Hjälp med input till skoluppgift

Startat av Sundås, 28 april 2014, 00:57:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sundås

(har ingen aning om vilken tavla jag skall posta detta på, så admin får gärna flytta till rätt tavla)

Kära vänner!

Jag skulle gärna vilja ha er hjälp med en sak.

Håller just nu på att skriva på en hemtenta i en kurs som handlar om kulturarv och kommunikation. En del av den handlar om att en skall skriva om sitt drömprojekt inom kulturarvskommunikation. Mitt val har fallit på att kommunicera ett helhetsgrepp kring bussar och busstrafik i Sverige (det gör alltså inget om det är väldigt ambitiösa eller ens realistiska projekt).  :)  En förebild i mitt huvud är Sveriges Järnvägsmuseum, fast med bussar, alltså en stor spridning i ålder och antal bussar. Anledningen till att jag valt bussar/busstrafik är att jag själv är genuint intresserad, att jag upplever att det saknas den typen av institution och att bussar är något som alla människor kan relatera till.

Om nu ett sådant museum skulle finnas, har ni några idéer om hur det skulle kunna gå att göra det pedagogiskt och bra för att kunna tilltala en så stor och bred publik av besökare som möjligt? Vad skall kommuniceras, skall det vara tyngdpunkt på varje buss unika historia eller på berättelser från människor som åkt med dem, eller en kombination? Vilka aktivitet skall finnas? Tänk vitt och brett, kom med era tankar!

Tack på förhand  :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Staffan Sävenfjord

Sveriges bussmuseum finns redan, närmare bestämt i Malmköping. Det är i anslutning till museispårvägen och är Invigt 1999. Vilken aktivitet det råder där i dag vet jag inte men det kan väl vara en bra utgångspunkt att kontakta dem.

http://www.muma.se/museet/

Muk

Titta på olika museer som du själv har besökt och tyckt varit intressanta. Försök att tänka på vad som gjorde dessa museer intressanta. Om ett ämne skall tilltala så många som möjligt, måste man göra det intressant även för de utan intresse. Som liten tyckte jag att "gruvan" på tekniska museet var oerhört spännande. Jag tror att man ska använda sig mycket av syn-, hörsel- och luktintryck för att locka de unga. Kompletterat med fördjupande texter för de vuxna. Arbetets museum i Norrköping har en intressant text om en strykerska(?) som är placerad i trapphuset och kan läsas på de olika våningarna.

Jag tror att det är viktigt att man kan visa upp någonting som inte alla kan ta del av i andra fall. Kanske en bussförares vardag för 30-40 år sedan (som därmed också blir en allmän historielektion), en specifik buss historia i bilder med signifikanta händelser i text, bussförarsimulator med tillhörande ljud och historiska linjesträckningar etc.

Och varför inte visa upp framtidsutopier. Det är allt för få museer som visar upp det som ännu inte finns.

Sundås

Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se