Välvårdad O302

Startat av Peppen, 15 april 2014, 20:06:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peppen

Har legat lite efter med bildredigeringen och har precis gått igenom förra årets bilder. Hade glömt att denna välvårdade 45-åring fastnade på bild i Kalmar. Någon som vet dess historia?
Finns inte på SBH med Bilregistret säger att det är en MB O302 som togs i trafik 1968-06-25 och som nu är Personbil Klass II.

Sundås

Jag vill nog ändå påstå att bilderna är tagna i Kalmar, vid gamla terminalen, och inte i Norrköping. På bild två ses hållplatsen för Silverlinjen.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Peppen

Citat från: Sundås skrivet 15 april 2014, 23:30:02 PM
Jag vill nog ändå påstå att bilderna är tagna i Kalmar, vid gamla terminalen, och inte i Norrköping. På bild två ses hållplatsen för Silverlinjen.

Självklart är det Kalmar som avses, får skylla på sinnesförvirring...  :P
Var lite väl många bilder som skulle redigeras så fyra stycken råkade bli felmärkta

Greger Larsson

Jodå, den finns på SBH, med sitt ursrprungliga reg nr T454. Den ägdes då av S Hjälmarestranden men hamnade efter bara ett år i Dalarna med reg nr W684(hos vem?).
Verkar vara Jonckheerekaross.

bilomnibussen

Jonckheerekaross. W 684 ägare Olle Leijon, Dala-Floda. Södra Hjälmarstrandens Trafik AB var konkursmässigt när det köptes upp av Örebro Stads Trafik AB 1969, varvid samtliga turistbussar såldes ut. En exakt likadan vagn T 646 hamnade hos Wasa Biluthyrning i Göteborg. Vintern 1970 åkte jag med den i en högst tillfälligt anordnad veckoslutstur från Göteborg med ändpunkten Stockholm. På biljetterna som var stencilerade stod det Eriksson & Olsen och jag förstår att de hyrde bussen och körde. Men kan de ha haft tillstånd?
Mvh Jan G