NT: "Hit vill kommunen att SL-bussarna ska gå "

Startat av eldani, 28 april 2014, 22:40:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Norrtälje kommun har tagit fram en önskelista för kollektivtrafiken.

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.2468914-hit-vill-kommunen-att-sl-bussarna-ska-ga

Rubrik korrigerad med bl.a citattecken. /Admin

Ersa

Jag förstår inte fullt ut önskemålet om direktbussar mot Arlanda, dvs någon slags återställning av den långa 647:an. Dagens 30-60 minuterstrafik med byte till/från Sköldhs välskötta bussar på UL 806 i Långhundra fungerar ju faktiskt förträffligt idag. Personligen föredrar jag de gula komfortbussarna på 806:an framför de mycket mer högljudda blåbussarna på 677. Men något större mer seriöst väderskydd/minivänthall med dörrar kanske borde byggas vid hpl Åby vsk.

I övrigt är jag inte speciellt imponerad av Norrtelje Tidnings rapportering. Nio önskemål sägs det vara, men inte ser jag någon lista med nio punkter i artikeln. Luddigt och otydligt.

Nico

Det där är den vanliga remissen som samtliga kommuner svarar på till Trafikförvaltningen och där brukar det ju uppkomma diverse önskemål. En del av dessa är ju inte alltid helt verklighetsförankrade, men är t.ex. en kommun villig att skjuta till lite pengar för somligt så finns det ju en bättre chans även för sådant som annars inte är helt ekonomiskt rimligt. I vissa fall så kräver ändringar av busstrafik även ändringar i infrastruktur och det brukar tyvärr många kommuner missa på eller rentav blunda för.

Här förstår jag inte riktigt var man tänker sig att 676 och 677 skulle förlängas, dvs. vilka målpunkter som är tillräckligt stora för att motivera stomtrafik finns det norr om Norrtälje? Däremot köper jag tanken om att 639 blir stomlinje (i alla fall mellan City och Rimbo) och en förändring av 631 på Rådmansö. En återgång till gamla 647 är väl kanske inte aktuellt, men jag kan förstå att det skulle vara attraktivt med en direktförbindelse med Arlanda. Detta då det tyvärr inte är okänt att det kan sk-ta sig med bytena vid Husby-Långhundra och det blir även lite udda när man måste blanda in UL i vad som egentligen borde vara en ren SL-angelägenhet medan 677 då i gengäld kör UL-trafik osv.

Vad gäller ev. mindre vänthall på platsen vid Husby-Långhundra/Åby vsk. så tror jag tyvärr inte heller på det pga av frågor om anläggning, underhåll, risk för vandalisering etc. Det är alltså en ren kostnads-fråga i en större bemärkelse då det samtidigt sannolikt skulle leda till liknande krav på andra håll i länet. Platser som då dessutom har mer trafik.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Ett gammalt förslag från tiden innan 677an kom till sommaren 2008 var att dra blåbusslinje 677 Norrtälje-Rimbo-Åby-Arlanda-Märsta, medan UL själva tar hand om ansvaret för UL-delen genom att dra 806 Almunge-Åby-Ar-Uppsala.

Men jag tycker att dagens lösning fungerar bra.

Jonas1968

Citat från: Ersa skrivet 29 april 2014, 07:45:07 AM
Ett gammalt förslag från tiden innan 677an kom till sommaren 2008 var att dra blåbusslinje 677 Norrtälje-Rimbo-Åby-Arlanda-Märsta, medan UL själva tar hand om ansvaret för UL-delen genom att dra 806 Almunge-Åby-Ar-Uppsala.

Men jag tycker att dagens lösning fungerar bra.
Det som inte fungerar så bra är väl 677 i Uppsala län där det trotts att det är trafik inom ULs trafikområde inte går att använda ULs värdekort eftersom SL bussarna inte är utrustade med ULs biljettmaskiner. Kan ju anta att det blir samma problem om man vill åka linje 806 inom Stockholms län med SLs reskassa. Fördelen med att låta SL köra i Stockholms län och UL i Uppsala län är väl att  man slipper sådant krångel och att respektive läns kort funkar inom resp. län.

Ersa

Citat från: Jonas1968 skrivet 05 maj 2014, 00:04:34 AM
Det som inte fungerar så bra är väl 677 i Uppsala län där det trotts att det är trafik inom ULs trafikområde inte går att använda ULs värdekort eftersom SL bussarna inte är utrustade med ULs biljettmaskiner. Kan ju anta att det blir samma problem om man vill åka linje 806 inom Stockholms län med SLs reskassa. Fördelen med att låta SL köra i Stockholms län och UL i Uppsala län är väl att  man slipper sådant krångel och att respektive läns kort funkar inom resp. län.

De röda Rimbobaserade SL-bussarna som gick på dåvarande UL 807, 809, 805 och även 888 fram till sommaren 2008, och blåa på SL 677 från och med sommaren 2008 hade ju alla varsin Almex-kortläsare. Har 677-vagnarna inte fått BIMS-läsaren nu när UL bytt biljettsystem?

Konstigt att utbytet mellan Busslink Norrtälje och Swebus Uppsala fungerade väldigt bra mellan c:a 1991-2008, men att allt ska vara så krångligt och omöjligt idag när Nobina har bägge områdena, och underentreprenörer i både Rimbo och Knutby.

Att montera in SL-kortläsare i de två bussarna som Sköldh kör på 806 och Gimos enda buss på 808 är väl inga större problem? Jag har själv många års körerfarenhet av både 806 och 808, och märkte aldrig av något krångel inom Stockholms län.

Jacob

Citat från: Ersa skrivet 05 maj 2014, 00:51:57 AM
De röda Rimbobaserade SL-bussarna som gick på dåvarande UL 807, 809, 805 och även 888 fram till sommaren 2008, och blåa på SL 677 från och med sommaren 2008 hade ju alla varsin Almex-kortläsare. Har 677-vagnarna inte fått BIMS-läsaren nu när UL bytt biljettsystem?

Nej, senast jag åkte 677 fanns inga BIMS-maskiner. Har för mig dock att Almexmaskinen var kvar. Innan jag fyllde 20 använde jag mig av ULs fritidskort, som gäller på hela 677. Dock var jag nära att bli nekad eftersom jag inte hade sparat laddningskvittot. Men det var ju inte mitt fel att bussen saknade BIMS-maskin..

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 05 maj 2014, 04:39:48 AM
Nej, senast jag åkte 677 fanns inga BIMS-maskiner. Har för mig dock att Almexmaskinen var kvar. Innan jag fyllde 20 använde jag mig av ULs fritidskort, som gäller på hela 677. Dock var jag nära att bli nekad eftersom jag inte hade sparat laddningskvittot. Men det var ju inte mitt fel att bussen saknade BIMS-maskin..

//Jacob

Står det inte klart och tydligt i resevillkoren att man är skyldig att ha med sig kvittot till alla UL-kort på 677:an? Det står iaf i taxeinformationen som gått ut till personalen att resenären skall ha med sig kvittot för säkerhets skull.

Ulf Berlin

Förstår inte varför kommunen inte anser att det bör går senare bussar på 621 till Spillersboda
och 638 till Nysättra vid 22-tiden för att kunna fånga upp resande som har varit i N-tälje
och inte"vill"ta bilen hem?/Ulf

Kurra-Gurra

Citat från: Ulf Berlin skrivet 05 maj 2014, 11:05:12 AM
Förstår inte varför kommunen inte anser att det bör går senare bussar på 621 till Spillersboda
och 638 till Nysättra vid 22-tiden för att kunna fånga upp resande som har varit i N-tälje

621 går till Åkersberga
630 samt vissa 631 går till Spillersboda...

Ersa

Det står väl inget i artikeln att de inte vill satsa på bussar mot Spillersboda? Snarare tvärtom, nämns ju Rådmansölandet i artikeln som en möjlig satsning.
Å andra sidan är det ju svårt att veta säkert, då listan med de nio punkterna ju inte publicerats i tidningsartikeln. Om den ens publicerats någon annanstans...

Andreas91

638 till Nysättra vid 22-tiden för att kunna fånga upp resande som har varit i N-tälje

En annan började tvivla på något i den här stilen för flera år sedan.. Men vem vet? En sån liten trevlig present från trafikbeslutande skulle givetvis vara väldigt trevligt!  :) Efter 13 år som ägare i bostad i trakterna kring just Nysättra märker man mer o mer hur ovärdeligt det är med bil där ute.