Stagecoach-Group har köpt Onnibus i Finland !

Startat av busexperte, 06 maj 2014, 18:43:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

busexperte

Stagecoach-Gruppen har köpt Onnibus-Expressbusnätet i Finland ! Det skall snart etableras en stor nätet av expressbusslinjer i hela landet med helt nya busserna. Websidan är nu onnibus.com . I Juni far polska Stagecoach-Företaget Polskibus en stor antal nya Plaxton Elite I och van Hool Astromega TX 27 expressbussarna. Jag har räknat alla bussar och linjer i Poland - och det blir mycket for högt antal fordon i Poland... . Sa jag tänker, att det kommer en viss antal fra denna nya "polska" bussarna nu till Onnibus i Finland.

Det betyder att Finland snart vill ha en helt nya bra expressbussnätet med laga priser, största bussarna (75/90 platser) och bra tidtabeller (varje 1-2 timme) ! Biljetter koster aktuellt endast € 3,- !

Nya Styrelsen i Finland är nu den tidigare styrelsen fra Polskibus - sa att man kan räkna med att det blir nu en finsk kopia fra Polskibus i sommaren.

((Fler info fra Souter Investments press avdelningen))

FOTOLINK: http://phototrans.eu/images/photos/original/712/661624.jpg



L-G Lassander

#1
Souter Investment har gått in som delägare i Onnibus Oy. Grundarna till företaget är fortfarande delägare och sitter med i styrelsen för nya Pileus Oy, det företag som kommer att utföra trafiken. Styrelseordföranden och tre av de fem styrelsemedlemmarna kommer dock från Souter Investment.

Onnibus Oy grundades i slutet av 2011, när de fick tillstånd att börja trafikera linjen Tammerfors-Björneborg. Det var den första linje som öppnades upp för fri konkurrens. Onnibus var, och är, bara ett marknadsföringsbolag, medan själva trafiken på linjen utfördes av Tilausliikenne Lauri Möttö, ett gammalt företag var Pekka Möttö, Onnibus vd, satt som vd.
Efter detta öppnades inom kort tid flera linjer runtom i Finland. Nästan samtliga av dessa trafikerades och innehölls av små oberoende företag. Endast en avgång mellan Tammerfors och Helsingfors trafikerades av själva Onnibus Oy.
Ifjol vann man trafiken på linje 25 i Tammerfors. Linjen skulle trafikeras med fyra bussar. Till detta skaffades 4 Scania Citywide LE. I höstas vann man dessutom nästan all trafik i Jyväskylä, ett avtal värt över 100 M€, med trafikstart 1/7. Strax innan nyheten om Souter Investment kom ut under våren, såldes såväl trafiken i Tammerfors som den nyvunna trafiken i Jyväskylä till landets största busskoncern, Koiviston Auto-koncernen.

Kort efter detta lämnade Pileus Oy in ansökningar om att börja trafikera fler än 10 rutter runtom i landet. Större delen av dessa var linjer och tidtabeller som redan trafikerades av de små medlemsföretagen. Man skulle helt enkelt överge dem och ta trafiken i egen regi. Detta upprörde naturligtvis dessa, och förra helgen rubricerades stort om deras motattack: de grundade en egen kädja kallad OnniExpress! Igår öppnades deras nätbutik.

Därmed står Onnibus Oy i en situation var man inom en natt tappat nästan all sin trafik i väntan på att de nya tillstånden beviljas, med trafikstart 1/7. Om dessa beviljas, kommer man att ha en trafik som ser ut på följande sätt:

Linjer som skulle trafikeras med 2-våningsbussar:
F1 Helsingfors-Åbo
F2 Helsingfors-Bjlörneborg
F3 Helsingfors-Tammerfors
F4 Helsingfors-Jyväskylä och Helsingfors-Uleåborg
F5 Helsingfors-Kuopio
F7 Helsingfors-Kotka
F9 Jyväskylä-Tammerfors-Åbo

Linjer som skulle trafikeras med vanliga bussar:
F8 Åbo-Björneborg
F10 Åbo-Tavastehus-Lahtis
F11 Tammerfors-Björbeborg
F22 Helsingfors-Raumo
F45 Jyväskylä-Kuopio-Kajana

Till denna trafik har man beställt 15 VanHool TDX27 Astromega. De tre första av dessa anlände idag till Finland.

Helsingfosh

Onnibus hade mindre företag som partners. Nu på grund av den Stagecoach-köpet, de små företagen lämnade Onnibus alliansen och bildade en ny budget bussbolag som heter OnniExpress.

Greger Larsson

Intressant!
De finns alltså (efter 1/7) trafik med både OnniBus och OnniExpress?
För övrigt minns vi ju Brian Souters stora planer med Swebus Express i Sverige runt 1997 då det infördes timmes- och varannantimmestrafik på ett flertal linjer.

busexperte

#4
Tacker Lassander för intensivt info över bakgrunden... .

Det är mycket interessant och kan under närmaste aren ocksa händer i Tyskland... - kanske ocksa i Sverige ?

I Poland trafikeras det flesta linjer varje 1-2 timme. Och linjenätet, numretsystem etc. - det blir i Finland en "kopia" fra Polskibus.

Och för finska folket blir det en glad sommar med bra buss-priser - varje avgang trafikeras med 2 bussarna, 1 fra OnniExpress och 1 fra Onnibus... .
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Men vad är med bussarna ? 15 Astromega räcker ej för hela Onnibus-nätet... . Och är dom verkligen "hemligt" orderet för Finland eller är det det första bussen fra 30 stycken för Polskibus ? Det skulle blir 12 linjer i Finland - med 20 Plaxton Elite I och 30 Astromega (fra beställningen för Polskibus) kan det passer... .

Helsingfosh

#5
Citat från: Greger Larsson skrivet 06 maj 2014, 21:58:55 PM
Intressant!
De finns alltså (efter 1/7) trafik med både OnniBus och OnniExpress?

Ja. OnniExpress började rutter 5.5.2014 till exempel Helsingfors - Åbo, Helsingfors - Björneborg och Jyväskylä - Uleåborg.
http://www.onniexpress.fi/reitit-ja-aikataulut

Helsingfosh

Helsingfors - Björneborg buss med en ny OnniExpress-logo. Samma firma, Keskimatkat, används för köra linjen med Onnibus också.


busexperte

Ok, det är mycket interessant, Helsingfosh.
Kan du lite berätta hur det ser ut generellt i Finland nu med expressbusstrafik / fjärrbusstrafik.
Finns der flera andra företaget lika som Swebus, Nettbuss etc. eller är det nu en Duopol mellan Onnibus och Onniexpress ?

L-G Lassander

Citat från: busexperte skrivet 07 maj 2014, 16:38:06 PM
Ok, det är mycket interessant, Helsingfosh.
Kan du lite berätta hur det ser ut generellt i Finland nu med expressbusstrafik / fjärrbusstrafik.
Finns der flera andra företaget lika som Swebus, Nettbuss etc. eller är det nu en Duopol mellan Onnibus och Onniexpress ?

Expressbusstrafiken i Finland fick sin början på 1950- och 60-talen, och i stort sett kan man säga att det fortfarande är samma företag som bedriver trafiken än idag. Vissa företagsuppköp har naturligtvis ändrat lite på bilden. Generellt kan man dela upp tafiken mellan ExpressBus, som fick sin blörjan i maj 1991, och är en direkt motsvarighet till norska Nor-Way Bussekspress, och landets största bussföretag Koiviston Auto-koncern, som kör sin trafik i helt egen regi.
Utöver dessa två, finns även några mindre aktörer. Man kan säga att man kan åka vart som helst i Finland med en expressbuss av någon form.

Fram tills nu har marknaden i landet varit mycket stängd. De företag som kört en viss linje, har i stort sett helt kunnat blockera infarten för nya trafikanter, eftersom ingen ny trafik fått ställa till skada för en befintlig trafik. Därmed har nästan alla nya ansökningar fått avslag eftersom man gett utlåtande om att de skulle ha skadat den befintliga trafiekn.
Nu kommer detta att ändras, och marknaden kommer att öppnas för en fri konkurrens. Onnibus tog en liten tjuvstart med den trafik som alltså nu till stor del övergått till OnniExpress. Även de gamla aktörerna har svarat på den hårdnande konkurrensen genom att ta fram billigare biljetter.

Helsingfosh

Och ExpressBus har inte egen bussar, utan många företagen köra snabbtrafik med ExpressBus' logorna. ExpressBus gör även marknadsföring för de sträckor alla företag har. På senare tid har många mindre företag avslutar sina ExpressBus-partnerskap, och nu kör samma rutter med sina egna färger. (Till exempel V. Alamäki som kör från Helsingfors till Rovaniemi)

Också Pohjolan Liikenne och Savonlinja (två av de största EB partner) har nyligen börjat måla sina bussar i sina egna färger. I det ögonblick ExpressBus har följande parter: Pohjolan Liikenne, Savonlinja (främst i Södra och Östra Finland), Vainio (till Åbo och Åbo region), Paunu och Länsilinjat (Helsingfors-Tammerfors-Vasa region) och Pekola (Lahtis och nära regioner) 

Savonlinja:


Pohjolan Liikenne:


Paunu:


Vainio:

Carl Eric

Den som vill se några bilder på främst bussar från Savonlinja tagna vid Lovisa busstation i Östra Nyland i Finland är välkomna att titta in på någon av följande bildtrådar:

Sommar 2010

Höst 2010

Vår 2011 (del 1)

Vår 2011 (del 2)


MVH Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

repesorsa

Vuorela som Carl-Eric nämner i sina bilder från våren 2011 del 2 kör sitt eget race på linjen Fredrikshamn(Hamina)-Kotka-Lovisa-Borgå-Helsingfors med 50% rabatt på biljettpriserna, men med samma avgångstider som Savonlinja, dvs dom kör efter varandra hela vägen.
På samma länk finns en ovanlig modell Savonlinjas 672 som är en Volvo 7250, ursprungligen beställd av Ukrprominvest i Ukraina, men som ny tillsammans med 7 lika bussar köpta till Finland av Savonlinja-koncernen. 

Med vänlig hälsning Robert

Helsingfosh

V. Alamäki kör Rovaniemi-Helsingfors-snabbtur i sina egna färger. Gold Line (en dotterbolag av Koiviston Auto) kör också från Rovaniemi till Helsingfors. Ingen av dem är en del av ExpressBus.



busexperte

Tacker för info ! Det blir mycket spännande nu i Finland med expressbussarna... . Väntas pa första bilder fra nya Stagecoach-Onnibusserna fra van Hool. Finns der nya infos ? 15 stycken Astromega räcker ej för 12 nya linjer runt om i Finland. Stagecoach-Polskibus far 20 stycken nya Plaxton Elite I i Juni. Är det möjligt att denna bussarna kommer nu till Finland i stället ?

Niclas Rosenius


    Vet att MegaBus skall börja snart att köra London-Barcelona inom kort dom nya Plaxton Elite 1 kanske skall till den linjen.

    Skall kolla med min vän som kör för dom.

    //Niclas