Nytt statligt förslag ang. fotografering

Startat av Martin Maltkvist, 11 november 2007, 22:39:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=714462
DN skriver om ett statligt förslag som kan göra smygtagna bilder straffbart i vissa sammanhang
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

robbes

det vore väldigt välkommet vet ett antal chaufförer i örebro län som INTE vill hamna på bild här

Ersa

Citat från: robbes skrivet 11 november 2007, 23:07:29 PM
det vore väldigt välkommet vet ett antal chaufförer i örebro län som INTE vill hamna på bild här

Nu är det så att folk här inte fotar chaufförer, utan bussar. Det är väldigt sällan man ens kan se chauffören bakom vindrutan på de bilder som läggs upp. Skulle det (mot förmodan) dock bli en sådan lag är det ju oerhört enkelt att maskera förarens ansikte. Å andra sidan kan man ju knappast hävda att en bild på en buss i linjetrafik på allmän gata där föraren råkar synas, skulle vara samma sak som exemplen i artikeln dvs smygtagna bilder på folk som har samlag resp duschar.

OSkar000

Nu handlar dessutom bussfotandet sällan om smygfotografering heller, någon som halar upp sisådär 2kg kamera framför en buss är knappast något som sker anonymt eller diskret.

RoTe

Citat från: robbes skrivet 11 november 2007, 23:07:29 PM
det vore väldigt välkommet vet ett antal chaufförer i örebro län som INTE vill hamna på bild här

Varför jobbar man inom ett så "officiellt" yrke om man är så ljusskygg?

Simon Bertilsson

Citat från: RoTe skrivet 12 november 2007, 01:18:35 AM
Varför jobbar man inom ett så "officiellt" yrke om man är så ljusskygg?

Ja, det är en mycket bra fråga. Löjligt i min mening.

Magnus

Jag tror de allra flesta skulle bli lite fundersamma om en främmande människa tar upp en stor kamera och börjar fotografera en, vad man än gör vid det tillfället. Det är nog inte många som tänker "jaha, där är en som är intresserad av bussar, vad roligt" utan dom tänker nog snarare "varför blir jag fotograferad av en främling?"


Nico


Hela den här grejen skjuter över målet i det här sammanhanget, dvs. ur bussfotarsynvinkel så är det en ren ickefråga. Enligt DN så skulle inskränkningarna handla om att det "kan bli straffbart att fotografera eller filma någon i en situation som upplevs kränkande". Frågan är då i så fall vad som ska ses som kränkande? Personligen ser jag i alla fall knappast att det är kränkande att råka komma med i förbifarten på en allmän bild och överlag har jag väldigt svårt att tro att en domstol heller skulle se det på det viset. Pilotfallen som ligger till underlag för förslaget handlade ju även de om helt andra saker. Dels var det fråga om otillåtet fotande/filmande av intima händelser i ett sovrum och det andra ärendet rörde en liknande händelse i ett badrum. Alltså känsliga händelser som ligger långt utanför det som fotandet av en buss med tillhörande förare kan räknas som. Att fota eller filma ungefär vad man vill på en allmän plats kommer nog därför knappast att påverkas då en översiktlig bild näppeligen kan ses som integritetskränkande. För de påstått icke fotogeniska (blyga?) bussförarna i bl.a. Örebro län så lär denna lagändring (ifall förslaget går igenom) alltså inte betyda något alls utan de får nog räkna med att även fortsättningsvis kunna hamna på bild... i alla fall så länge de inte ägnar sig åt mera suspekta övningar i sina privata environger.  :P  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman