
För Roslagsbanans del är det planerat för linjeomläggning och ny station vid Arninge 2017.

Har hört att man sprängde (vid röda linjens utbyggnad) en tunneln från Mörby fram till Arninge, men som aldrig togs ibruk. Det är ett rykte vad jag har hört.
Software Developer

Leyland

Citat från: ichessy skrivet 14 maj 2014, 12:40:13 PM
Har hört att man sprängde (vid röda linjens utbyggnad) en tunneln från Mörby fram till Arninge, men som aldrig togs ibruk. Det är ett rykte vad jag har hört.

Bara ett rykte. Tunlarna fortsätter en bit bortom Mörby station för uppställning av tåg (ca 500-600 meter, med flera spår i bredd), men sedan är det stopp.

Däremot fanns ju färdiga ritningar på hur tunneln skulle gå vidare, i exakt läge, fram till Täby C.

ichessy

Citat från: Leyland skrivet 14 maj 2014, 16:43:52 PM
Bara ett rykte. Tunlarna fortsätter en bit bortom Mörby station för uppställning av tåg (ca 500-600 meter, med flera spår i bredd), men sedan är det stopp.

Däremot fanns ju färdiga ritningar på hur tunneln skulle gå vidare, i exakt läge, fram till Täby C.

okay, såg ett inlägg på flashback som handlade om det, majoriteten där sa att tunneln slutade vid galppfältet, inärheten av Täby centrum.
Software Developer