Brytningstid för 50 år sedan

Startat av Gunnar D, 18 april 2014, 07:32:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Det mesta av det nya i sydväst har kommit igång men hissbanan till Nybohov har inkörningsproblem. Här i Liljeholmen 18 april 1964 ses t.v. den oreviderade 5259 nyligen överförd från Hornsberg medan den nyreviderade systern 5258 förbereder sin tur på den nya linje 145 mot Högdalen.

Mvh Gunnar

Railmaster

Det syns tydligt att midjelisten är lackad med silverfärg på båda vagnarna, ändå envisas "endel" capitol/metropolrenoverare med att slipa dessa metallrena... ???

HJP

Tack för den bilden.
Här råder den totala förändringen idag. Både bussar och miljön är förvandlat till något helt annat.

HJP

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 18 april 2014, 07:32:51 AM

Det mesta av det nya i sydväst har kommit igång men hissbanan till Nybohov har inkörningsproblem. Här i Liljeholmen 18 april 1964 ses t.v. den oreviderade 5259 nyligen överförd från Hornsberg medan den nyreviderade systern 5258 förbereder sin tur på den nya linje 145 mot Högdalen.

Mvh Gunnar

Härlig bild Gunnar! Ja 131:an blev väl förlängd en sisådär 100 meter i och med det här. En bra bild som också för tanken åter till omnumreringsgrubbleriet. I grunden är det glasklart att tunnelbanans numrering följer berörda anslutningslinjer, 14-5 exempelvis MEN bildens linje 131 kallades 13 redan år 1960 d.v.s 4 år innan det fanns någon heldagslinje 13 att ansluta till och 139 var också tidigare än heldagslinje 13. Visste man redan då att tub 2:s heldagslinjer skulle heta 13 och 14? Varför kunde inte linje 131 hetat 141 exempelvis så blev det ju rätt i båda fallen? Linje 65 har här alltså blivit linje 145 helt enligt mallen men varför blev inte linje 66 ny linje 146 utan 143?

Kommer f.ö ihåg när linjerna 133 och 145 slogs ihop till linje 195 och förarna för första gången som jag sett det i alla fall satte upp pappskyltar med "Högdalen" och "Ekensberg" i vänstra frontfönstret på Capitolerna och Metropolerna för att markera tydligt! Att det var första gången jag såg det är väl därför jag kommer ihåg det förstås, jag kommer ihåg att jag också funderade över att det blev inte så värst mycket sikt kvar av det i de låga frontrutorna!

F.ö var det väl bron över järnvägen vid Västberga som gjorde att man körde Capitol på linje 145 i alla fall i dess början. Åtminstone ordinarieturerna på linje 65 har mig veterligt aldrig gått med Metropol, antar att det är bron över järnvägen som spökat? Senare förekom det Metropoler på linje 145, bl.a har Leif Spångberg en bild på det, och när linje 195 startade år 1965 fanns väl inga begränsningar för Metropoler?

Mr H

Mr G

Närå, det gick visst Metropoler på 145:an redan från början, men de var sällsynta, jag vill ha det till att det var ungefär samma Metropolfrekvens på 145:an som på 193:an från första början, dvs en tur om dagen. Från början var det klar Capitoldominans, men med tiden kom det att tursättas fler och fler Metropoler på linjen. Bron över järnvägen vid Västberga var klar redan 1961, så där fanns inga begränsningar för 145:an.

吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 18 april 2014, 17:16:30 PM
Bron över järnvägen vid Västberga var klar redan 1961, så där fanns inga begränsningar för 145:an.

Kollade upp detta i Stockholm A-Ö där det stod 1961! Gjorde du detsamma? Jag kan näst intill gå ed på att den nya bron (nuvarande bron) var klar först vintern 63/64. Jag åkte nämligen ofta linje 65 (en favoritlinje) från Årstadal till Älvsjö station och vill minnas att den nya bron var klar strax innan linje 65 nedlades.

/Gunnar

Mr G

Citat från: HJP skrivet 18 april 2014, 09:35:55 AM
Tack för den bilden.
Här råder den totala förändringen idag. Både bussar och miljön är förvandlat till något helt annat.

HJP

Fast senast jag åkte buss på den här platsen, för två veckor sen, var bussen det enda som påminde om Gunnars bild. Just här färdades vi i underjordiska gångar innan vi dök upp i dagsljuset för vidare färd mot resmålet. Resan påminde f ö starkt om en ingående 63:a  Församlingshemmet står också kvar förstås.
吉先生

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 18 april 2014, 17:29:08 PM
Kollade upp detta i Stockholm A-Ö där det stod 1961! Gjorde du detsamma? Jag kan näst intill gå ed på att den nya bron (nuvarande bron) var klar först vintern 63/64. Jag åkte nämligen ofta linje 65 (en favoritlinje) från Årstadal till Älvsjö station och vill minnas att den nya bron var klar strax innan linje 65 nedlades.

/Gunnar

Samma ställe som jag kollade på, och jag blev lika överraskad jag. 1963 var jag också inne på också, men jag minns inte direkt när just bron blev klar. Det var ju en ombyggnad av hela Västberga allé under de här åren, inkl bron i ena ändan och anslutningen till Södertäljevägen i den andra.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 18 april 2014, 18:07:11 PM
Samma ställe som jag kollade på, och jag blev lika överraskad jag. 1963 var jag också inne på också, men jag minns inte direkt när just bron blev klar. Det var ju en ombyggnad av hela Västberga allé under de här åren, inkl bron i ena ändan och anslutningen till Södertäljevägen i den andra.

SS-kartan 1963 (godkänd 13.3.63) har den gamla bron medan SS-kartan 1964 har den nya! Stockholm A-Ö är inte 100% korrekt vill jag minnas sen tidigare.

/Gunnar

HJP

Citat från: Mr G skrivet 18 april 2014, 17:46:13 PM
Fast senast jag åkte buss på den här platsen, för två veckor sen, var bussen det enda som påminde om Gunnars bild. Just här färdades vi i underjordiska gångar innan vi dök upp i dagsljuset för vidare färd mot resmålet. Resan påminde f ö starkt om en ingående 63:a  Församlingshemmet står också kvar förstås.
Ja, då kunde vi konstatera en tillfällig återgång till gamla tiders buss. Det var en trevlig dag.
Snygg bild du bjuder på, men kör han inte på fel sida  :D  ;)

HJP

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 18 april 2014, 15:16:18 PM
En bra bild som också för tanken åter till omnumreringsgrubbleriet. I grunden är det glasklart att tunnelbanans numrering följer berörda anslutningslinjer, 14-5 exempelvis MEN bildens linje 131 kallades 13 redan år 1960 d.v.s 4 år innan det fanns någon heldagslinje 13 att ansluta till och 139 var också tidigare än heldagslinje 13. Visste man redan då att tub 2:s heldagslinjer skulle heta 13 och 14? Varför kunde inte linje 131 hetat 141 exempelvis så blev det ju rätt i båda fallen? Linje 65 har här alltså blivit linje 145 helt enligt mallen men varför blev inte linje 66 ny linje 146 utan 143?

Intressant ämne som jag inte vet så mycket om egentligen men jag kan spekulera i att det handlar väl om en önskad sammanhållning/koncentration av linjenummer utöver igenkänning. Resultatet behöver ju inte vara helt perfekt heller.
Spännande om någon kan återge hur SS resonerade!

/Gunnar