Valborgsmässoafton i Borås [BL-bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 01 maj 2014, 00:44:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Jag tog några bilder på BL-bussar under valborgsmässoaftonen - ja även på några andra av deras fordon. Bussarna var som vanligt denna dag flaggprydda - till skillnad från Veolias som inte var det. Nåja, jag såg faktiskt en BL-buss utan flaggor och en Veolia-buss med sådana...

För en tid sedan såg jag att 721 genomgått en liten uppfräschning och har bl a målats om till viss del. Ja den ser riktigt fin ut nu. Här kommer den på Söderkullagatan som linje 11.

På kvällen arrangerades Sven Eriksonskolans/"Teknis" (i bakgrunden) traditionsenliga kortege genom centrum. Därför var bl a Lilla Brogatan avstängd några timmar och bussarna fick ta Sven Eriksonsgatan istället. Här kommer 093 på linje 5.

BL:s senaste (sista?) stadsbuss, 096, svänger från Åsbogatan in på Allégatan som linje 3.

Ännu en buss på linje 5 på Sven Eriksonsgatan, denna gång 055.

Så två bilder tagna vid/i stadsparken där det nu blommar vackert. Bussen som syns mest på Södra torget är 089 på linje 1.

Mitt i bild på Södra torget 039 på linje 3 som kört färdigt för dagen.

049 på Södra torget.

Servicebilen 603 stod parkerad på Kvarngatan. Den var ursprungligen färdtjänstbil med nr 416.

Även den "nya" trafikledarbilen 500 var ute denna kväll. Bilen, som är av årsmodell 2012, tillhör BL sedan 14-02-27. Den har även Rakel-nr 30-0881 utsatt i bakrutan. Bilen ersatte den tidigare 500 (UOD737) som ursprungligen var färdtjänstbil 414 (likadan som den på bilden ovan).

När jag ändå är inne på trafikledning kan det ju nämnas att den för många boråsare klassiska gamla trafikledarkiosken som under lång tid fanns på Södra torget, men som efter att den tjänat ut hamnade vid BL:s kontor på Svenljungagatan, inte längre finns kvar där. Det var någongång i höstas jag noterade att den var borta, exakt när den försvann eller vad som hänt med den vet jag inte. Denna kanske inte helt lyckade bild på den vid BL:s anläggning togs i maj 2005.

danneh

Skall ju nämnas på tal om flaggning, att Veolia va den enda i Göteborg (iaf i stadstrafiken) som inte flaggade på någon buss.
Trevliga bilder i vilket fall!

Peter Öden

Hej !

Trevliga bilder från Borås Bernt T.

Mvh Peter Ö

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Muk

Trevligt! Kul att se lite olika miljöer. Vad användes trafikledarkiosken till när den var i bruk?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Muk skrivet 01 maj 2014, 10:10:08 AM
Trevligt! Kul att se lite olika miljöer. Vad användes trafikledarkiosken till när den var i bruk?

Precis som namnet säger: för trafikledning. Den  stod alltså strategiskt placerad på Södra torget, där trafikledaren hade god uppsikt över bussarna och snabbt kunde vidta åtgärder om det uppstod oregelmässigheter som fullsatta bussar, trasiga bussar eller större förseningar. Då var en reservbuss snabbt på plats - oftast inom tre minuter.

Den mest legendariske trafikledaren gick under namnet "Kungen". Detta därför att det aldrig var någon som sade emot honom - och det fanns heller knappast någon anledning att göra det. Därtill hade han alltid mycket elegant uniform. I trafikledarkiosken fick man också för 25 öre köpa en ny tidtabell - eller turlista som det kallades i Borås - och som liten grabb minns jag hur jag knappt nådde upp till disken, sträckte fram min 25-öring och bad om en turlista. "Kungen" mönstrade mig noga innan han som det verkade i nåder lät mig köpa min turlista. Sedan sprang jag hem och studerade den tills jag närmast lärt mig den utantill.

Allmänheten kunde förutom köpa turlistor och biljetter till Stadsrundturen i kiosken också få upplysningar om tidtabeller eller varför tvåan inte hade kommit två minuter efter det den skulle ha gått mot Sjöbo.

En annan kuriositet var att det var trafikledaren som bestämde om innerbelysningen skulle vara tänd i bussarna dagtid vid gråmulet väder. Han gick då ut till förarna på linje 2 och bad dem tända. När andra förare sedan mötte en tvåa med tänd belysning förstod han att det var order från "Kungen" och tände också sin belysning.

yngrot

Ja den kiosken har jag vart inne en hel del i på den tiden den stod på Södra Torget.    Men vart den håller hus nu vet jag inte ..

Flaggor ska tydligen enbart användas på stadsbussar  dock finns det lite flaggor hos Veolia vet vi brukar flagga  på Tranemodepån .. Ser på flera bilder att flaggor sitter på fel sida
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina