Scania CF på det glada 70-talet

Startat av Handen-Benke, 11 april 2014, 23:57:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Handen-Benke

Jag hade min LP med Mike Auldridge i vindrutan på denna CF, och denna grammofonskiva ledde mig till en musikerbana under hela livet. (Just resonatorgitarr eller Dobro som syns på LP-konvolutet) Bussförarjobbet var dock en barndomsdröm som förverkligades paralellt med musiken.
Det luktar ju inte ens diesel i dagens bussar. Och så är dom så tysta så att det finns risk att man somnar.
Kalla fötter, värmeslag, buller var några av faktorerna som påverkade en också i dessa underbara Scanior. Och så närkontakt med motorn medelst höger ben. Myntväxlaren var ju också en sak som är så fjärran från idag.
Tack SL för bussförarutbildningen!

Mr U

Stötfångaren har fått sig en rejäl smäll.

Gunnar D

Var och när är bilden tagen?

/Gunnar

Ersa

Det är bara att åka lite Volvo B9S idag, Benke. Så får du åter uppleva motorljud. ;)
Men diesellukten är dock förbytt till RME-lukt.

roggek

Citat från: Gunnar D skrivet 12 april 2014, 13:31:30 PM
Var och när är bilden tagen?

/Gunnar

Översta bilden är tagen vid Handenterminalen, Gamla Nynäsvägen till höger i bild, huset i bakgrunden Nynäsvägen 70-74.

Den andra kan vara tagen precis var som helst, men med ledning av martallarna, så gissar jag Jordbro station.

Gelgamesh

Kan förstå de chaufförer som saknar CF:en. Körde själv en rejäl tur med en gammal CF för ett tag sedan. Dessa motorer på tomgång borde klassas som musik på hög nivå. Sen är ju instrumenten så vackra.

Handen-Benke

Håller med. Det var känsla när man fick krama den ljusa bakelitratten första gången.
Tack SL för bussförarutbildningen!