Jag minns en stund i Furusund

Startat av Mr G, 15 april 2014, 18:39:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Den här bilden har jag nog visat tidigare, men i så fall inscannad med den gamla ångscannern, så det är bra många år sen nu.

Jag tror att det är första sommaren med 50-kortet, och belastningen på de långa linjerna till Roslagen blev närmast gigantisk på helgerna. Här bär det av mot Furusund tror jag.
吉先生

Ersa

Javisst går den mot Furusund, via Åkersberga.

Ulf Berlin

Mycket trevlig miljöbild från gamla hållplatserna på Karlavägen ovanför Jarlaplan.
635 gick ju både till Yxlan och Blidö med varsina vagnar,men denna ser ut att stå vid den främre
"635"hållplatsen så den ska nog till Blidö./Ulf

Mats W

.....undrar hur damen med "Dramaten" ska klar det långa steget upp i bussen!

Ersa

Citat från: Mats W skrivet 01 maj 2014, 18:47:54 PM
.....undrar hur damen med "Dramaten" ska klar det långa steget upp i bussen!

Långa steget? Snarare 2-3 st kortare kliv, jämfört med dagens enda långa kliv på c:a 38-40 cm.
Antagligen klarade hon det på samma vis som dagens damer får klättra upp de långa stegen upp på podestrarna och därefter upp på stolarna i dagens lågentrébussar. (Ja, det finns damer som klagar till SL över dagens podestrar)

På bussen på bilden slapp damen åtminstone klättra inne i bussen, utan hade lättare att nå stolarna.

Hasse L

Det var periodvis vanligt med inlånade H81:or (med förare) från Råstagaraget vid veckosluten.
/H

Mr U

Vad var det för växellådstyp i denna vagn? Fyrstegs wilson?

Hasse L

Citat från: Mr U skrivet 02 maj 2014, 18:21:26 PM
Vad var det för växellådstyp i denna vagn? Fyrstegs wilson?
Fyrväxlad (enligt SL vagnförteckningsblad och eget minne, femväxlad enl. annan källa - jag blir osäker) manuell låda än så länge - så småningom utbytt mot Wilson.
/H

Uffe E

Den manuella lådan var 5-växlade K19. Tidiga B58-or med överladdad motor hade ettan spärrad (K192, i praktiken 4-växlade), medan K191-lådan var "normalt" 5-växlad i kombination med sugmotor. under SL-
tiden ersatte Wilsonlådor under åren 1977-78. Vagn 770 som stått utan drivlina i Råsta flera månader blev   först ut med Wilson.                                        Mvh, UE.

Mr U

Jag misstänker att det även var tvåfarts bakaxel på dem också.

Uffe E

Endast SAS-vagnarna 774 - 793 hade 2-fart bakaxel, flera kom att ersättas med enkla när dessa bussar  hamnade i Enebyberg och  Björknäs, då H82 försvann från Råsta och ersattes av "järngrytor" (H51).   Mvh, UE.

Mikael T Nilsson

Hej,

Fin bild! H81 6750 var senare stationerad i Råsta.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Uffe E

750 (SL 6750) tillhörde Råsta från leverans.          Mvh, UE.                                                                                     

Mikael T Nilsson

Citat från: Uffe E skrivet 08 maj 2014, 17:44:54 PM
750 (SL 6750) tillhörde Råsta från leverans.          Mvh, UE.                                                                                   

Tack för uppgiften! Då var det alltså Råsta som ryckte ut i Roslagstrafiken den eftermiddag bilden togs. Ibland gjorde Råsta inhopp i Roslags-/Norrtäljetrafiken på fredagseftermiddagarna. Jag minns att Råsta till och med använde H5:or ("Silverfemmor"/flygbussar) i trafik på linje 636 mellan Stockholm/Tekniska högskolan-Norrtälje-Björkö 1985-86.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.