Oakhill 1968

Startat av Mr G, 10 maj 2014, 21:00:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Oakhill, december 1968, står det skrivet bredvid bilden. Inscannad papperskopia, som jag hittade i en av mina gamla pärmar.

Jag vill minnas att 47:an var en Hornsbergslinje från början, och att den bytte till Söderhallen 1969 efter att spårvägsplanet gjorts i ordning för bussar. Det här ser ut att vara en ordinarievagn, men det behöver förstås inte vara fallet. Är det en extravagn faller frågan om det gjordes hallbyte för 47:an redan 1968 (eller sent 1967), dvs innan dubbeldäckarna kunde tas in i Söderhallen.
吉先生

Hasse L

47:an flyttades till Söh redan i maj/juni 1968, vill jag minnas. Sedan blev det bara enkeldäckare i närmare 1½ år.
//H

Railmaster

Oakhill var väl en annan hållplats? Detdär är väl Bellmansro?

roggek

Citat från: Railmaster skrivet 11 maj 2014, 21:18:28 PM
Oakhill var väl en annan hållplats? Detdär är väl Bellmansro?

Oakhill är väl namnet på byggnaden där Italienska ambassaden huserar och salig 47 och nuvarande spårvägslinje 7 passerar runt? :o

Men visst är det hpl Bellmansro H34:an står vid, och inget annat.

Mr G

Hållplatsen verkar ha hetat Bellmansro, och tjänade vid den här tiden som ändhållplats för 47:an, vill jag minnas. Senare flyttades den tillbaka ett hack, och förlades vid Waldemarsudde istället. Fotografen verkar ha befunnit sig utanför grinden till Oakhill. Bellmanro var ett hus som brann ner 1952, och låg där man ser Bellmans byst på bilden. Jag undrar om man även kan ha använt Oakhill som namn här, för att skilja från spårvägshållplatsen Bellmansro som låg en bit bort? Förstår inte riktigt varför jag har skrivit Oakhill bredvid bilden annars. Men, det var ju inte igår, så ...
吉先生

HJP

Haha!
En gång, när jag stod med en dubbeldäckare vid den hållplatsen, så stämde jag upp i "skönsång" (nåja), medan jag gick igenom nedre plan. Det dröjde inte länge, förrän jag hörde ett fnitter från övervåningen. När jag gick uppför främre trappan, så fick jag syn på två skolflickor, som kände sig avslöjade, när jag kom upp. Fnittret tilltog kraftigt, när jag försökte säga några väl valda ord. De hade inte för avsikt att stiga av, utan åkte runt lite.
Jag återvände ner, under det att lite halvkvävda fnitter fortsatte, och jag tänkte att man kanske ska gå igenom övervåningen först, om man vill sjunga.... :)

HJP