SS H17D interiör

Startat av Gunnar D, 25 april 2014, 18:40:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Vid besök på Högdalsskroten 18 aug 1963 var det intressant att titta in i H17D med regnr A75206.

Mvh Gunnar

Björn Forslund

Mycket intressant, det finns nog inte många interiörbilder från denna särling. Knapparna vid konduktörsplatsen verkar dock något obekvämt placerade.

BengaB40

Hej! Tack Gunnar för denna bild från flydda tider! Den här bussen var min första Volvo "Pannkaka" som passagerare! 69:ans linje till Blockhusudden! Hälsn. BengaB40

Mr G

Intressant. De stolarna kan inte gärna ha blivit nedsuttna om vagnen endast gick i trafik på 69:an. Linjen var väl en av SS minst belastade på den tiden. Ser ut som om sittdynorna plockats ut, och kanske lagts i reservdelsförrådet i Hornsberg.

Vilka fler linjer kan den ha setts på? Och vad är det för vagn vi ser genom fönstret till höger? Den ser modern ut, men skenet kan bedra.
吉先生

Björn Forslund

Citat från: Mr G skrivet 26 april 2014, 09:15:44 AM
Intressant. De stolarna kan inte gärna ha blivit nedsuttna om vagnen endast gick i trafik på 69:an. Linjen var väl en av SS minst belastade på den tiden. Ser ut som om sittdynorna plockats ut, och kanske lagts i reservdelsförrådet i Hornsberg.

Vilka fler linjer kan den ha setts på? Och vad är det för vagn vi ser genom fönstret till höger? Den ser modern ut, men skenet kan bedra.

De till höger är nog en annan H17-variant med ASJ-kaross. Gissar på H17E. Verkar som SS tröttnade på uddabussarna vid den tidpunkten.

BengaB40

Hej! Definitivt H17E, A75005 som Björn skriver! Hoppas Gunnar har bild på den också!  Hälsn. BengaB40

jstern

Fint så där skulle nattbussarna se ut som går idag inredningsmässigt alltså. Då skulle folk slippa svina i gardiner och på tygstolar. Bara att ta in högtrycken och spola av.


BengaB40

Hej! Visst ser det enkelt och sterilt ut! Men det var ingenting mot bussen jag en gång tog från Puerto de la Cruz till Santa Cruz vid vistelse på Teneriffa i mitten av 80-talet! Träbänkar med borrade hål i sätena för snabb avrinning efter spolning vid dagens slut! Men dj...ar vad öm man var i baken efter denna tvåtimmars bybuss-färd med den spanska Pegaso-bussen!  Hälsn. BengaB40

Uffe E

206-an gick första tiden på 52-an mellan Norr Mälarstrand och Norrmalmstorg (den hade avkortats från
Gärdet). Ett prov inte bara rörande planchassie och dörrställning utan även en rullande provbänk för Ro-
tormaskiners sedermera hatade H30B/C-lådor. Dessa kom ju att installeras på H20-H21-H22. H30C hade
vinkelväxel för Capitolerna. Oaktat denna låda var ett "skötebarn" i H17D, upptäcktes tydligen inte de
olater man i åratal fick dras med. Dessa eliminerades i det att Sc.-V. övertog tillverkningen, HR75, som
hängdes in i H23-H24.                                Mvh, UE.

Gunnar D

Citat från: BengaB40 skrivet 26 april 2014, 13:57:57 PM
Hej! Definitivt H17E, A75005 som Björn skriver! Hoppas Gunnar har bild på den också!  Hälsn. BengaB40

Om inte minnet helt sviker ska jag ha visat bilder på H17E här tidigare. Både exteriör och interiör.

/Gunnar