Buss och bil krockade på E18

Startat av eldani, 17 april 2014, 14:48:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Polis och räddningstjänst är på väg till Vallentuna där en bil och en buss har krockat, uppger polisen i Stockholm.
Två personer är skadade.
Trafiken leds om och en ersättningsbuss har satts in, säger Sven-Erik Olsson vid Stockholmspolisen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18739643.ab

Här finns en bild på bussen
En buss och en personbil krockade på fredagen på E18-Norrtäljevägen i höjd med Brottby. Två personer har förts till sjukhus.

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.2458255-buss-och-bil-krockade-pa-e18

Om man tittar på norrteljetidning så ser man att det är Nobina 0078 (STR826).

Andreas91

Citat från: Fredde skrivet 17 april 2014, 14:32:58 PM
Två personer skadades när en SL-buss och en personbil kolliderade på Norrtäljevägen, norrgående, vid Brottby. Under tiden ambulanshelikoptern hämtar upp personerna är körfältet även österut avstängd. En trafikolycka tidigare på Södertäljevägen ger långa köer mot Södertälje. Köerna börjar vid Bredäng.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5840371

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/stopp-i-slussentunnel_3476888.svd

En till artikel om Brottby-krocken. Bussen verkar ha varit en ledbuss mot Hallstavik. En otäck olycka.

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.2458335--folk-flog-i-bussen-

Ersa

Citat från: Andreas91 skrivet 19 april 2014, 11:21:43 AM
En till artikel om Brottby-krocken. Bussen verkar ha varit en ledbuss mot Hallstavik. En otäck olycka.

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.2458335--folk-flog-i-bussen-

Ja, 0078 skulle till Hallstavik, vilket ju syns tydligt på bilden i artikeln.
Angående stående finns det inget generellt förbud mot detta på 639. Men då detta var en Hallstaviksavgång tillhör bussen ändå den minoritet av linjens bussar som faktiskt har bälten. Men bältesanvändandet i de bussar som har bälten är väl inte inte riktigt 100% ännu. Så länge många passagerare själva tycker att det är helt okej stå upp i 90 km/t på E18 så är det ju svårt att uppnå riktig trafiksäkerhet. Fast när man som idag blandar bälteslösa och bältesförsedda fordon så blir det väl kanske aldrig någon riktig rutin.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 19 april 2014, 12:36:06 PM
Ja, 0078 skulle till Hallstavik, vilket ju syns tydligt på bilden i artikeln.
Angående stående finns det inget generellt förbud mot detta på 639. Men då detta var en Hallstaviksavgång tillhör bussen ändå den minoritet av linjens bussar som faktiskt har bälten. Men bältesanvändandet i de bussar som har bälten är väl inte inte riktigt 100% ännu. Så länge många passagerare själva tycker att det är helt okej stå upp i 90 km/t på E18 så är det ju svårt att uppnå riktig trafiksäkerhet. Fast när man som idag blandar bälteslösa och bältesförsedda fordon så blir det väl kanske aldrig någon riktig rutin.

Många har åsikter om att dom måste stå i bussen, men jag tror endast enstaka skulle välja att ta nästa istället för att stå.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 20 april 2014, 06:33:53 AM
Många har åsikter om att dom måste stå i bussen, men jag tror endast enstaka skulle välja att ta nästa istället för att stå.

Bussarna går ju var 10-15 minut i rusningstid, och Brottby/Rö/Rimboresenärerna behöver ju inte prompt åka i just Hallstaviksavgångarna. Men problemet är ju fortfarande att det är två olika linjer med två olika fordonskrav, men som har samma linjenummer. Samt att man rent fysiskt inte kan köra fram dubbla bussar samtidigt på Tekniska högskolan. Dvs en Rimbobuss för alla resenärer som ska av fram till Rimbo station, och en Hallstaviksbuss som tar alla resenärer som ska kliva av efter Rimbo station. Samt att kundvärdarna då skulle kunna ägna lite tid åt 639 också, istället för att bara "hänga vid blåvalarna" (som en äldre Edsbroresenär uttryckte sig)

Men detta kräver ju att man satsat tid, pengar och energi. Vilket ju inte går så länge politiker och tjänstemän tror att man måste börja med blå färg innan man kan göra något annat. Att som nu inför valet diskutera frågan med politiker är rätt intressant, men även skrämmande att få reda på hur lite landstingspolitikerna egentligen förstår dagens verksamhet och lyssna på deras ibland rätt bakvända idéer om hur man bör satsa.

Tills dess håller jag tummarna för att just den underprioriterade linjen slipper bli involverad i fler olyckor. En ny Rasboolycka i 80-90 km/t med två helt bälteslösa bussar med c:a 45 pers i varje fordon klarar vi nog oss undan.

Jo

Citat från: buskörare skrivet 20 april 2014, 06:33:53 AM
Många har åsikter om att dom måste stå i bussen, men jag tror endast enstaka skulle välja att ta nästa istället för att stå.

Med tanke på fordonsvalet har man ju planerat för att rutinmässigt ta stående. Ska man inte ta mängder med stående finns det ingen anledning till att köra lågentréledbuss. Dessutom finns det ju för resenären längs linjen ingenting som garanterar att nästa buss har lediga sittplatser eller?

Skulle man satsat på många sittplatser skulle man ju valt en 15m boggie(lågentré eller ännu hellre normalgolv) eller en dubbeldäckare. Inte en buss som är den regionbuss(som SL anser det är) som tar i historien minst sittande resenärer per meter.

Kurra-Gurra

Citat från: Jo skrivet 20 april 2014, 19:40:02 PM
Med tanke på fordonsvalet har man ju planerat för att rutinmässigt ta stående. Ska man inte ta mängder med stående finns det ingen anledning till att köra lågentréledbuss. Dessutom finns det ju för resenären längs linjen ingenting som garanterar att nästa buss har lediga sittplatser eller?

Skulle man satsat på många sittplatser skulle man ju valt en 15m boggie(lågentré eller ännu hellre normalgolv) eller en dubbeldäckare. Inte en buss som är den regionbuss(som SL anser det är) som tar i historien minst sittande resenärer per meter.
Passagerare fattar det
Chaufförer fattar det
Bussåkerier fattar det
SL, tja   ::)

Ang. Dubbeldäckare så går inte det, de sista 50 meterna av den elva mil långa sträckan tar i (Hallsta station
-> Hallstagaraget)

J0han

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 20 april 2014, 19:52:39 PM

Passagerare fattar det
Chaufförer fattar det
Bussåkerier fattar det
SL, tja   ::)

Ang. Dubbeldäckare så går inte det, de sista 50 meterna av den elva mil långa sträckan tar i (Hallsta station
-> Hallstagaraget)

Hade man nu velat satsa på dubbeldäckare hade det nog inte vart några problem att urholka gatan lite grus och asfalt :)

Kurra-Gurra

Citat från: Johan Ek skrivet 20 april 2014, 19:59:36 PM
Hade man nu velat satsa på dubbeldäckare hade det nog inte vart några problem att urholka gatan lite grus och asfalt :)
Men det är ju grävförbud i hela Edebovikens strandområde, det läcker ut för mycket kvicksilver som finns bundet i gjyttjan om man gör det. Nej det man skulle göra vore ju att satsa på höggolvsregionbussar, med gott om godsutrymme under för alla stockholmares dra-matenvagnar. Men det är ju inte "tillgänglighetsanpassat"  :'( Egentligen är det ju som Ersa säger 639 är bara en liten lokalbusstur, den är ju röd, och inte blå  :P

J0han

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 20 april 2014, 20:07:33 PM
Men det är ju grävförbud i hela Edebovikens strandområde, det läcker ut för mycket kvicksilver som finns bundet i gjyttjan om man gör det. Nej det man skulle göra vore ju att satsa på höggolvsregionbussar, med gott om godsutrymme under för alla stockholmares dra-matenvagnar. Men det är ju inte "tillgänglighetsanpassat"  :'( Egentligen är det ju som Ersa säger 639 är bara en liten lokalbusstur, den är ju röd, och inte blå  :P

Jaha, såpass.
Men då kan dom väl klippa lite i bron så dom kan ha broöppning när bussen kommer  ;D ;D ;D

Kurra-Gurra

Citat från: Johan Ek skrivet 20 april 2014, 20:25:10 PM
Jaha, såpass.
Men då kan dom väl klippa lite i bron så dom kan ha broöppning när bussen kommer  ;D ;D ;D
DÄR HAR VI DET!
Fyfan så fränt med en klaffbro som öppnar sig för bussar som passerar under! Givetvis kompletterat med en skylt om maxhöjd 3,4 gäller ej buss  8)

Ersa

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 20 april 2014, 19:52:39 PM
Ang. Dubbeldäckare så går inte det, de sista 50 meterna av den elva mil långa sträckan tar i (Hallsta station
-> Hallstagaraget)

Viadukten i Hallstavik är inget skäl att avvisa dubbeldäckare från 639. Detta pga att det inte finns några skäl att behålla depån och hållplatserna nere vid stationsområdet sedan persontrafiken på järnvägen försvann. Depån bör istället flyttas till området omkring Lundåsvägen och därmed skulle alla turer på alla linjer, inkl 639 passera över viadukten.

Däremot är dubbeldäckare på 639-delen Rimbo-Edsbro-Hallstavik en dålig idé pga att de inte är en optimal modell för landsvägar med täta stopp. Däremot passar de bättre på motorvägslinjer med någon mil mellan stoppen.
Det som skulle passa bäst för norra halvan av 639 om den togs tillbaka av UL, och kördes som UL 857 mellan Östhammar och Rimbo med gula bussar. Samtidigt som SL 639 blir till stomlinje 675 och körs av nya blåbussar av idag okänd modell.

Ersa

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 20 april 2014, 20:07:33 PM
Men det är ju grävförbud i hela Edebovikens strandområde, det läcker ut för mycket kvicksilver som finns bundet i gjyttjan om man gör det. Nej det man skulle göra vore ju att satsa på höggolvsregionbussar, med gott om godsutrymme under för alla stockholmares dra-matenvagnar. Men det är ju inte "tillgänglighetsanpassat"  :'( Egentligen är det ju som Ersa säger 639 är bara en liten lokalbusstur, den är ju röd, och inte blå  :P

Höggolvade turistbussar med 4-5 st trappsteg är väl ändå att ta i? Normalgolv med 3 st trappsteg, eller lågbyggda i klassen Überland med 2 st trappsteg duger mer än tillräckligt.
(Ja, det finns gott om flera olika storleksklasser ovanför lågentré, av varav bara de allra högsta turistbussarna kallas för höggolv)

Kurra-Gurra

Citat från: Ersa skrivet 20 april 2014, 22:36:58 PM
Viadukten i Hallstavik är inget skäl att avvisa dubbeldäckare från 639. Detta pga att det inte finns några skäl att behålla depån och hållplatserna nere vid stationsområdet sedan persontrafiken på järnvägen försvann. Depån bör istället flyttas till området omkring Lundåsvägen och därmed skulle alla turer på alla linjer, inkl 639 passera över viadukten.

Däremot är dubbeldäckare på 639-delen Rimbo-Edsbro-Hallstavik en dålig idé pga att de inte är en optimal modell för landsvägar med täta stopp. Däremot passar de bättre på motorvägslinjer med någon mil mellan stoppen.
Det som skulle passa bäst för norra halvan av 639 om den togs tillbaka av UL, och kördes som UL 857 mellan Östhammar och Rimbo med gula bussar. Samtidigt som SL 639 blir till stomlinje 675 och körs av nya blåbussar av idag okänd modell.
Då tror jag nästan att det är en bättre ide att avskaffa hela fenomenet "blåbuss" öht. Så får åkeriet lite större flexibilitet i sin flotta med, om alla bussar är röda. Det bästa beträffande 639 är nog som sagt att flytta depån till lämpligare ställen, förslagsvis Skärstaområdet, och att låta åtminstånde två turer dagligen gå till Östhammar, givetvis efter att man löst den synnerligen komplicerade frågan hur resenärerna ska kunna lösa en biljett enkelt o smidigt... om man fick lite bättre lokaler i Hallsta skulle man kunna lägga ner ÄLGA och flytta över en del bussar från NOGA och låta en större del av trafikområdet tursättas från Hallstavik...