Annandag expressbuss i Jönköping, del 6 (av 6)

Startat av Staffan Sävenfjord, 23 april 2014, 21:57:37 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Avslutar den här exposén över expressbusstrafiken i Jönköping annandag påsk med en del som får betraktas som dark horses i sammanhanget. Ibland lutar det mer åt beställning än expressbuss. Men håll till godo i alla fall.

Jag tog också några bilder på bussar som kör för länstrafiken men jag antar att det saknas intresse för att se de bilderna. ;D

Börjar med anslutningen till Viking Cinderella som söndagar (till vilka annandag påsk räknas) kör från Varberg, Kungsbacka, Göteborg, Borås och Ulricehamn. Det är Erlings Resetjänst i Falkenberg som kör och tar hjälp av Okome Buss. Klockan 12.00 gick den från Jönköping.

Klockan 14.30 kom en buss med en massa ungdomar som lastade ur sitt bagage. Det såg ut som om de varit på popkonsert eller något idrottsevenemang. Men något stämde inte. Det var alldeles tyst vid bussen och god disciplin.

Det visade sig vara Delfinbuss som återvände från en av sina uppskattade turer till det evangeliska klostret Taizé i Burgund, Frankrike.

Cirka 16.15 kom anslutningsbussen från Tallink Silja, som vanligt körd av Ceris Resor. Den fortsatte till Borås och Göteborg.

Sedan missade jag den här bussen som förstärkte Swebus linje 830 klockan 16.35 mot Stockholm. Hur långt den gick vet jag inte.

Slutar med en buss som egentligen inte alls hör hit men det var så trevligt att se den på stan att jag bara måste fotografera den när den passerade Resecentrum och visa bilderna här. Det är Magnus Knutsson med sin fd GDG-buss från 1950. Bussen var med i filmen Monica Z och skyltningen samt affischen på sidan är kvar sedan dess.

Kolla vinkningen till fotografen på den andra bilden! Så hälsar en artig bussförare och bussägare på en bussfotograf.  :)

Mattias Petersson

Fin buss du fick på bild sista bussen serien här ibland får man överraskningar ute fota som du fick där  :)
Stolt ägare av Canon EOS 500D - Xiaomi Poco M3.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Uno A.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Petersson skrivet 23 april 2014, 22:08:54 PM
Fin buss du fick på bild sista bussen serien här ibland får man överraskningar ute fota som du fick där  :)

Jo, jag hade inte en aning om att Magnus skulle komma just där just då men lyckades se bussen på långt håll. Lite tur måste man ju ha också även om det precis inte är första gången jag fotograferar den bussen. Bland annat här:
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=44479

Jonas Gustafsson

Haha, när jag läste första bildtexten om Delfinbussen tänkte jag "Taizé?" redan innan jag scrollade ner och fick det bekräftat.
Var i Taizé för 19 år sedan. Delfinbuss även då.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 23 april 2014, 22:37:45 PM
Haha, när jag läste första bildtexten om Delfinbussen tänkte jag "Taizé?" redan innan jag scrollade ner och fick det bekräftat.
Var i Taizé för 19 år sedan. Delfinbuss även då.
//Jonas G

Delfinbuss bildades 1990 och var mycket tidiga med att köra på Taizé.
http://www.delfinbuss.se/taize/

joacimw

Walter

Och vi vill se bussarna som körde för Länstrafiken ;)
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!