Vår i Vårby

Startat av Mr G, 02 maj 2014, 22:11:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Ja det hade väl nästan hunnit bli sommar när den här bilden togs. 1972 var året. (Från skräplådan)
吉先生

Leyland

Stort tack för dessa skräpbilder - Underbar!

LYR

Värdefullt med bilder även av bussarnas akterpartier, annars är den mest vanliga vinkeln snett framifrån.
Tack!
/LYR

HJP

Citat från: Mr G skrivet 02 maj 2014, 22:11:20 PM
Ja det hade väl nästan hunnit bli sommar när den här bilden togs. 1972 var året. (Från skräplådan)
Tur att du har din skräplåda.
Reklamen är också intressant, när den blir så tydlig på bild, som här. Den är ett tidsdokument, på sitt sätt.
Undrar om jag har någon wurst i kylen....?

HJP

Nico

Som sagt... en högst trevlig och innehållsrik skräplåda. Keep em' comin'  :)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr H

Hm! Har du (eller någon annan!) bild på Capitolen framför? Verkar vara en H23 av takmålningen att döma som följer bakfönstrens rundning! Jag tror mig minnas att alla H24 hade rak takmålning bak efter ombyggnaden. Vagn 5451 på bilden i Huga (som jag tror är från 1972) ser man skillnaden tydligt på.

Mr H

Mr G

Ja tack vare att jag inte kastade bilder som jag inte tyckte vara värda att bekosta en diaram, utan istället sparade allt spill i skräplådan finns dessa bilder kvar att beskåda idag. Den här bilden tror jag var först (eller sist) på rullen, den har inte fullbredd, och över den vänstra kanten fanns det en tejpbit med fotolabbets inlämningsnummer eller liknande. Det behövs inget örnöga för att se att klisterrester finns kvar där, och eftersom jag ändå blev tvungen att beskära bilden rätt kraftigt i neder- och överkant för att få ett bra format på bilden, ville jag inte beskära Capitolen också. Capitol slår klisterrester alla dar i veckan, så den biten fick bli kvar! Kan tänka mig att när jag tog bilden fanns hela Capitolen med i kamerasökaren. Med största sannolikhet har jag tagit en snarlik bild vid samma tillfälle, det brukade bli så när jag påbörjade en ny rulle. Knäppte några bilder för att filmen skulle matas in, men slösade inte bort dem genom att göra de helt svarta. Någonting kunde ju komma med!

Det hände därför också att ett par bilder kunde bli i stort sett identiska, så därför kom skräplådan också att rädda en del rätt hyfsade bilder till eftervärlden.

Andra bilder av bra kvalitét som kom in i skräplådan var vid de tillfällen då jag av ren upphetsning brände bilder på något som jag då tyckte var extraordinärt, och kanske tog ett tiotal bilder på samma objekt, men ur olika vinklar. När jag sen såg den framkallade filmen kunde jag inte begripa varför jag hade tagit så många bilder på samma motiv.
吉先生

Mr G

Citat från: Mr H skrivet 03 maj 2014, 10:17:42 AM
Hm! Har du (eller någon annan!) bild på Capitolen framför? Verkar vara en H23 av takmålningen att döma som följer bakfönstrens rundning! Jag tror mig minnas att alla H24 hade rak takmålning bak efter ombyggnaden. Vagn 5451 på bilden i Huga (som jag tror är från 1972) ser man skillnaden tydligt på.

Mr H

Nej, det är någon annan (!) som har den bilden idag. Du får klura (!) ut själv. Clear (!) ?
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 03 maj 2014, 10:17:42 AM
Jag tror mig minnas att alla H24 hade rak takmålning bak efter ombyggnaden. Vagn 5451 på bilden i Huga (som jag tror är från 1972) ser man skillnaden tydligt på.

Mr H

Fast alla H24 hade inte identisk takmålning bak som väl kan skönjas här:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=57437.0

Bilden på 5451 är tagen tidigast 1973 pga ny regplåt.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 03 maj 2014, 11:03:17 AM
Fast alla H24 hade inte identisk takmålning bak som väl kan skönjas här:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=57437.0

Bilden på 5451 är tagen tidigast 1973 pga ny regplåt.

/Gunnar

Nej då men ingen H24 hade väl den äldre typen av maskning där takfärgen följer bakrutorna i droppform på sidorna? Kan jag inte påminna mig i alla fall.

Att bilden är tagen 1973 köper jag!  :D

Här är f.ö en akterbild på H23 5428 i trafiktjänst på väg in på service i Nybodahallen efter en liten extratur på linje 134E.

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 03 maj 2014, 10:51:31 AM
Nej, det är någon annan (!) som har den bilden idag. Du får klura (!) ut själv. Clear (!) ?

Jag minns väl historien om Mr G:s försvunna bilder. Jag finner det märkligt att någon med orätt har hans bildmaterial och kanske någon gång tittar på det i en mörk källare istället för att återbörda det till dess rättmätiga ägare. En kulturell skandal att det inte visas på detta Forum!

/Gunnar

Peter Rost

Trevliga bilder! Du får börja kalla din "skräplåda" för fyndlådan, Mr G. ;)

/Peter

Bussmicke

Vackert, från Mina hemtrakter och allt. Var i Vårby/Haga låg denna bussterminal? Där ICA Dunderhallen kom att hamn? Eller där kiosken mittemot ligger?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mr G

Det är lite svårt att orientera sig i området efter de stora väg- och broombyggnader som skett där. Tidigare passerade gamla Riks-ettan på en smal bro över vattnet, där nuvarande Botkyrkavägen idag går fram på Huddingesidan. På kartan ser det ut som att den stumpen av Botkyrkavägen fram till vattnet är en rest av fd Riks-ettan. Här passerade all busstrafik mellan Vårby och Fittja på den tiden. Vårby Allé/Glömstavägen (Botkyrkaleden) gick rakt fram genom området i rät vinkel mot det som nu heter Botkyrkavägen. Ca 200 meter väster (mot Fittja) från den korsningen fanns det en vändslinga och en kiosk på den södra sidan, och där är bilden tagen. Sen ordnades till en vändplan en bit närmare bron, men på den norra sidan, där åtminstone den nya 713 fick vända. Den gamla vändslingan räckte väl helt enkelt inte till när trafiken utökades. Terminal kan man inte gärna kalla det för tycker jag.
吉先生

roggek

Citat från: Mr G skrivet 07 maj 2014, 09:26:05 AM
Det är lite svårt att orientera sig i området efter de stora väg- och broombyggnader som skett där. Tidigare passerade gamla Riks-ettan på en smal bro över vattnet, där nuvarande Botkyrkavägen idag går fram på Huddingesidan. På kartan ser det ut som att den stumpen av Botkyrkavägen fram till vattnet är en rest av fd Riks-ettan. Här passerade all busstrafik mellan Vårby och Fittja på den tiden. Vårby Allé/Glömstavägen (Botkyrkaleden) gick rakt fram genom området i rät vinkel mot det som nu heter Botkyrkavägen. Ca 200 meter väster (mot Fittja) från den korsningen fanns det en vändslinga och en kiosk på den södra sidan, och där är bilden tagen. Sen ordnades till en vändplan en bit närmare bron, men på den norra sidan, där åtminstone den nya 713 fick vända. Den gamla vändslingan räckte väl helt enkelt inte till när trafiken utökades. Terminal kan man inte gärna kalla det för tycker jag.

Idag huserar MAX-restaurangen i Vårby på platsen för Mr G:s bild.
Radhuset i tegel bakom Scania CF-bussen ser vi på denna Google StreetView:
http://goo.gl/maps/qP5Ru

Idag heter korsningen Masmovägen-Varvsvägen.