Sveriges brokigaste bussflotta - Luleå?

Startat av MM, 01 maj 2014, 12:54:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MM

Hej!

Varit uppe i vår norrländska stad Luleå tämligen frekvent de senaste månaderna, och jag kan inte låta bli att märka brokigheten i deras stadsbussflotta.

Jättesalig blandning av nya och gamla fordon, olika märken och modeller (Volvo (nya och gamla), Scania, Solaris), hög- och låggolvsbussar, olika färgscheman, olika dörrställningar osv. Bussarna används allihop i samma stadsbussnät.

Hur kommer det sig? Någon som gjort en jätteshoppingrunda vid inköp av bussar som inte gillade tanken med en synergi-effekt (samma sorts fordon osv. för att det blir enklare med underhåll m.m.)?

Walter

Är ju ett kommunalt bolag som kör och då blir det lagen om offentlig upphandling vid bussköp och då kan man ju få olika märken vid varje upphandling.  Förklarar dock inte skillnaden i färg och golvhöjd.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bernt Talbrant

Citat från: Walter skrivet 01 maj 2014, 14:24:11 PM
Är ju ett kommunalt bolag som kör och då blir det lagen om offentlig upphandling vid bussköp och då kan man ju få olika märken vid varje upphandling.  Förklarar dock inte skillnaden i färg och golvhöjd.

Skillnaderna i färg och golvhöjd är väl ganska enkel - äldre bussar har den gamla LLT-färgsättningen och i vissa fall höggolv medan nyare har den nyare designen (helrött) och låggolv.

Ersa

LLT sköts väl på samma vis som de flesta andra kommunala bolag sköttes. Man upphandlar och köper in ett fåtal fordon per år, och avvecklar samtidigt lika många äldre fordon, som lyckats uppnå en ålder på 15-16 år tack vare att de skötts om väl under åren. Detta leder till en rejäl bredd på fordonsparkens ålder och därmed inga bekymmer med att ett större antal bussar blir gamla samtidigt och därmed måste ersättas samtidigt. Inga snabba förändringar, och inget kortsiktigt tänk helt enkelt. Man brukar även ha en nöjd personalstyrka och därmed en låg personalomsättning.

Anders Noren

Man kan ha synpunkter på hur kollektivtrafiken i Norrbotten är organiserad (eller på LLT:s bussflotta) men LLT brukar i alla fall ha Sveriges nöjdaste resenärer i de kundnöjdhetsundersökningar för kollektivtrafiken i Sverige som görs med jämna mellanrum.